Cortez - homozygot brun?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anki Lundberg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Cortez - homozygot brun?

Fast jag vet inte om dina tre möjliga förklaringar har samma rimlighet:

1. Till skillnad från dig kunde hingsthållaren inte se skillnad på hingstarna, utan råkade ofta ta ut Bonaparte när han trodde han tog ut Cortez. Dock hade h*n inga problem åt andra hållet, och tog aldrig ut Cortez när h*n ville ta ut Bonaparte.

Men har man dna-typat lika många Bonaparte-avkommor som Cortez då..? Kanske finns lika många fel åt det hållet. ;)

**KL**
Kanske fick Cortez fler ston och orkade inte serva alla på N, eller var det innan han blev så himla poppis? Kan inte se någon annan anledning til att ta fel hingst och försöka mygla.. (Ja kanske dålig fertilitet ..)
/U

Mycket intressant.

Steves Friend hade en hel drös med avkommor (97 på Blup.se) och en har jag sett i en galoppkatalog som angavs som fux - övriga bruna. Detta gör inte Steves Friend till heterozygot brun. En inte alltför vågad gissning är att den fuxfärgade avkomman var registrerad med fel färg.

Som jag kan se det när det uppstår en färg som är genetisk omöjlig på en avkomma så kan det ha två orsaker.
1) avkomman har registrerats med fel färg
2) avkommans fader stämmer ej

HETEROZYGOT BRUN.
• Om två heterozygot bruna individer, båda med genuppsättningen Ee Aa kombineras resultar det i 56.25 % bruna, 25 % fuxar och 18.75 svarta, (16 kombinationer ger 9 bruna, 4 fuxar, 3 svarta).

• Kombineras två bruna föräldrar där den ena har genuppsättningen EE Aa och den andra har Ee Aa blr det 75 % bruna och 25 % svarta.
Har den ena föräldern har Ee AA och den andra Ee Aa blir 75 % bruna och 25 % fuxar.

• Får en heterozygot hingst med genuppsättningen Ea Aa betäcka fuxston som har genuppsättningen ee AA så blir avkommorna 50 % bruna och 50 % fuxar. Cortez bör ju ha betäckt även ett antal fuxston - varav hälften av dessa då ska ha resulterat i en fuxavkomma - om han var heterozygot.

På exemplen ovan ser man att ekvationen inte går ihop att det bara finns några stycken fuxar registrerade på 1.465 avkommor i data-basen.

Minst 25 % av avkommorna (365 st) skulle ha haft en annan färg än brun om hingsten i fråga inte var homozygot.
Faktiskt - här ligger det en hund begraven. Har man hittat fuxar med fel härstamning, så finns det säkerligen också bruna avkommor med felaktig härstamning. Jag är nu böjd av den uppfattningen att han var homozygot brun - EE AA.

1997 tror jag att min bekants fuxfärgade Cortez-avkomma är född. (Vilket är ännu märkligare då denna inte är född på 80-talet).

-96 stod Cortez på semin (och Bonaparte på en annan station) så i så fall måste det har skett en förväxling på seminstationen.

Fast detta runt Cortez är ju en mkt dåligt bevarad hemlighet som det har lagts locket på om från alla håll. Alla "vet" men inge säger något.....strutsmentalitet.

Både jag och Görel vet, fast man kan inte skriva vad som helst här så jag tro nog att du fattar ändå hur det gick till på ett ungefär.

Tyvärr är ju det ganska vanligt i avelssverige - alla vet, men ingen säger något. Och sen klagar folk över att det är så mycket snack - tacka sjutton för det, när ingenting utöver ASVHs rekommendationer får sägas offentligt.

Jag skulle önska att folk hade lite mer råg i ryggen och vågade ta bladet från munnen när de faktiskt visste något - att sprida kunskap kan ju bara gynna aveln långsiktigt, att hemlighålla däremot leder ju i förlängningen till att onödiga misstag begås för att folk vet för lite.

Nu menar jag inte specifikt just bara denna fråga, utan fenomenet i allmänhet.

kl*

Stoet (Cantarelle) som är mamma till min tjej är e: Cortez - Ismir, född -85 och klockren FUX.

Ismir är fux, och jag är relativt säker på att även mamman till Cantarelle (Nomparelle) är fux. Står dock ingen färg på henne när jag söker på blup.se.

Men ni menar fortfarande att det ska vara omöjligt att Cantarelle verkligen är efter Cortez?
Typar man inte äldre hästar när de får pass? För hon har ju pass...
Typar man bara avkommorna på deras pappa? Dvs, min tjej som är efter Acacio, kollar man bara honom då i samband med pass? Annars borde man ju se där att cortez inte är morfar...?
Har dålig koll på det där.

Var med och pratade lite i den förra tråden om det här ämnet, men tycker det är väldigt intressant... och skumt! Detta sto har nämligen lämnat många avkommor - och då betyder ju det att alla dessa har fel i sina papper?
Och jag tänker även på ifall jag vill avla på min tjej i framtiden, det kan ju bli "hur fel som helst" om jag inte har rätta föräldrarna i mina papper...

Mycket nyfiken på era tankar och åsikter om detta!

Mitt sto heter för övrigt Tuva och är född 2007, hon är dock mörkbrun :p
/Cambodia

Vet även ett borkfärgat (eller vad benämningen nu heter idag) sto som skulle vara efter cortez, fanns på skolan jag gick gymnasiet på. Men henne vet jag inte mer om än just så..
Vad sägs om det?

Hittar bara en som kan stämma på blup.se, men hon står där som brun... det var hon inte - Cassandra hette hon, eller kallades, jag vet inte om hon kan ha hetat nåt annat... född 1996 står det på blup iallafall.

Kravet på chipmärkning och DNA-test infördes på alla hästar inom ASVH år 2006. Ditt sto från 1985 är inte DNA-testad.

Vet även ett borkfärgat (eller vad benämningen nu heter idag) sto som skulle vara efter cortez, fanns på skolan jag gick gymnasiet på. Men henne vet jag inte mer om än just så..
Vad sägs om det?

Hittar bara en som kan stämma på blup.se, men hon står där som brun... det var hon inte - Cassandra hette hon, eller kallades, jag vet inte om hon kan ha hetat nåt annat... född 1996 står det på blup iallafall.

Jag vet inget om Cortez-turerna, men att han skulle vara far till ett gulbrunt sto är helt logiskt. Teorin är att Cortez är homozygot för BRUN (AAEE) och inte kan lämna fux eller svart. Däremot kan det bli andra färger - om den beror på ett dominant anlag som kommer från stoet. Grundfärgen är dock alltid BRUN.

Beroende på stoet är det helt logiskt att han skulle kunnat lämna:

GuLBRUN (gulanlag från stoet)
Skimmel, född BRUN (skimmelanlag från stoet)
BRUNskimmel (konstantskimmelanlag från stoet)
BRUNskäck (skäckanlag från stoet)
BRUNblack (blackanlag från stoet)

osv

Men inte

Isabell (för då måste han själv ha ett fuxanlag)
Skimmel, född fux (se ovan)

osv

Det mest troliga är att din häst har en annan pappa.

Fick höra från en insatt att när dna-testningen infördes på halvblod upptäckte man flera ston som hade fel uppgiven pappa.

Det mest troliga är att din häst har en annan pappa.

Fick höra från en insatt att när dna-testningen infördes på halvblod upptäckte man flera ston som hade fel uppgiven pappa.

Hm, ja... det var i stort sett samma svar som jag fick i den förra tråden (kanske var det du som skrev där med :p)

Tyvärr är ju inte fux-stoet mitt så jag kan inte kolla upp det.
Och kan nog inte direkt be ägaren göra det heller, men det vore SÅ intressant att veta!

Jo men gula kan dom vara. Känner en gul e Cortez-Krocket-Pompe (antar att färgen kommer från Pompe?)

103595_02.JPG

kl*

Stoet (Cantarelle) som är mamma till min tjej är e: Cortez - Ismir, född -85 och klockren FUX.

Ismir är fux, och jag är relativt säker på att även mamman till Cantarelle (Nomparelle) är fux. Står dock ingen färg på henne när jag söker på blup.se.

Men ni menar fortfarande att det ska vara omöjligt att Cantarelle verkligen är efter Cortez?
Typar man inte äldre hästar när de får pass? För hon har ju pass...
Typar man bara avkommorna på deras pappa? Dvs, min tjej som är efter Acacio, kollar man bara honom då i samband med pass? Annars borde man ju se där att cortez inte är morfar...?
Har dålig koll på det där.

Var med och pratade lite i den förra tråden om det här ämnet, men tycker det är väldigt intressant... och skumt! Detta sto har nämligen lämnat många avkommor - och då betyder ju det att alla dessa har fel i sina papper?
Och jag tänker även på ifall jag vill avla på min tjej i framtiden, det kan ju bli "hur fel som helst" om jag inte har rätta föräldrarna i mina papper...

Mycket nyfiken på era tankar och åsikter om detta!

Mitt sto heter för övrigt Tuva och är född 2007, hon är dock mörkbrun :p
/Cambodia

Om Cortez är homozygot brun så är det fel pappa på din hästs mamma. Din avkomma är säkert bara DNA typad mot Acacio och inte mot morfar. Däremot om hingsten är en spermimport så testas fölungen mot både pappa och morfar. Så har jag fått det förklarat för mig iallafall och det var även genom ett sådant spermaimport föl som ett av stona upptäcktes.

Om du kontaktar ASVH så kan de säkert hjälpa dej med att DNA typa din avkomma mot morfar. Det kostar säkert en del men det kan det ju vara värt.

Jag vet att iallafall 2 av dessa ston nu har fått sin härstamning korrigerad, de är numera efter Bonapart.

En sak bara angående Agouti genen (brun).
En hingst som är homozygot brun kan ge fuxar om han har Ee i den svarta färguppsättingen.
Då fuxar ju inte har svarta anlag kan den bruna genen vara dolt hos dem.
Agouti bleker den svart färgen. En Röd häst har igen svarta anlag och därför synst det inte om den har ett brunt anlag

Så om han bara har lämnat bruna hästar och någon enstaka fux så är han säkert homozygot med EeAA som genuppsättning.

Fux avkommor är fullt möjliga för en hingst som är homozygot brun.

Är han däremot även homozygot för svart då kan han inte ger fuxar och har då EEAA.

Man kan idag DNA testa mot alla färger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar