Corlensky G 1101

rostad

Trådstartare
Vet inte om denna tråden skall vara i avel eller i avelsgnägg.

Jag har ett dressyr sto som rör sig väldigt bra (tycker jag). Jag är fortfarande i lära inom avel, så jag behöver lite hjälp. Men vad jag har lärt mig är att det är väldigt bra med lite hoppblod i dressyravel. Eller har jag fel? De jag tänker på bla Quattro B i Quaterbacks stam.
Vad tror ni om Colensky till dressyr sto? Eller är det dumt?
Vilken skulle ni ha tipsat om?

// Rostad

Sv: Corlensky G 1101

jag använder Corlensky till ett av mina ston som är ett dressyrsto, även om hon är e Labrador-Urbino. Tycker att han röd sig mkt trevligt, med en otrolig galopp, dessutom gillar jag hans typ, och uppförsbacke, det kan komplettera mitt sto.

ja det har jag gjort...men vet inte om hon är dräktig än.antagligen inte för hon var pos på bakt provetr, men jag seminerar igen nästa vecka annars

Precis som föregående talare så skulle jag nog kunna tänka mig CG på en dressyrstammad häst för att förbättra galoppegenskaper och typförbättrare, sen om man har ett sto av modell längre så lär han vara bra för att få en kortare rygg. Nu är det ju svårt att veta vad han nedärver än men iallafall mitt föl har fått betydligt längre ben än mamma, samt är väldigt högrest och ganska ädel med mkt vackert huvud. Hon har också väldigt fina knälyft i traven.
Jag såg en annons i ridsport på en fölunge efter Corlensky med Donerhall på mödernet och den verkade vara lyckad.

Ur ren försäljningssynpunkt så kan jag tänka mig att det är lättare att sälja en ren dressyrstammad häst till dressyrryttare om man tänker att få ut så mkt pengar som möjligt för avkomman. Ser du däremot gärna avkomman som fälttävlanshäst så skulle jag gissa att det blir ännu mera säljbart.

Skulle jag ha ett sto med riktig jäkla bra dressyrstam som rör sig helt kanon så vet jag inte om jag skulle använda CG som gångartshingst precis, men som sagt som typförbättrare o om man vill få in lite hoppblod så kan jag tänka mig att det skulle kunna bli riktigt bra..

Vad har du för stam på stoet?? Vad har hon för positiva/negativa egenskaper och vad vill du förbättra hos avkomman??

Hon har kanske inte den bästa stammen, e: Bernstein ue: Quilted xx.
Hon travar väldigt fint tycker jag, med god schwung och bärgihet halv bra skritt och helt okej galopp. Väldigt fin ridbarhet och tempramet. Ädel men musklad, låånnggaa ben med dåligt benställning. Tåvid fram och skruvar. Hon rör sig med mycket knän men länger även utan att vispa.
Jag skulle gärna vilja ha en typ förbättring samt förbättra hennes galopp och skritt. Men ändå hålla kvar det som hon är bra på. Halsen är vilktig, för hon har inte värdensbästa hals. Fbl hals samt lite kort.

Intressant hingst - Corlensky G - och tydligen kontroversiell. Vi har fått ett läckert stoföl e. CG - Briar. Många här på Buke har säkert CG-ungar hemma i hagen. Skulle vara intressant att veta hur avkommerna har blivit. Har förväntningarna infriats?

Har inte hört talas om den hingsten förut men rent typmässigt så skulle jag helt klart använda CG före den.

Du har ju också Quite Easy som jag tycker är ganska likvärdig CG efter de kriterierna du beskriver. Han är ju också typförbättrare, lämnar även bra gång samt har haft väldigt många hästar hästar med i årgångsfinalerna i dressyr också. Han har ju mer visat vad avkommorna går för. Sedan så är kanske inte QE hingsten med DET i mitt tycke, men hans avkommor har helt klart presterat i dressyren också.

Landor S förresten, vad tycker du om honom?? Läste nyligen i nån annan tråd på buke att han förärvt sig fint på dressyrsidan med. Länkar till hemsida med exteriörbild, ser väldigt trevlig ut.
http://www.gerd-sosath.de/de/landors.html

Maraton är annars en hingst jag gillar skarpt utefter de avkommor jag sett. Typar också avkommorna väldigt bra och de jag sett har varit väldigt rörliga.

Mvh Maria

Vad jag har hör skall QE´s avkommer vara väldigt vassa. Stämmer det? Fast på mitt sto gör det ingen, då hon har ett super temprament. Fast nu vet jag inte hur hon förärver sig.
Maraton känner jag inte till. Kan du länka?

Vad jag har hör skall QE´s avkommer vara väldigt vassa. Stämmer det? Fast på mitt sto gör det ingen, då hon har ett super temprament. Fast nu vet jag inte hur hon förärver sig.
Maraton känner jag inte till. Kan du länka?

Maraton är Elithingst, här kommer en länk där han står med hur han förärver sig. Gick ej kopiera enbart hans text. http://www.asvh.se/document/forarvning.pdf
En till länk med info o bild..http://www.akebo.nu/pag4.html

Ang Quite Easy så har jag sett väldigt blandade temperament, har också hört att han nedärver lite skarpt men av de jag sett så är det inget jag reagerat på. Gemnesamt för de jag träffat är dock att alla är väldigt reaktionssnabba, både på gott och ont;)

Jaha, det är den hingsten. Fast han har Utrillo i andra led och jag har hört att utrillo har lämnat ganska många fång hästar.

Jaha, det är den hingsten. Fast han har Utrillo i andra led och jag har hört att utrillo har lämnat ganska många fång hästar.

Fast det är väl ändå ett ganska så osant rykte. :crazy:

Jag hade tagit Ludwigs Champion till ditt sto, där får du både hopp och gångarter

Utrillo finns i nästan varje svenskstammad häst idag. Jag har aldrig någnsin hört talas om detta. Och tror inte ett dugg på det

Jag hade tagit Ludwigs Champion till ditt sto, där får du både hopp och gångarter
Hm.. svårt val.
Gillar CG former mer än LC. Men LC har bättre hals men han har också en lite lång rygg, traven är det samma tycker jag med CG har bättre galopp.

Utrillo finns i nästan varje svenskstammad häst idag. Jag har aldrig någnsin hört talas om detta. Och tror inte ett dugg på det
Ne, jag vet inte. Men jag chansar inte, det är inte värt det tycker jag. Det är för mycket som står på spel. :D

Ne, jag vet inte. Men jag chansar inte, det är inte värt det tycker jag. Det är för mycket som står på spel. :D

:confused:

Lustigt uttalande om en av de allra säkraste hingstarna i svensk avel.

Har tävlat en massa Maraton avk om ingen av dem har ahft problem med fång, liksom vi har haft hand om Magini och han har heller aldrig haft fång

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 523
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 881
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 003
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka