Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som oroar mig är att man verkar få bestående skador på lungorna. Det ihop med att man väldigt lätt blir återsmittad känns inte alls bra. Vad händer om vi inte får stopp på smittan och folk blir återsmittade flera ggr?

Jag är inte orolig för att bli smittad en gång eller så, utan mer för konsekvenserna om vi inte får stopp på spridningen.
 
Myndigheten ska ta ansvaret i lägen som dessa, det är bland annat därför vi har myndigheter.

Titta på hur andra länder i Europa agerar. Danmark, Frankrike, Schweiz mfl, säger det ingenting?

Alltså ingen bryr sig om melodifestivalen om 100 år, men Coronaviruset har redan skrivit in sig i historieböckerna.

Nu blir jag väl halshuggen men jag tycker det känns som myndigheter och makthavare i vissa länder mest gör politik av det här och ska visa att de ”minsann tar det på allvar och gör kraftfulla åtgärder”, vilket visserligen är populärt hos (en del av) folket men enligt forskning kanske är mer tveksamt om det ger någon effekt.

jag tycker myndigheterna i Sverige har gjort ett fantastiskt jobb hittills med bra och tydlig information och smittspårning vilket bidragit till att vi faktiskt fortfarande inte har någon smittspridning i samhället. Alla fall hittills i Sverige har ju antingen blivit smittade utomlands eller av någon som varit utomlands. Och, framför allt, att de hänvisar till forskning både med åtgärder de gör och inte gör så det går att fatta varför de agerar på ett visst sätt fast man inte jobbar med den typen av frågor själv 🙂
 
Hur så? Jag förstår fortfarande inte paniken. Folk kommer bli sjuka, vissa dör, det kommer att kosta pengar. Helt ofarligt tror jag ingen tycker det är men jag har absolut noll och ingen stress eller oro.
Jag är en av de som kanske inte klarar det där. Jag känner varken panik, stress eller oro inför det men fattar inte hur andra människors lidande kan ryckas på axlarna åt.
 
Det finns alltid människor som inte respekterar det här sunda förnuftet att inte gå ut och träffa människor när man är sjuk. Jag nämnde en fd kollega tidigare i tråden. Hon är inte den enda som är sådan, jag vet flera.
Jag tycker inte att sjukdomen är farlig som sådan, däremot tycker jag det är jävligt onödigt att smitta människor som riskerar att bli allvarligt sjuka och dö. Men det är ju inte så folk ser på sig själv och vad de gör. De är ju bara lite förkylda, lite krassliga kanske, då gör det inget att gå till jobbet eller roa sig. Och de ska ju bara jobba utomlands för de måste ha inkomst. Och semesterresan till sportlovet är ju betald sedan länge och går inte att avboka för då förlorar man pengar.

Men vem bryr sig, det är ju en mild sjukdom? I Sverige finns ju bara fullt friska och unga människor och inga äldre eller tidigare sjuka människor som kan bli allvarligt sjuka och till och med dö av detta, som vi kanske skulle behöva vara lite rädda om.

Jag säger inget om myndigheterna, men däremot tycker jag att folk har en lite märklig attityd. Åker utomlands och går direkt till jobbet. Känner sig sjuka men träffar folk. Som med alla andra sjukdomar, men mot tex influensa, som också skördar offer är många utsatta i alla fall vaccinerade mot.
 
Jag är en av de som kanske inte klarar det där. Jag känner varken panik, stress eller oro inför det men fattar inte hur andra människors lidande kan ryckas på axlarna åt.

Jag kan bli beklämd över att annat mkt värre lidande som finns i nuläget och funnits länge i stora grupper ffa i u-länder med mkt stor dödlighet som följd liksom ses med vana av många och så kommer en smitta bland resande rika industriländers befolkning och då jävlar så är det helt plötsligt allvar..
 
Jag är en av de som kanske inte klarar det där. Jag känner varken panik, stress eller oro inför det men fattar inte hur andra människors lidande kan ryckas på axlarna åt.
Det är just detta!
"Det är ingen fara, det är bara en sjukdom som ger milda symptom för de flesta".

De flesta ja, men som för min mamma skulle de milda symptomen innebära döden istället, och hon är just nu rädd för att bli smittad. Hon vet hur slarviga folk är med att tvätta händerna och hur dåliga folk är med att nysa och hosta på rätt sätt. Att smitta av någon som varit på resa elelr som tvunget måste återgå till jobbet direkt efter en resa verkar för henne inte helt osannolikt, men det är ändå som att man leker med hennes liv på ett helt annat sätt än vid influensa, som hon är vaccinerad mot. Det är så hon känner. Jag kan visserligen tycka att hon känns lite överdriven och smått stressad och hysterisk över det här, men om man ser det ur hennes synvinkel är det inte alls svårt att förstå, tycker jag.
 
Nu blir jag väl halshuggen men jag tycker det känns som myndigheter och makthavare i vissa länder mest gör politik av det här och ska visa att de ”minsann tar det på allvar och gör kraftfulla åtgärder”, vilket visserligen är populärt hos (en del av) folket men enligt forskning kanske är mer tveksamt om det ger någon effekt.

jag tycker myndigheterna i Sverige har gjort ett fantastiskt jobb hittills med bra och tydlig information och smittspårning vilket bidragit till att vi faktiskt fortfarande inte har någon smittspridning i samhället. Alla fall hittills i Sverige har ju antingen blivit smittade utomlands eller av någon som varit utomlands. Och, framför allt, att de hänvisar till forskning både med åtgärder de gör och inte gör så det går att fatta varför de agerar på ett visst sätt fast man inte jobbar med den typen av frågor själv 🙂

Men följer du ens läget ute i Europa? Eller är detta en uppfattning du bara bildar dig på håll?

Svenska myndigheter får ganska mycket kritik och förtroendet sviktar, då kan man ändå fundera på om de gör något fel, eller hur?

Jag har generellt inget agg mot svenska myndigheter, men just nu sviktar förtroendet.
Har faktiskt börjar följa Schweiz mer än Sverige, för de känns helt enkelt mer förtroendeingivande. 86% av Schweizarna tycker också att myndigheterna agerat bra hittills, tror inte Sverige når upp till en sådan siffra.. Men ganska genomgående skillnad mellan Sverige och Schweiz.
 
Men följer du ens läget ute i Europa? Eller är detta en uppfattning du bara bildar dig på håll?

Svenska myndigheter får ganska mycket kritik och förtroendet sviktar, då kan man ändå fundera på om de gör något fel, eller hur?

Jag har generellt inget agg mot svenska myndigheter, men just nu sviktar förtroendet.
Har faktiskt börjar följa Schweiz mer än Sverige, för de känns helt enkelt mer förtroendeingivande. 86% av Schweizarna tycker också att myndigheterna agerat bra hittills, tror inte Sverige når upp till en sådan siffra.. Men ganska genomgående skillnad mellan Sverige och Schweiz.

Jag skulle nog våga påstå att typ 100% av de som är mindre oroliga och svarar i den här tråden är rätt väl pålästa rent allmänt .
 
Jag kan bli beklämd över att annat mkt värre lidande som finns i nuläget och funnits länge i stora grupper ffa i u-länder med mkt stor dödlighet som följd liksom ses med vana av många och så kommer en smitta bland resande rika industriländers befolkning och då jävlar så är det helt plötsligt allvar..
Ett lidande är ett lidande oavsett vem eller var det drabbar. Människor i fattiga länder löper också väldigt mycket större risk att drabbas mycket hårt av corona så vill man inte begränsa för sådana där värdelösa som jag så kan man tänka på de man vurmar för istället.
 
Det som oroar mig är att man verkar få bestående skador på lungorna. Det ihop med att man väldigt lätt blir återsmittad känns inte alls bra. Vad händer om vi inte får stopp på smittan och folk blir återsmittade flera ggr?

Jag är inte orolig för att bli smittad en gång eller så, utan mer för konsekvenserna om vi inte får stopp på spridningen.
Min fetning, ev bestående skador har jag missat, har du en källa?

kl
Jag tillhör också riskgrupper o ligger ev risigt till om sjukdomen blir spridd o endemisk, men inte tusan tänker jag barrikadera hemma för det.
 
Jag skulle nog våga påstå att typ 100% av de som är mindre oroliga och svarar i den här tråden är rätt väl pålästa rent allmänt .

Det var en fundering utifrån ett specifikt inlägg, i synnerhet det fetmarkerade. Hade inget med svaren i allmänhet att göra.

Nu blir jag väl halshuggen men jag tycker det känns som myndigheter och makthavare i vissa länder mest gör politik av det här och ska visa att de ”minsann tar det på allvar och gör kraftfulla åtgärder”, vilket visserligen är populärt hos (en del av) folket men enligt forskning kanske är mer tveksamt om det ger någon effekt.

jag tycker myndigheterna i Sverige har gjort ett fantastiskt jobb hittills med bra och tydlig information och smittspårning vilket bidragit till att vi faktiskt fortfarande inte har någon smittspridning i samhället. Alla fall hittills i Sverige har ju antingen blivit smittade utomlands eller av någon som varit utomlands. Och, framför allt, att de hänvisar till forskning både med åtgärder de gör och inte gör så det går att fatta varför de agerar på ett visst sätt fast man inte jobbar med den typen av frågor själv 🙂
 
Ett lidande är ett lidande oavsett vem eller var det drabbar. Människor i fattiga länder löper också väldigt mycket större risk att drabbas mycket hårt av corona så vill man inte begränsa för sådana där värdelösa som jag så kan man tänka på de man vurmar för istället.

Fast detta missar ju hela essensen i det @ginnies reflekterade över i sammanhanget.
 
133 på en dag är inte jättefå.

Jo.
1300 personer dör varje dag i malaria världen över.
7000 barn dör dagligen av undernäring och 800 barn dör varje dag till följd av sjukdomar orsakade av smutsigt vatten. Detta sker varje dag, året runt, år efter år.

https://lakareutangranser.se/vad-vi-gor/vara-arbetsomraden/malaria
https://unicef.se/fakta/barns-overlevnad

Coronaviruset är absolut ett hot och någonting som ska tas på allvar, men det finns så otroligt många fler, mycket allvarligare situationer i världen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 886
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 196
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp