Corlensky G 1101

Sv: Corlensky G 1101

Ne, okej. Men som sagt så vill jag inte ta den chansen även om det inte är så. :p

Men du törs avla på ett Bernstein-sto ?

(f'låt, f'låt men jag kunde fan inte låta bli!)

Vad tänker du nu på?
Det kan jag inte göra så mycket åt..
Tänker du på lösa benbitar? Hon har haft två, men jag gillar stoet så det törs jag.
Jag har inget större val, jag har bara ett sto och jag har inga pengar att köpa en ny. Så det är inte så mycket man kan göra. Jag gillar stoet väldigt mycket.

Senast ändrad:

Så du menar att du skall avla på ett sto med defekter?? Men vågar inte använda tex Maraton för du hört något falskt rykte att han lämnar fånghästar :confused:

Om man skall ta chansen att avla på ett sto med def (då speciellt lösa benbitar) så måste den ha gjort något väldigt bra på tävlingsbanan eller ha något väldigt bra att föra med sig.

Hon fick två lösa benbitar som åring med nu som 7åring röngkade vi henne och vetrinären tyckte att det såg väldigt fint ut.
Hon tävlas nu, inte några högre klasser. 1.10 m i holland och Msv dressyr i sverige. Hon skall starta hoppas vi St.G i år. Vet inte hur högt stoet skall gå för att det skall vara väldigt bra. Men hon är bara 7år så lite högre blir det nog.

Men har du någon film du kan länka så jag kan se på Matador?

Jag syftar på rykten....
Nu ser jag att olga redan har svarat med ungefär vad jag menar.

Jag vet sånt, med tanke på att hästen har haft det. Men vi lever 2007 så det går att göra något åt. Jag skulle gärna vilja ha avkomman själv, så mig gör det inte så mycket. Fast det är kanske inget bra att avla vidare på. Eller?

Fast hur som helst behöver du inte använda ett så grovt språk som du använde i ditt förra inlägg.

Ja, jag säger då det..

Lösa rykten om hingstar går bra att lyssna på, men inte riktiga defekter på det egna stoet.

Grovt språk ? Ehh - jag ber i såfall om ursäkt

Du har ju visat bild på ditt sto och hon har presterat...så visst kan du säkert avla dig till en efterträdare. Men jag tycker du skall vara väldigt försiktig med vad du skriver på forumet. Det är INTE bra att sprida helt osanna rykten, både IRL och på nätet. Dessutom blir det mycket svårare att ta en person på allvar som visar så bristande kunskaper som att sprida att Utrillo ger fånghästar.

Nej, det var inte så bra. Men det händer väldigt ofta här i buke. Även ifrån de som är duktiga/som kan avel. Hur som helst, har ni någon film på Matador? Så jag kan se vad jag tycker om han.

Vad jag har hör skall QE´s avkommer vara väldigt vassa. Stämmer det? Fast på mitt sto gör det ingen, då hon har ett super temprament. Fast nu vet jag inte hur hon förärver sig.
Maraton känner jag inte till. Kan du länka?

Jag kan inte tala för ca 2000 avkommor, men mina egna och de jag har stött på är alla fulla med liv men vassa skulle jag inte kalla dem, mina är dock riktigt "snabba" det har hänt att jag suttit på marken och hästen står och betar på en en och jag har udnrar vad fan hände, nyss satt jag ju på hästen, likså har vi plötsligt stått upp på ett berg och jag han aldrig uppfatta hur vi tog och dit och ännu mindra begrep jag hur vi skulle komma därifrån. :D

Nu är inte QE kvar i Sverige, men Qalle finns, mitt gammel sto kommer betäckas med honom i år istället, jag hoppas på ännu mer gång än vad mina QE avkommor har fått men med samma underbara temeperament.

Nej, det var inte så bra. Men det händer väldigt ofta här i buke. Även ifrån de som är duktiga/som kan avel. Hur som helst, har ni någon film på Matador? Så jag kan se vad jag tycker om han.

Matador?? hihi..:rofl:var det inte Maraton ni diskuterade:angel:

Utrillo finns i nästan varje svenskstammad häst, så det där med fång är jag övertygad om att det bara är ett rykte. Ska man bara lyssna på rykten eller uppgifter utan belägg så bör du inte avla på ett Bernstein-sto med tanke på att jag hört att Bernstein nedärver dålig hållbarhet (obs rykte även om det kommer från ryttare på hög nivå), du bör inte ta Corlensky eftersom att han har dålig ridbarhet (också enligt disskussion här på buke) o Irco Mena ska man isåfall också akta sig för trots att han har massor avkommor på hög nivå, för han har också dålig hållbarhet enligt många "experter". Maraton har massor avkommor i Svårklass o det skulle han knappast ha om han nedärvde fång pga, Utrillo, men om du sedan inte vill använda honom pga att du inte gillar honom eller han inte passar ditt sto är en annan sak..

Ang Halsansättning så håller jag inte med dig att Luddes är bättre än CG:s då den är grövre, sen vet man ju inte hur de nedärver. Ludde skulle jag gärna använda på ett ädelt sto, han rör sig bra, hoppar bra o har fin exteriör.

Ditt sto såg väldigt fint ut, välj en hingst som passar henne o ta alla rykten med en nypa salt.

Mvh Maria

Men jag kan ju alltid prata med Jörgen om CG. Jag tränade för han i hoppning i många år. Men jag tycker nog att CG rör sig bättre än LC. Men det är bara vad jag tycker efter ha sett filmerna ifrån deras hemsida.

det är frida, vet inte om du såg henne, hon var bara en sommar på pålsjö, ett stort sto med bläs, 169 cm.

Jag vet inte, har hört ifrån många som har haft U-hästar. Men det behöver inte komma ifrån han. Fast det är inget jag vill chansa på. :crazy:

Du har själv en utrillohäst (Bernstein tillhör Utrillos hingstlinje), så du kan ju helt enkelt titta på din egen häst för att fundera på om du tycker att Utrilloblodet är något att ha.;)

Jeg vara ikke synes om Utrilloblodet men är lite försiktig (men det är inte tvär nej), men jag är lite feg av mig.. :crazy:
Men om jag nu skall se vad jag tycker om Maraton måste jag vet lite mer om han, jag vill gärna se en film så jag kan bedöma hur han rör sig. Trots de är hopphästar måste de har ganska bra gång.

Maraton är farfar till Briar, vilket är ett exempel på att han lämnar dressyrhsästar med. Kolla upp Maraton mer, men jag tycker även CG som du nämnde först kan vara ett bra alternativ om du vill använda dig av en hopphingst.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 523
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 881
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 003
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka