Cortez - homozygot brun?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anki Lundberg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cortez - homozygot brun?

Intressant att notera är ju att Cortez 1985 har ca 45 registrerade avkommor, medans han 1986 har 2 och 1987 har han 1, sedan har han många igen 1988......

Anledningen skulle ju kunna vara att han helt enkelt var "bananas" att betäcka med eller hade dålig sperma så man valde ett annat sätt att ge honom många ston ibörjan...

Nej, det där beror på att han hade ett tillfälligt godkännande i början. Väl?

*också med Cortez-sto i stallet men hon är riktigt riktigt lik sin far*

Intressant att notera är ju att Cortez 1985 har ca 45 registrerade avkommor, medans han 1986 har 2 och 1987 har han 1, sedan har han många igen 1988......

Anledningen skulle ju kunna vara att han helt enkelt var "bananas" att betäcka med eller hade dålig sperma så man valde ett annat sätt att ge honom många ston ibörjan...

Hm, intressant... även det du skrev i ditt tidigare inlägg!
Intressant var också det du skrev "valvis", hängde dock inte med helt :o
Måste nästan kolla upp vad det kostar att typa min pålla mot sin morfar!
Ska kanske plita ihop ett mail och fråga dom på en gång :idea:

Ja, så var det ju.
Men varför valde man då att ta B istället för C när man betäckte naturligt?? Inte visste man väl då att B skulle bli en medioker hingst och C en avelsmatador .....

Det måste ju ha funnits en anledning från början menar jag..

Men varför valde man då att ta B istället för C när man betäckte naturligt?? Inte visste man väl då att B skulle bli en medioker hingst och C en avelsmatador .....

:idea: Tänk om det är B som egentligen är far till många framgångsrika C-avkommor!? :eek: Då kanske inte B är så medioker iallafullafall. :D

;)

En sak bara angående Agouti genen (brun).
En hingst som är homozygot brun kan ge fuxar om han har Ee i den svarta färguppsättingen.
Då fuxar ju inte har svarta anlag kan den bruna genen vara dolt hos dem.
Agouti bleker den svart färgen. En Röd häst har igen svarta anlag och därför synst det inte om den har ett brunt anlag

Så om han bara har lämnat bruna hästar och någon enstaka fux så är han säkert homozygot med EeAA som genuppsättning.

Fux avkommor är fullt möjliga för en hingst som är homozygot brun.

Är han däremot även homozygot för svart då kan han inte ger fuxar och har då EEAA.

Man kan idag DNA testa mot alla färger.

Fast med genuppsättningen EeAA borde han ändå ha gett fler fuxar än vad han gjort. Jag tror att han var EEAA.

Av 1032 avkommor så borde väl fler än ca ett 10tal (höftar) bli fuxar?

Cortez var först godkänd 1984, sen blev han inte godkänd på bruksprovet 1985 för man ansåg att han hade spattliknande rörelser i bak, hans hasarbete var instabilt (var där själv). Sen gjordes en stor utredning som visade att han inte hade såna förändringar i hasen, veterinärutlåtanden och annat publicerades i Ridsport, och så blev han godkänd igen.

B gick svår hoppning, hade två helbröder (åtminstone hade de tre samma mamma, det där är ytterligare en historia med många rykten) som var goda avelshingstar, och en härstamning som var bland det bästa man kunde tänka sig på den tiden. Man tyckte kanske att han var bättre då;)

Cortez var först godkänd 1984, sen blev han inte godkänd på bruksprovet 1985 för man ansåg att han hade spattliknande rörelser i bak, hans hasarbete var instabilt (var där själv). Sen gjordes en stor utredning som visade att han inte hade såna förändringar i hasen, veterinärutlåtanden och annat publicerades i Ridsport, och så blev han godkänd igen.

B gick svår hoppning, hade två helbröder (åtminstone hade de tre samma mamma, det där är ytterligare en historia med många rykten) som var goda avelshingstar, och en härstamning som var bland det bästa man kunde tänka sig på den tiden. Man tyckte kanske att han var bättre då;)

Du har rätt som alltid:D

Jag menade inte att förringa B, men vi kan väl vara överrens om att C har nedärvt sig bättre både som far och morfar än vad B har??!

Nu blev jag ju nyfiken på den historien också. Men det kanske inte är tillåtet att ta här på forumet...

Vad var historien kring mamman då?

Det jag slogs av är ju att hon producerat 3 godkända hingstar och att de är helbröder och födda åren efter varandra....känns ju ganska otroligt.
Hon är inte heller premierad eller har någon avelsbokstav. Hon borde väl vara E med tre godkända söner och även andra avkommor med bra resultat......

Berätta mer, snälla Görel!!!:D

Vad var historien kring mamman då?

Det jag slogs av är ju att hon producerat 3 godkända hingstar och att de är helbröder och födda åren efter varandra....känns ju ganska otroligt.
Hon är inte heller premierad eller har någon avelsbokstav. Hon borde väl vara E med tre godkända söner och även andra avkommor med bra resultat......

Berätta mer, snälla Görel!!!:D

Jaa! Berätta!! :bump:

Boniana var premierad A, tror att hon är för gammal för att kunna bli elit, hon var född 1951.

Blup är jättebra men jag är glad över att jag har mina stamböcker;)

Bonaparte var en Elit-hingst som bl a lämnade Till Tomorrow (Tintomara) som var placerad i World Cup med Ian Miller. Tror jag föredrar honom före Cortez faktiskt ;)
Skulle dock vara kul att veta om någon av Cortez mer framstående avkommor är efter Bonaparte istället.
Querida f.88 står som fux i ASVHs databas, hon har placeringar i Svår hoppning. Hon har dock en avkomma som borde vara DNA testad, borde det då inte framkommit att morfar är fel eller :confused:
Cornélis f.85 står som fux, han är placerad Msv hoppning.

Boniana fick bara 5 avkommor, tills för något år sedan krävdes det att stoet lämnat 6 avkommor för att hon skulle kunna få Elit.

Kommer du ihåg vilket år de satte gränsen för elit?
Har för mig att det var 1952 för hingstar men är inte säker och har ingen koll på om detsamma gällde för ston.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka