Cornetto avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Siekan
  • Startdatum Startdatum
S

Siekan

Hej!
Jag har ett sto dräktigt med Cornetto så jag har några frågor om hans avkommor.
Är det någon här som har sett The One tävla? Vad har ni fått för intryck av honom?
Är det någon som har en avkomma här? Hur ser den ut, rör sig, temperament, löshoppning? Någon som har en avkomma som kommer att visas på treårstesten?

Tacksam för alla svar och information!

Med vänliga hälsningar
Elin

Sv: Cornetto avkommor

Kan tyvärr inte svara på din fråga men är lika nyfiken jag eftersom mitt sto oxå är dräktig med Cornetto;)

Jo, jag vet att det finns flera trådar om honom men tycker inte riktigt att jag fått svar på mina funderingar:confused:

Jag har två avkommor efter Cornetto-Cortez. En tvååring och en ettåring. Ädla i typen med bra rörelser. Vackra att se på.
Tvååringen har jag löshoppat flera ggr och det ser mkt bra ut. Hon spetsar öronen framåt, tycker det är kul och har fin teknik både fram o bak. Trevliga i temperamentet.

Hon ska visas på treårstest 2007.

Vi hade i somras ett sto på betäckning som hade ett föl vid sidan e. Cornetto. Det var ett mycket vackert och rörligt hingstföl. Stor och välutvecklad. Mycket trevlig i temperamentet, enkel att hantera, väldigt social.

Han visades med klass I vid fölmönstringen senare på hösten.

Tack för era svar! Det låter ju lovande... Längtar jätte mycket!:bump:
Skulle också gärna vilja se en bild om det är möjligt?

MVH
Elin

Jag har en Cornetto avkomma som snart är 1 år. Han är mycket livlig i temperamentet, ädel i typen och rör sig lätt och fint! Vi har precis kastrerat honom eftersom han redan visade hingst tendenser och va mycket svår hanterad. Nu har han lugnat sig en del och blir väl säkert ännu lugnar efter betet i sommar! Här är några bilder på honom från i sommras!

DSC00048.jpg

DSC00046.jpg

Bild006.jpg

Senast ändrad:

goding;) Är du nöjd med honom? Hur ser hans gångarter ut? Alla tidigare avkommor jag sett efter honom har haft bläs så blev lite förvånad:angel: Hoppas bara inte min blir för livlig i temperamentet, mitt sto är, eller var åtminstånne för ett par år sen rätt tuff:crazy:

Japp, jag är nöjd med honom! Han rör sig helt ok! Jag gillar hans galopp speciellt mycket! Det är nog ganska vanligt att Cornetto fölungarna blir livliga. I alla fall vad jag har hört här i skåne. Mitt sto är ganska varm i pannan så det kunde väl inte bli annat än livligt!:angel: Men för min del så gör det inget för jag vill ha en pigg och framåt hopphäst! Får se hur nästa fölunge blir som då blir efter Cypriano ( Coriano-Lord calando).:love: Då vet man ju lite närmre om det är stoet som nedärver det livliga teperamentet eller inte.

Nu är jag och gräver i en riktigt gammal tråd!:o

Undrar bara lite hur det gick/går för alla med Cornetto avkommor?
Finns ju inte jätte många här i Sverige ca 155 st enligt blup.

Jag har själv en född 2005 där mamman är ett fullblod e- Bold Irish - Roman Way. En stor kille på ca 177cm, han hoppar riktigt bra och har även stor gång. Rätt tuff i psyket.

Vore som sagt roligt att höra från fler "syskon", och få veta lite mer vad han har lämnat!

Ett halvsyskon till min häst är e Cornetto. Fick dresyrdiplom förra året på kvalitets och blev såld till GP ryttare.

Typ 9
Huvud hals och bål 8
Extremiteter 7
Teknik hoppning 6
Temperament hoppning 7
Skritt riden 7
Trav riden 8
Galopp riden 9
Temperament gångarter 9
Mankhöjd 167

Jag har en underbar val född 2007 e Cornetto
ue: Hamilton-Cortez-Limelight
Han rör sig bra med bra tryck i kroppen och i rätt form, han har väldigt lätt för sig. Bra starka bakben som är under sig. Bra byggd. Glad, positiv och lär sig fort. Bra huvud men känslig, vilket jag vill ha i en bra hopphäst. Mycket trevlig & Ridbarheten är hög. :laugh:

Jeriko1.jpg

Mer bilder finns på min blogg, klicka här :rofl:
http://www.cattishastliv.blogspot.com/

:bump:

på mödernet är det Bordeaux- Unikum - Mozart. Den sista är jag inte hundra på och orkar inte kika blup :o.
En hel del gång kommer nog från mamman (min häst är också väldigt rörlig). Hon typar även avkommorna mycket. Cornetto avkomman är ädlare än min (e Ahorn) och bättre typ.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 392
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka