Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
1583701303512.webp
 
Jag har flera nära och kära som skulle antingen dö eller bli allvarligt sjuka av corona, och dåligt påläst är jag knappast eftersom jag följt utvecklingen långt före många andra i den här tråden ens visste vad det var för något.


Däremot är jag rädd om min familj och annat folk jag bryr mig om så vill verkligen inte se corona spridas i sverige.

Följer man spridningen world wide så är risken stor för ett sånt scenarium och det såg jag redan i trådstarten efter att ha följt spridningen inom wuhan och Kina. Vissa är väl bara extremt tröga och naiva här öå forumet. 😂 man måste ju lära sig se mönster och ligga steget före ibland, något som tyvärr allt för många har total avsaknad av

Jag tycker att det är fult att skita i alla andra bara för att man själv inte stryker med. Har tyvärr några såna kollegor och bekanta som gärna kommer och sprider sina förkylningar och annan skit utan minsta tanke på att det drabbar andra.
Som när chefen kom sjuk med feber förra året och det slutade med att hela kontoret åkte på samma sjuka. 🤬
 
Senast ändrad:
Kan du komma med källa på det? Hur kan man ens veta att skadorna är bestående med tanke på att sjukdomen funnits några månader?

Alla källor jag sett menar på att man blir immun, oklart hur länge, men tillräckligt för att inte bli återsmittade inom kort.

Jätteenkelt att googla på;
https://www.reuters.com/article/us-...me-weeks-after-initial-recovery-idUSKCN20L0BI
https://nypost.com/2020/02/19/whistleblower-doctors-say-coronavirus-reinfection-even-deadlier/

Men det kan lika gärna vara att de bara varit symptomfria och sedan blir sjuka av samma virus som fortfarande finns kvar i kroppen. Man vet inte än.

Denna där de säger att lungorna blir påverkade; https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200228142018.htm

Här att de kan bli permanent påverkade;
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/
https://interestingengineering.com/new-research-shows-overlap-of-covid-19-with-sars-and-mers
https://www.mirror.co.uk/news/world-news/coronavirus-like-both-sars-aids-21649136


Enligt den här artikeln så kan det ge fibros i lungorna;
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32125131

Men det är väl inte speciellt troligt att de som har en väldigt lätt variant av sjukdomen får stora följder. Jag tänker mer att det blir problem om det börjar snurra runt runt så att man kanske inte hinner läka mellan infektionerna.

Jag undrar vad de grundar det på att man blir immun, och vad är exakt inom kort? Det kan ju vara allt från en vecka till 6 månader?

Jag pratar mycket med en bekant som har en master i infektionsbiologi (osäker om det är rätt ord på svenska). Jag får väldigt mycket information från hen, och om något verkar jättekonstigt så brukar jag skicka länk till hen och fråga vad hen tror :D
 
Jag har flera nära och kära som skulle antingen dö eller bli allvarligt sjuka av corona, och dåligt påläst är jag knappast eftersom jag följt utvecklingen långt före många andra i den här tråden ens visste vad det var för något.


Däremot är jag rädd om min familj och annat folk jag bryr mig om så vill verkligen inte se corona spridas i sverige.

Följer man spridningen world wide så är risken stor för ett sånt scenarium och det såg jag redan i trådstarten efter att ha följt spridningen inom wuhan och Kina. Vissa är väl bara extremt tröga och naiva här öå forumet. 😂 man måste ju lära sig se mönster och ligga steget före ibland, något som tyvärr allt för många har total avsaknad av

Jag tycker att det är fult att skita i alla andra bara för att man själv inte stryker med. Har tyvärr några såna kollegor och bekanta som gärna kommer och sprider sina förkylningar och annan skit utan minsta tanke på att det drabbar andra.
Som när chefen kom sjuk med feber förra året och det slutade med att hela kontoret åkte på samma sjuka. 🤬
Och hur vet du när folk i tråden började följa utvecklingen? Alla skriver inte på forum om allt.
Många läser tex mer än de skriver.
Rädd om sin familj är förhoppningsvis många och de gör förhoppningsvis sitt till för att minska spridningen. Man behöver dock inte gå runt och oroa sig för att göra det.
 
Än så länge så sköts viruset otroligt bra av bla smittskydd. Det är tack vare dessa människor, som inte ens är många till antalet som vi inte fått en spridning som i tex Kina eller Italien. All cred åt de! De arbetar dygnet runt med detta.
Sen är jag lite nyfiken, om ni hade jobbat med dessa frågor, hade ni (som gör det) sprungit runt och spekulerat och delat historier från alla källor? Hur hade ni kommunicerat ut de till invånarna?
 
Vissa är väl bara extremt tröga och naiva här öå forumet. 😂 man måste ju lära sig se mönster och ligga steget före ibland, något som tyvärr allt för många har total avsaknad av

Nu har du upprepat ovan i flera inlägg. Vad sägs som att du utvecklar vad du menar istället? Vad är det som gör dina meningsmotståndare "extremt tröga och naiva" för att de inte reagerar som du? Tycker du att det är ett trevligt sätt att diskutera på?

Det är mig veterligen ingen i tråden som förnekat att spridning skulle ske i flera länder så du kanske skulle lugna dig lite med att höja dig själv till skyarna. Jag är fullkomligt övertygad om att flertalet saw it coming. Det har hänt förut och kommer hända igen med virus, så din förförståelse för allmän spridning är inte på något sätt groundbreaking, om du nu trodde det. Sitt still i båten.
 
Jag har flera nära och kära som skulle antingen dö eller bli allvarligt sjuka av corona, och dåligt påläst är jag knappast eftersom jag följt utvecklingen långt före många andra i den här tråden ens visste vad det var för något.


Däremot är jag rädd om min familj och annat folk jag bryr mig om så vill verkligen inte se corona spridas i sverige.

Följer man spridningen world wide så är risken stor för ett sånt scenarium och det såg jag redan i trådstarten efter att ha följt spridningen inom wuhan och Kina. Vissa är väl bara extremt tröga och naiva här öå forumet. 😂 man måste ju lära sig se mönster och ligga steget före ibland, något som tyvärr allt för många har total avsaknad av

Jag tycker att det är fult att skita i alla andra bara för att man själv inte stryker med. Har tyvärr några såna kollegor och bekanta som gärna kommer och sprider sina förkylningar och annan skit utan minsta tanke på att det drabbar andra.
Som när chefen kom sjuk med feber förra året och det slutade med att hela kontoret åkte på samma sjuka. 🤬

Om att ligga steget före är att sprida fake news och att påstå att man däri har sett mönster som inte andra ser. Så föredrar jag spådamer med kaffesump eller kristallkula, som hävdar att de har tillgång till unik kunskap.

Det finns väl etablerad kunskap om hur spridning av virussjukdomar sker och hur en pandemi statistiskt utvecklar sig i olika scenarier. De mest kunniga är de som jobbar professionellt med det sedan länge, typiskt på myndigheter som hanterar smittskydd och beredskap för det. Men du kanske kan förklara hur lång bakgrund inom smittskydd och kritiskt granskande av informationsmängder du har som motiverar dina uttalanden om din förmåga som jag är trög nog att inte se.

Jag har inte sett minsta tendens till att någon här på forumet vill ”skita i andra för att man själv förmodligen klarar sig bra”. De anklagelserna får du gärna antingen belägga eller begrava.

Jag är väldigt glad i att vi inte har myndigheter som far runt och letar i trollfabrikerna och använder ”insikter” från det materialet, till att vidta omfattande åtgärder med okända effekter för befolkningen.
 
Än så länge så sköts viruset otroligt bra av bla smittskydd. Det är tack vare dessa människor, som inte ens är många till antalet som vi inte fått en spridning som i tex Kina eller Italien. All cred åt de! De arbetar dygnet runt med detta.
Sen är jag lite nyfiken, om ni hade jobbat med dessa frågor, hade ni (som gör det) sprungit runt och spekulerat och delat historier från alla källor? Hur hade ni kommunicerat ut de till invånarna?
Föruom att vi har dålig koll på eventuell spridning i Sverige. Man har precis börjat testa folk som viruset kunnat spridas till.
 
Jag är lite förundrad över att det redan publicerats så mkt vetenskapliga artiklar om viruset. Normalt kan det ju ta flera år från att man planerar en studie tills den är publicerad.. Bara publiceringsprocessen tar ju flera månader (minst) eftersom ett manus normalt ska granskas och korrigeras i någon eller några vändor innan det accepteras..
 
Jag är lite förundrad över att det redan publicerats så mkt vetenskapliga artiklar om viruset. Normalt kan det ju ta flera år från att man planerar en studie tills den är publicerad.. Bara publiceringsprocessen tar ju flera månader (minst) eftersom ett manus normalt ska granskas och korrigeras i någon eller några vändor innan det accepteras..
Ja det är helt otroligt! Sist jag kollade antalet så fanns det runt 300 träffar på pubmed, men det är några dagar sedan nu.
 
Jag är lite förundrad över att det redan publicerats så mkt vetenskapliga artiklar om viruset. Normalt kan det ju ta flera år från att man planerar en studie tills den är publicerad.. Bara publiceringsprocessen tar ju flera månader (minst) eftersom ett manus normalt ska granskas och korrigeras i någon eller några vändor innan det accepteras..

Ja, det går fort just nu. Man får hoppas att det är med rimlig kvalitet.Det fanns redan mycket kunskap om denna typ av virus, så det är mycket forskning som redan fanns som bara provats mot de nya data som kommit in och sedan publicerats.

https://www.sciencemag.org/news/202...h-coronavirus-outbreak-changes-how-scientists
 
Ja det är helt otroligt! Sist jag kollade antalet så fanns det runt 300 träffar på pubmed, men det är några dagar sedan nu.
Ja, det går fort just nu. Man får hoppas att det är med rimlig kvalitet.Det fanns redan mycket kunskap om denna typ av virus, så det är mycket forskning som redan fanns som bara provats mot de nya data som kommit in och sedan publicerats.

https://www.sciencemag.org/news/202...h-coronavirus-outbreak-changes-how-scientists
Det lär ju inte ske samma typ av peer-review som vanligt iaf. Det vore helt omöjligt även om studierna i sig skulle genomföras snabbt och även om editors och reviewers jobbar övertid..
 
Det lär ju inte ske samma typ av peer-review som vanligt iaf. Det vore helt omöjligt även om studierna i sig skulle genomföras snabbt och även om editors och reviewers jobbar övertid..
Nej så är det ju. Många handlar om bara enstaka patienter med. Antagligen för att få ut all information som finns så fort det bara går. Det kommer ju säkert dröja flera år innan vi verkligen vet konsekvenserna av detta ordentligt.
 
Föruom att vi har dålig koll på eventuell spridning i Sverige. Man har precis börjat testa folk som viruset kunnat spridas till.
Jag vet inte vilka ”vi” är. Jag smittspårar inte. Smittskydd har smittspårat sen dag 1. Än så länge har det varit mycket bra. Det är därför det än så länge inte inte ser ut som det gör i Italien. Men precis som alltid när det gäller sånt här så kan saker förändras fort.
jag känner mig trygg för det vi har gjort hittills, och det skulle vara ännu bättre om enskilda också kunde ta ansvar för sina resor tex. Jag skulle önska att vi faktiskt uppskattar folk som arbetar med detta dygnet runt nu. De gör verkligen allt de kan.
 
Jag vet inte vilka ”vi” är. Jag smittspårar inte. Smittskydd har smittspårat sen dag 1. Än så länge har det varit mycket bra. Det är därför det än så länge inte inte ser ut som det gör i Italien. Men precis som alltid när det gäller sånt här så kan saker förändras fort.
jag känner mig trygg för det vi har gjort hittills, och det skulle vara ännu bättre om enskilda också kunde ta ansvar för sina resor tex. Jag skulle önska att vi faktiskt uppskattar folk som arbetar med detta dygnet runt nu. De gör verkligen allt de kan.
Vi= du,jag och hela Sverige och världen. Ingen vet det exakta smittläget i Sverige eller ens det ungefärlig.

Sen syftar jag inte på smittspårningen, då hade jag skrivit, utan man har testat strikt de som varit i riskområden och inga andra med symptom. Det innebär att man per default att man inte letat efter eventuellt virus som slunkit igenom och kunnat fånga upp det. Det finns tysta smittbärare och det är inte klarlagt exakt när man börjar smitta. Till synes har man jobbat som om inga misstag kan begås varken av smittspårare eller privatpersoner.

Det kanske varit nödvändigt pga begränsad kapacitet för provtagning och analys och man gjort provtagningen där man känt det mest verksamt men det är en uppenbar svaghet och då är det inte korrekt att säga att det inte finns någon spridning i Sverige utom den "direktimporterade" smittan. Nu har man börjat leta efter smitta på annat håll så snart får vi förhoppningsvis en bättre bild.

Relaterad artikel https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-vet-vi-sa-mycket-om-det-nya-coronaviruset/

Här beskrivs patient 2 i USA, en kille som inte varit i kontakt med någon som varit utomlands och inte varit det själv. Av en slump så görs utan hans vetskap test mot coronaviruset som visar positivt. Det är genforskare som håller på med studier på viruset som gör testet och kan konstatera att den viruset spridits i flera led från patient 1.
 
Senast ändrad:
Vi= du,jag och hela Sverige och världen. Ingen vet det exakta smittläget i Sverige eller ens det ungefärlig.

Sen syftar jag inte på smittspårningen, då hade jag skrivit, utan man har testat strikt de som varit i riskområden och inga andra med symptom. Det innebär att man per default att man inte letat efter eventuellt virus som slunkit igenom och kunnat fånga upp det. Det finns tysta smittbärare och det är inte klarlagt exakt när man börjar smitta. Till synes har man jobbat som om inga misstag kan begås varken av smittspårare eller privatpersoner.

Det kanske varit nödvändigt pga begränsad kapacitet för provtagning och analys och man gjort provtagningen där man känt det mest verksamt men det är en uppenbar svaghet och då är det inte korrekt att säga att det inte finns någon spridning i Sverige utom den "direktimporterade" smittan. Nu har man börjat leta efter smitta på annat håll så snart får vi förhoppningsvis en bättre bild.

Relaterad artikel https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-vet-vi-sa-mycket-om-det-nya-coronaviruset/

Här beskrivs patient 2 i USA, en kille som inte varit i kontakt med någon som varit utomlands och inte varit det själv. Av en slump så görs utan hans vetskap test mot coronaviruset som visar positivt. Det är genforskare som håller på med studier på viruset som gör testet och kan konstatera att den viruset spridits i flera led från patient 1.

Men tror du verkligen att folk som jobbar med smittspårning och smittskydd verkligen inte är medvetna om att alla begår misstag?
 
Vi= du,jag och hela Sverige och världen. Ingen vet det exakta smittläget i Sverige eller ens det ungefärlig.

Sen syftar jag inte på smittspårningen, då hade jag skrivit, utan man har testat strikt de som varit i riskområden och inga andra med symptom. Det innebär att man per default att man inte letat efter eventuellt virus som slunkit igenom och kunnat fånga upp det. Det finns tysta smittbärare och det är inte klarlagt exakt när man börjar smitta. Till synes har man jobbat som om inga misstag kan begås varken av smittspårare eller privatpersoner.

Det kanske varit nödvändigt pga begränsad kapacitet för provtagning och analys och man gjort provtagningen där man känt det mest verksamt men det är en uppenbar svaghet och då är det inte korrekt att säga att det inte finns någon spridning i Sverige utom den "direktimporterade" smittan. Nu har man börjat leta efter smitta på annat håll så snart får vi förhoppningsvis en bättre bild.

Relaterad artikel https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/darfor-vet-vi-sa-mycket-om-det-nya-coronaviruset/

Här beskrivs patient 2 i USA, en kille som inte varit i kontakt med någon som varit utomlands och inte varit det själv. Av en slump så görs utan hans vetskap test mot coronaviruset som visar positivt. Det är genforskare som håller på med studier på viruset som gör testet och kan konstatera att den viruset spridits i flera led från patient 1.
Jag upplever att de som faktiskt jobbar med detta kan detta och är mycket väl medvetna om att det kan finnas fler. Men än så länge har alla uppenbara smittkedjor brutits.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 886
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 196
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp