Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det stämmer ju inte alls om man ser till mässlingen som exempel i världen. Såvida man inte då har filosofin att ”den som inte vaccinerat sig får skylla dig själv, lite svinn får man räkna med och samhället/världen får bjussa på resurserna och kostnaderna ”.
Det finns ju väldigt konkreta anledningar till varför världshälsoorganisationen och regeringar reagerar på senaste decenniernas utveckling att det råder en misstro mot väldigt etablerade vaccin och att folk utifrån det inte vaccinerar sig .

Det är extremt stor skillnad på hur smittsamt mässling är jämfört med Covid-19. Mässlingen har ett reproduktionstal på nånstans mellan 15 och 20, medan motsvarande för Covid-19 (och säsongsinfluensa) ligger på 2-3. För mässlingen bör vaccinationsgraden hos befolkningen ligga på över 95% för att man inte skall riskera utbrott, medan man med svininfluensan minskade spridningen betydligt med en vaccinationsgrad på 50-60%.
 
Nej så är det ju. Många handlar om bara enstaka patienter med. Antagligen för att få ut all information som finns så fort det bara går. Det kommer ju säkert dröja flera år innan vi verkligen vet konsekvenserna av detta ordentligt.
Bara man är medveten om det när man läser artiklar. Man ska ju alltid tänka kritiskt om slutsatser osv, men när det går såhär fort så är förmodligen flera steg borttagna som normalt ska säkerställa kvalitet. Då gäller det att vara extra kritisk och inte bara köpa slutsatser och fynd.
 
Vi= du,jag och hela Sverige och världen. Ingen vet det exakta smittläget i Sverige eller ens det ungefärlig.

Sen syftar jag inte på smittspårningen, då hade jag skrivit, utan man har testat strikt de som varit i riskområden och inga andra med symptom. Det innebär att man per default att man inte letat efter eventuellt virus som slunkit igenom och kunnat fånga upp det. Det finns tysta smittbärare och det är inte klarlagt exakt när man börjar smitta. Till synes har man jobbat som om inga misstag kan begås varken av smittspårare eller privatpersoner.

Det kanske varit nödvändigt pga begränsad kapacitet för provtagning och analys och man gjort provtagningen där man känt det mest verksamt men det är en uppenbar svaghet och då är det inte korrekt att säga att det inte finns någon spridning i Sverige utom den "direktimporterade" smittan. Nu har man börjat leta efter smitta på annat håll så snart får vi förhoppningsvis en bättre bild.

Relaterad artikel https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-vet-vi-sa-mycket-om-det-nya-coronaviruset/

Här beskrivs patient 2 i USA, en kille som inte varit i kontakt med någon som varit utomlands och inte varit det själv. Av en slump så görs utan hans vetskap test mot coronaviruset som visar positivt. Det är genforskare som håller på med studier på viruset som gör testet och kan konstatera att den viruset spridits i flera led från patient 1.
Fast det stämmer inte att man strikt testat de som varit i riskområden. Man har testat folk som varit i riskområden och folk som varit i kontakt med folk som varit i riskområden. Och om de i sin tur varit positiva har man gått vidare till nästa steg, osv. Då hittar man ju en eventuell smittspridning inom landet också, med den metoden.
 
Fast det stämmer inte att man strikt testat de som varit i riskområden. Man har testat folk som varit i riskområden och folk som varit i kontakt med folk som varit i riskområden. Och om de i sin tur varit positiva har man gått vidare till nästa steg, osv. Då hittar man ju en eventuell smittspridning inom landet också, med den metoden.
Tveksamt iomed att man har sagt att det inte smittar under inkubationstiden så är ju frågan om de har testat personer som de har varit nära under den tiden. Om de inte har det så kan det röra sig om ett väldigt stort mörkertal.

Men det vet vi ju inte om de har gjort eller inte.
 
Bara man är medveten om det när man läser artiklar. Man ska ju alltid tänka kritiskt om slutsatser osv, men när det går såhär fort så är förmodligen flera steg borttagna som normalt ska säkerställa kvalitet. Då gäller det att vara extra kritisk och inte bara köpa slutsatser och fynd.
Många av dem har inte slutsatser ens, utan är i princip bara information om att "såhär var det", så såg symptomen ut, det här hittades vid obduktionen osv osv. Så det är ganska tydligt att syftet är just att sprida information och kunskap.
 
Många av dem har inte slutsatser ens, utan är i princip bara information om att "såhär var det", så såg symptomen ut, det här hittades vid obduktionen osv osv. Så det är ganska tydligt att syftet är just att sprida information och kunskap.
Fast det är ju också slutsatser.
 
Tveksamt iomed att man har sagt att det inte smittar under inkubationstiden så är ju frågan om de har testat personer som de har varit nära under den tiden. Om de inte har det så kan det röra sig om ett väldigt stort mörkertal.

Men det vet vi ju inte om de har gjort eller inte.
Absolut, men det borde ju inte vara ett positivt provsvar som ska vara avgörande för folk oavsett. Att ta sitt ansvar och stanna hemma för att inte smitta andra borde vuxna människor kunna göra oavsett om de har influensa eller Corona, det ska man inte behöva en läkare till.
 
Absolut, men det borde ju inte vara ett positivt provsvar som ska vara avgörande för folk oavsett. Att ta sitt ansvar och stanna hemma för att inte smitta andra borde vuxna människor kunna göra oavsett om de har influensa eller Corona, det ska man inte behöva en läkare till.
Fast många blir ju inte sjukare än vid en förkylning. Och som vi tydligt har sett i tråden om detta ämne så går ju de flesta faktiskt till arbetet då, och tycker att det är helt ok. Vissa uttrycker tillomed att de blir sura om en kollega skulle stanna hemma för en sådan sak.
 
Fast det stämmer inte att man strikt testat de som varit i riskområden. Man har testat folk som varit i riskområden och folk som varit i kontakt med folk som varit i riskområden. Och om de i sin tur varit positiva har man gått vidare till nästa steg, osv. Då hittar man ju en eventuell smittspridning inom landet också, med den metoden.
Jag tycker jag var extremt tydlig med att jag inte syftade på smittspårning när jag skrev "Sen syftar jag inte på smittspårningen ". Vad ska jag skriva för att det ska bli begripligt så det går att komma vidare i diskussionen?
 
Jag ser slutsatser mer som att man drar ihop det av sakerna man hittar, inte regelrätta fynd utan vidare förklaring. Jag ser det mer som rena resultat istället för slutsatser.
Okej. Jag tycker att man kan lägga en bredare betydelse till ordet slutsatser, inte bara det som brukar stå under ”conclusions” eller liknande rubrik. Oavsett så ligger det lite utanför min poäng.
Eftersom det går så himla snabbt nu så bör man läsa artiklar med extra mycket kritiskt tänkande.
 
Jag upplever att de som faktiskt jobbar med detta kan detta och är mycket väl medvetna om att det kan finnas fler. Men än så länge har alla uppenbara smittkedjor brutits.
Jag vet att de jobbar med det, eller precis börjat, men samtidigt så har de gång på gång i media gått ut med att vi inte har en spridning utanför riskgrupperna. Det helt utan att kunna veta det.
 
Men tror du verkligen att folk som jobbar med smittspårning och smittskydd verkligen inte är medvetna om att alla begår misstag?
De är säkert medvetna om det men sprider budskap som säger att det inte finns någon smittspridning i Sverige, helt utan att kunna veta om det är sant. Det oroar mig att viljan att lugna ner folk går före att tala sanning, det gör dem mindre trovärdiga i informationen när jag vet att delar av informationen är om inte lögn så näst intill.
 
Jag vet att de jobbar med det, eller precis börjat, men samtidigt så har de gång på gång i media gått ut med att vi inte har en spridning utanför riskgrupperna. Det helt utan att kunna veta det.
Och nu vet vi ju att man har spridning utanför riskgrupperna efter att den där killen som blev nekad provtagning i Skövde åkte till Karlstad för att bli testad och visade sig vara sjuk.
 
De är säkert medvetna om det men sprider budskap som säger att det inte finns någon smittspridning i Sverige, helt utan att kunna veta om det är sant. Det oroar mig att viljan att lugna ner folk går före att tala sanning, det gör dem mindre trovärdiga i informationen när jag vet att delar av informationen är om inte lögn så näst intill.
Det finns INGA indikationer på det just nu. Hade det funnits en stor smittspridning så hade vi märkt det.

och vet du att de håller på med lögner så anmäl de?
 
Det finns INGA indikationer på det just nu. Hade det funnits en stor smittspridning så hade vi märkt det.

och vet du att de håller på med lögner så anmäl de?
Anmäl till vem? Och vad ska det göra för nytta? Sen är det snarare halvsanningar än lögner. Jag tror heller inte på att det finns en stor smittspridning, inte än, men väl att det finns en viss smittspridning. Stoppas inte den kan den bli stor.

Nu lever vi mycket på att de flesta sjuka tar sitt ansvar och håller sig hemma, jag har en kollega som tror att han blivit smittad på en resa utanför riskområdena. Han har trots allt befunnit sig i ett land som kanske inte har koll på smittan + flera flygplatser men nekades test. Han lär inte smitta någon vidare oavsett om det är corona eller en influensa.
 
Precis det jag funderade på, när det skulle börja dyka upp fall i Sverige där folk inte varit i riskområdena.. Sen är frågan hur många som sätter sig och kör 17 mil för att bli testade för corona och hur många som bara hade varit typ: Jahopp, sjukvården säger att det inte är corona så då går jag väl till jobbat då när jag börjar känna mig lite okej.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...k-kora-mellan-sjukhusen--med-corona-i-kroppen

Jag är tacksam för att jag själv inte haft några symptom för jag tror att det hade varit väldigt svårt att insistera på att man ska ta corona test när man inte varit i riskområdena, men man kan ju lika gärna få det på flygplatsen. Som det ser ut nu så känns det som om det kommer bli värre innan det blir bättre så att säga då det börjar dyka upp fall som man inte räknat med och frågan är hur många som redan finns ute i samhället som bara har en liten "förkylning". Jag håller dock alla tummar och tår för att jag får fel ska tilläggas. Jag tror fortfarande inte på stora direkta dödstal i vårt samhälle även vid ett större utbrott men däremot vårdpersonal som går på knäna, stor samhällskostnad och indirekta konsekvenser för folk i behov av mindre akuta åtgärder.
 
Anmäl till vem? Och vad ska det göra för nytta? Sen är det snarare halvsanningar än lögner. Jag tror heller inte på att det finns en stor smittspridning, inte än, men väl att det finns en viss smittspridning. Stoppas inte den kan den bli stor.

Nu lever vi mycket på att de flesta sjuka tar sitt ansvar och håller sig hemma, jag har en kollega som tror att han blivit smittad på en resa utanför riskområdena. Han har trots allt befunnit sig i ett land som kanske inte har koll på smittan + flera flygplatser men nekades test. Han lär inte smitta någon vidare oavsett om det är corona eller en influensa.
Vi lever även på att smittskyddet har spårat otroligt många människor.
 
Precis det jag funderade på, när det skulle börja dyka upp fall i Sverige där folk inte varit i riskområdena.. Sen är frågan hur många som sätter sig och kör 17 mil för att bli testade för corona och hur många som bara hade varit typ: Jahopp, sjukvården säger att det inte är corona så då går jag väl till jobbat då när jag börjar känna mig lite okej.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...k-kora-mellan-sjukhusen--med-corona-i-kroppen

Jag är tacksam för att jag själv inte haft några symptom för jag tror att det hade varit väldigt svårt att insistera på att man ska ta corona test när man inte varit i riskområdena, men man kan ju lika gärna få det på flygplatsen. Som det ser ut nu så känns det som om det kommer bli värre innan det blir bättre så att säga då det börjar dyka upp fall som man inte räknat med och frågan är hur många som redan finns ute i samhället som bara har en liten "förkylning". Jag håller dock alla tummar och tår för att jag får fel ska tilläggas. Jag tror fortfarande inte på stora direkta dödstal i vårt samhälle även vid ett större utbrott men däremot vårdpersonal som går på knäna, stor samhällskostnad och indirekta konsekvenser för folk i behov av mindre akuta åtgärder.
Du måste testa dig om läkare kräver det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 885
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 196
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp