Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan bli beklämd över att annat mkt värre lidande som finns i nuläget och funnits länge i stora grupper ffa i u-länder med mkt stor dödlighet som följd liksom ses med vana av många och så kommer en smitta bland resande rika industriländers befolkning och då jävlar så är det helt plötsligt allvar..

Det ena utesluter inte det andra, jag blir beklämd över bägge delarna och ställer inte ett lidande mot ett annat.

Corona kommer slå värst mot utvecklingsländerna när det etablerar sig i sådana, så vi som har möjlighet att stoppa det måste verkligen försöka göra det. I utvecklingsländerna finns inte alls samma resurser och vård.
 
Corona kommer slå värst mot utvecklingsländerna när det etablerar sig i sådana, så vi som har möjlighet att stoppa det måste verkligen försöka göra det. I utvecklingsländerna finns inte alls samma resurser och vård.

Jag är såklart tveksam över om i-makthavare har den tanken att u-länder ska skyddas enda anledningen är väl att smittan där kan få större fäste. Finns det någon som egentligen bryr sig om ev dödsfall där om man generaliserar ?
 
Men följer du ens läget ute i Europa? Eller är detta en uppfattning du bara bildar dig på håll?

Svenska myndigheter får ganska mycket kritik och förtroendet sviktar, då kan man ändå fundera på om de gör något fel, eller hur?

Jag har generellt inget agg mot svenska myndigheter, men just nu sviktar förtroendet.
Har faktiskt börjar följa Schweiz mer än Sverige, för de känns helt enkelt mer förtroendeingivande. 86% av Schweizarna tycker också att myndigheterna agerat bra hittills, tror inte Sverige når upp till en sådan siffra.. Men ganska genomgående skillnad mellan Sverige och Schweiz.

Ja det är ju precis det jag skriver, att myndigheterna i Sverige kanske inte gör de åtgärder som är mest populärt och ger mest pluspoäng, men det kanske helt enkelt är det som ger mest effekt. Det är liksom inte lika häftigt med smittspårning och att uppmana folk att tvätta händerna som att sätta halva norra Italien i karantän, men frågan är ju vad som ger mest effekt och om vissa passar på att göra saker mer för att samla politiska pluspoäng. De svenska myndigheterna hänvisar hela tiden till tidigare erfarenheter och forskning när de förklarar sitt agerande.
 
Jag är såklart tveksam över om i-makthavare har den tanken att u-länder ska skyddas enda anledningen är väl att smittan där kan få större fäste. Finns det någon som egentligen bryr sig om ev dödsfall där om man generaliserar ?

Nej det har de inte, men jag har också kritiserat våra makthavare så. De som följer i makthavarnas spår, eller rent av bagatelliserar detta, har definitivt inte en tanke på u-länderna. Så vem bryr sig sig egentligen?
 
Det ena utesluter inte det andra, jag blir beklämd över bägge delarna och ställer inte ett lidande mot ett annat.

Corona kommer slå värst mot utvecklingsländerna när det etablerar sig i sådana, så vi som har möjlighet att stoppa det måste verkligen försöka göra det. I utvecklingsländerna finns inte alls samma resurser och vård.

Du - utvecklingsländerna väcker inte särskild stor konkret action vad det än gäller, sålänge västvärldens egenintresse inte finns där.

Ditt eget personliga antagande att x regering ”bagatelliserar” grundas väl inte på att du som lekman vet på vilket sätt det borde skötas istället?
 
Ja det är ju precis det jag skriver, att myndigheterna i Sverige kanske inte gör de åtgärder som är mest populärt och ger mest pluspoäng, men det kanske helt enkelt är det som ger mest effekt. Det är liksom inte lika häftigt med smittspårning och att uppmana folk att tvätta händerna som att sätta halva norra Italien i karantän, men frågan är ju vad som ger mest effekt och om vissa passar på att göra saker mer för att samla politiska pluspoäng. De svenska myndigheterna hänvisar hela tiden till tidigare erfarenheter och forskning när de förklarar sitt agerande.

Tror du på allvar att 16 miljoner människor är i karantän i Italien för att politiker ska samla pluspoäng?
 
Ditt eget personliga antagande att x regering ”bagatelliserar” grundas väl inte på att du som lekman vet på vilket sätt det borde skötas istället?

Jag gör inget sådant antagande. Pratar inte om regeringar som bagatelliserar, enskilda individer gör det däremot.
 
Tror du på allvar att 16 miljoner människor är i karantän i Italien för att politiker ska samla pluspoäng?

Ja påsätt och vis och delvis, det är bra för politiker om befolkningen har gemensamma rädslor, sedan vet de såklart inte än hur det kan utveckla sig och tar det säkra före det osäkra annars är de inte kvar som politiker om det utvecklar sig illa mao om för många medborgare dör, det behöver ju egentligen inte vara så många för att det ska anses eller läggas fram som för många.

När det gäller dödsfall i i-länder så är gemene man lite känsligare helt plötsligt så är det bara.
 
Det som oroar mig är att man verkar få bestående skador på lungorna. Det ihop med att man väldigt lätt blir återsmittad känns inte alls bra. Vad händer om vi inte får stopp på smittan och folk blir återsmittade flera ggr?

Jag är inte orolig för att bli smittad en gång eller så, utan mer för konsekvenserna om vi inte får stopp på spridningen.
Kan du komma med källa på det? Hur kan man ens veta att skadorna är bestående med tanke på att sjukdomen funnits några månader?

Alla källor jag sett menar på att man blir immun, oklart hur länge, men tillräckligt för att inte bli återsmittade inom kort.
 
Vad som är rätt i ett land, behöver inte nödvändigtvis vara rätt i ett annat.

Det är inte helt osannolikt att Italien inom en handfull dagar har över 1000 döda i Corona, medan vi i övriga Europa idag knappt har några fall av intensivvårdskaraktär.

(Frankrike har 45, resten av Europas länder 37)
 
Nu blir jag väl halshuggen men jag tycker det känns som myndigheter och makthavare i vissa länder mest gör politik av det här och ska visa att de ”minsann tar det på allvar och gör kraftfulla åtgärder”, vilket visserligen är populärt hos (en del av) folket men enligt forskning kanske är mer tveksamt om det ger någon effekt.

jag tycker myndigheterna i Sverige har gjort ett fantastiskt jobb hittills med bra och tydlig information och smittspårning vilket bidragit till att vi faktiskt fortfarande inte har någon smittspridning i samhället. Alla fall hittills i Sverige har ju antingen blivit smittade utomlands eller av någon som varit utomlands. Och, framför allt, att de hänvisar till forskning både med åtgärder de gör och inte gör så det går att fatta varför de agerar på ett visst sätt fast man inte jobbar med den typen av frågor själv 🙂
Förutom att de klantat sig en del med informationen och att vi faktiskt inte har någon koll på om smittan stoppats vid gränsen. De ljuger väl inte när de påstår att ingen smittats av okända smittbärare, men de har precis börjat testa så det är ingen sanning heller.
 
Det finns alltid människor som inte respekterar det här sunda förnuftet att inte gå ut och träffa människor när man är sjuk. Jag nämnde en fd kollega tidigare i tråden. Hon är inte den enda som är sådan, jag vet flera.
Jag tycker inte att sjukdomen är farlig som sådan, däremot tycker jag det är jävligt onödigt att smitta människor som riskerar att bli allvarligt sjuka och dö. Men det är ju inte så folk ser på sig själv och vad de gör. De är ju bara lite förkylda, lite krassliga kanske, då gör det inget att gå till jobbet eller roa sig. Och de ska ju bara jobba utomlands för de måste ha inkomst. Och semesterresan till sportlovet är ju betald sedan länge och går inte att avboka för då förlorar man pengar.

Men vem bryr sig, det är ju en mild sjukdom? I Sverige finns ju bara fullt friska och unga människor och inga äldre eller tidigare sjuka människor som kan bli allvarligt sjuka och till och med dö av detta, som vi kanske skulle behöva vara lite rädda om.

Jag säger inget om myndigheterna, men däremot tycker jag att folk har en lite märklig attityd. Åker utomlands och går direkt till jobbet. Känner sig sjuka men träffar folk. Som med alla andra sjukdomar, men mot tex influensa, som också skördar offer är många utsatta i alla fall vaccinerade mot.
Fast flertalet som blivit smittade i Italien visste inte att Corona fått fäste där. DÅ är det svårt att klandra dem. De som åkt efteråt jovisst, där håller jag med.
 
Jag skulle nog våga påstå att typ 100% av de som är mindre oroliga och svarar i den här tråden är rätt väl pålästa rent allmänt .
Ja, det är trist med attityden att de som inte har samma uppfattning per automatik är mindre pålästa, har mindre kunskap, inte läst ordentligt etc. Ofta handlar det om helt andra saker som olika inställning.
 
Men följer du ens läget ute i Europa? Eller är detta en uppfattning du bara bildar dig på håll?

Svenska myndigheter får ganska mycket kritik och förtroendet sviktar, då kan man ändå fundera på om de gör något fel, eller hur?

Jag har generellt inget agg mot svenska myndigheter, men just nu sviktar förtroendet.
Har faktiskt börjar följa Schweiz mer än Sverige, för de känns helt enkelt mer förtroendeingivande. 86% av Schweizarna tycker också att myndigheterna agerat bra hittills, tror inte Sverige når upp till en sådan siffra.. Men ganska genomgående skillnad mellan Sverige och Schweiz.
Jodå och jag har kritik mot myndigheterna, men å andra sidan innebär det inte att jag tycker de hanterat detta katastrofalt, jag är mest bekymrad över att de verkar vilja luna ner folk lite väl mycket och tonar ner vissa risker. Samtidigt ser vi inta allt som görs och vet inte hur kapaciteten att provta är och varför vissa prioriteringar görs. Jag litar dock generellt på myndigheterna.
 
Jodå och jag har kritik mot myndigheterna, men å andra sidan innebär det inte att jag tycker de hanterat detta katastrofalt, jag är mest bekymrad över att de verkar vilja luna ner folk lite väl mycket och tonar ner vissa risker. Samtidigt ser vi inta allt som görs och vet inte hur kapaciteten att provta är och varför vissa prioriteringar görs. Jag litar dock generellt på myndigheterna.

Jag tycker inte heller de agerar katastrofalt, verkligen inte, och jag litar också generellt på myndigheterna. Jag förståer det mesta de gör, men inte allt och jag funderar över en del. Förtroendet sviktar. Det måste man ju kunna prata om? Eller? kanske inte på buke?

Men jag föredrar Schweiz. Högintressant land i ”coronakrisen” och de är synnerligen bra på att kommunicera och behålla folks förtroende, det måste man ändå ge dem!

Med det sagt. Jag jämför inte Sverige och Schweiz åtgärder då förutsättningarna är så olika. Verkligen inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 886
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 196
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp