Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Studien de gjorde under Eurovision visade att det sätt Eurovision genomfördes på inte ledde till ökad smittspridning. Men de hade ju inte 70000 pers utan bara 3500 pers per show. Men där var man också tvungen att visa upp ett negativt covid-test osv.
Nej alltså det KAN ju gå bra, och det har varit flera andra situationer då jag tänkt "åh gud, hur kommer det här sluta" och där det inte haft någon negativ effekt alls, men för mig handlar det mest om principen tror jag. Det sticker liksom lite i ögonen att se sådant när det är så mycket annat som inte tillåts och som orsakar problem för en massa människor. 70 000 är en helt vansinnigt stor siffra. Men så har jag också generellt ganska svårt för fotbollens upphöjda position i samhället (även om jag njuter mycket av sådana här mästerskap själv) så det bidrar säkert till att jag är lite extra irriterad.

Studien de gjorde under Eurovision visade att det sätt Eurovision genomfördes på inte ledde till ökad smittspridning. Men de hade ju inte 70000 pers utan bara 3500 pers per show. Men där var man också tvungen att visa upp ett negativt covid-test osv.
Det är trots allt lite skillnad på hur en eurovisionpublik på 3500 umgås och beter sig ute på gatan, på puben, på restaurangen före och efter arrangemanget, jämfört med en fotbollaspublik på 70 000. Jag jobbar extra som publikvärd/security (eller gjorde, innan pandemin..) och arbetar då både på fotbollsevenemang och festivaler, konserter och - mello på turné och logiskt det skiljer sig en hel del på folklivet runtom evenemangen. Inne på evenemanget må det vara kontrollerat och testat och hela faderullan vad det gäller säkerhetsrutiner, ute finns bara hopp om sunt förnuft. Då en publik på 70 000 väller ut från en arena så är folkmängden i rörelse avsevärt mycket större. Man umgås också på ett helt annat sätt än inne på arenan.

Nej alltså det KAN ju gå bra, och det har varit flera andra situationer då jag tänkt "åh gud, hur kommer det här sluta" och där det inte haft någon negativ effekt alls, men för mig handlar det mest om principen tror jag. Det sticker liksom lite i ögonen att se sådant när det är så mycket annat som inte tillåts och som orsakar problem för en massa människor. 70 000 är en helt vansinnigt stor siffra. Men så har jag också generellt ganska svårt för fotbollens upphöjda position i samhället (även om jag njuter mycket av sådana här mästerskap själv) så det bidrar säkert till att jag är lite extra irriterad.
Precis. Det är en typ av riskprioritering.
Värt att lägga så mycket av det "smittutrymme" man har att fördela på ett extraordinärt event? Jämfört med vad som kunnat få betydelse för ett bredare skikt av befolkningen i deras vardag...

Det är trots allt lite skillnad på hur en eurovisionpublik på 3500 umgås och beter sig ute på gatan, på puben, på restaurangen före och efter arrangemanget, jämfört med en fotbollaspublik på 70 000. Jag jobbar extra som publikvärd/security (eller gjorde, innan pandemin..) och arbetar då både på fotbollsevenemang och festivaler, konserter och - mello på turné och logiskt det skiljer sig en hel del på folklivet runtom evenemangen. Inne på evenemanget må det vara kontrollerat och testat och hela faderullan vad det gäller säkerhetsrutiner, ute finns bara hopp om sunt förnuft. Då en publik på 70 000 väller ut från en arena så är folkmängden i rörelse avsevärt mycket större. Man umgås också på ett helt annat sätt än inne på arenan.

Det var därför jag skrev "det sätt Eurovision genomfördes på" vilket inkluderar allt det du skriver.

Fotbollspublik är väl det sista man borde tillåta innan allt blir som vanligt igen. Det finns väl få folksamlingar som sköter sig sämre än just fotbollspublik..

Det var därför jag skrev "det sätt Eurovision genomfördes på" vilket inkluderar allt det du skriver.

Fotbollspublik är väl det sista man borde tillåta innan allt blir som vanligt igen. Det finns väl få folksamlingar som sköter sig sämre än just fotbollspublik..
Det här rör ju kanske inte publik på samma sätt, men i Katalonien har de stängt ner nattlivet efter att nattklubbar fått vara öppna (med halv kapacitet förvisso) en kort sväng sedan juni. Smittspridningen blivit för hög.

Och jag svarade att det är inte evenemanget som är problemet, utan det som sker utanför det före och efter.

Varan Bundeskanzler sa idag att Covid har gatt fran ett samhällsproblem till ett individuelt problem. Han sa det inte rakt ut men han menade även att den som inte vaccinerar sig far ta ansvar för sig själv och i princip skylla sig själv om den blir sjuk.
Han sa även häromdagen att för den som är vaccinerad är pandemin över.
Jag är tveksam till om sjukvardspersonal ser det sa.

Livet här är ganska "normalt" nu, och ytterligare lättnader ska komma nästa vecka. Da kommer vi bara behöva mask i mataffären, apotek, läkare, kollektivtrafiken I övriga affärer behövs ingen mask. Jag har svart att första att det skulle vara mindre smittrisk i tex en klädaffär (men tror att tanken är att handla mat maste man).

Har i Oregon har over 70% av befolkningen fatt en spruta och runt 55-60% ar fullt vaccinerade ... men i Alabama har ungefar 1.5 millioner manniskor fatt nagon spruta alls ... utav 5 millioner innevanare. :meh: Nu ar Alabama "Deep South" och till storre del an har pa vastkusten (eller lite allmant norrut) "Trumpists" och tror pa det de sager. En tjej jag jobbar med sa haromdagen att hon "lasts pa CDC's website" att sidoeffecterna ar lika stora som om hon skulle bli sjuk. Det ar inte sant och inte alls vad CDC's website sager och hon har inte last det ... men hon ar inte den forsta jag hort som havdar det.
Det ar verkligen tragiskt att det har blivit en politisk standpunkt att inte vaccinera sig.

Fauchi sa haromdagen att annu har INGEN som fatt Delta virusen (har i USA) och varit vaccinerad behovt laggas in pa ICU (intesiven?) och att han beklagar att sa valdigt manga som valt att inte vaccinera sig kommer att do. :(

Har sett att många som precis som jag, har aldrig varit så friska som under det senaste 1 1/2 året. Detta trots att jag arbetar inom vården och har träffat m å n g a både misstänkta och bekräftade covidpositiva. Själv "skyller" jag på min blodgrupp 0 och kanske alerta t-celler, kanske ihärdigt tvålande och spritande och användande av munskydd på jobb och i kollektivtrafiken, vad vet jag? Har inte ens haft anledning att testa mig någon gång sedan detta bröt ut ens, har knappt haft huvudvärk ens. Jag känner mig väldigt ensam i detta, hela min personalgrupp på jobbet har testat sig många gånger samt varit covidsjuka, många vänner och bekanta som testat positiva under året, men jag har varit fullt frisk. Har kollat upp antikroppar ifall jag vandrat runt som asymptomatiskt men inget spår av såna heller. Ni andra friskusar - upplever ni samma?
Det "lustiga" för min del var att jag blev förkyld i höstas, men testade negativt. Så den vanliga förkylningen lyckades komma fram till mig när covid inte har gjort det, trots att jag jobbade på arbetsplatsen :rofl::D
(Jag är rätt säker på att det var en vanlig förkylning förutom testresultatet, hade en hel del snuva.)

Men jag har också blodgrupp 0 och har funderat lite på om det ligger något i det, och isåfall skyddar det inte mot den vanliga förkylningen, attans! :laugh:

Det "lustiga" för min del var att jag blev förkyld i höstas, men testade negativt. Så den vanliga förkylningen lyckades komma fram till mig när covid inte har gjort det, trots att jag jobbade på arbetsplatsen :rofl::D
(Jag är rätt säker på att det var en vanlig förkylning förutom testresultatet, hade en hel del snuva.)

Men jag har också blodgrupp 0 och har funderat lite på om det ligger något i det, och isåfall skyddar det inte mot den vanliga förkylningen, attans! :laugh:
har också blodgrupp 0, blev smittad med covid och fick ligga inlagd en vecka med syrgas, så jag tror inte riktigt på den teorin 🤷‍♀️

har också blodgrupp 0, blev smittad med covid och fick ligga inlagd en vecka med syrgas, så jag tror inte riktigt på den teorin 🤷‍♀️

Alltså, teorin säger inte att 100% av alla med blodgrupp 0 får lättare covid eller inte kommer smittas. Teorin säger att det finns en pytteliten minskad risk om man har blodgrupp 0. Alltså, så liten att den i praktiken är försumbar även om den verkar finnas där på riktigt. I praktiken är det andra faktorer som påverkar mer och som därför överskuggar den pyttelilla effekt blodgruppen har. Så vad en enskild person upplever är inte riktigt relevant för att utvärdera teorin. Jag har också blodgrupp 0 och hade så extremt mild covid-19 att jag knappt märkte det. Men jag tror ju inte att det bara hade med blodgruppen att göra.

Jag tycker att det är intressant hur olika länder hanterar situationen. Från DN igår - om Frankrike:

Från den 21 juli kommer vaccinationspass att krävas vid nöjes- och kulturevenemang med fler än 50 personer. Konkret betyder det att alla över 12 år som vill komma in på en föreställning, nöjespark, konsert eller festival måste vara vaccinerade eller kunna visa upp ett nygjort test med negativt resultat.

PCR-test kommer dock inte längre att vara kostnadsfria, och i augusti införs dessutom krav på vaccinationspass på kaféer, restauranger och köpcentrum, liksom på sjukhus, äldreboenden och vid längre resor med tåg eller flyg.

Undrar om vi kommer att se något liknande här, utifall smittspridningen skulle börja öka igen? Också Grekland inför ju liknande restriktioner, läste jag igår.

Jag tycker att det är intressant hur olika länder hanterar situationen. Från DN igår - om Frankrike:

Från den 21 juli kommer vaccinationspass att krävas vid nöjes- och kulturevenemang med fler än 50 personer. Konkret betyder det att alla över 12 år som vill komma in på en föreställning, nöjespark, konsert eller festival måste vara vaccinerade eller kunna visa upp ett nygjort test med negativt resultat.

PCR-test kommer dock inte längre att vara kostnadsfria, och i augusti införs dessutom krav på vaccinationspass på kaféer, restauranger och köpcentrum, liksom på sjukhus, äldreboenden och vid längre resor med tåg eller flyg.

Undrar om vi kommer att se något liknande här, utifall smittspridningen skulle börja öka igen? Också Grekland inför ju liknande restriktioner, läste jag igår.
Känns tveksamt? Igår sa Tegnell att planen med vaccinpass idag är för resor, inget annat.

Jag tycker det är för tidigt att ta bort restriktioner.
Hoppas att smittspridningen fortsätter att vara låg, men jag tror den kommer att öka igen :(

Här i Österrike har vi haft sa ett tag nu. I stort sätt allt är öppet med fa begränsningar, men för att "fa vara med" krävs negativt test eller vaccination.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 784
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
31 939
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar