Corlensky G 1101

Sv: Corlensky G 1101

*kl*

Kan bara inte motstå frestelsen..
Såg att det fanns en ny film på Waldhofs hemsida som visar Corlensky hoppa under ryttare i Tyskland (antar jag).
Alla som så ondgjort sig över att han slog med huvudet, var tjafsig och hemsk i munnen tycker jag skall titta på detta.
En ännu ung och valpig hingst men att så fruktansvärt bli upprörd över att "en hingst med så dålig ridbarhet blivit godkänd" känns underligt när man ser dessa bilder.

Länk Corlensky film
Jag ser en mycket trevlig harmonisk unghingst, med öronen framåt som visar upp en hoppning som ligger helt i linje med vad som kan förväntas av honom.

Grattis till alla er med CG föl hemma eller i magen på era ston!

CG har väl precis som sin far en bra dag ibland. Tror inte att de skulle lägga ut en film där hans dåliga ridbarhet syns :D

Det är det jag har emot både CG och Co - denna otroliga ojämnhet, jätefina vissa dagar och ren s**t andra.

Personligen är jag glad att inget av mina ston är dräktiga med honom (men det har heller aldrig varit aktuellt).

Jag kan bara konstatera att min hingstunge är väldigt lik sin pappa ! Föruton öronansättningen som är mammas !

Vad kul Gragge, tack för den filmen ! Hingsten visar precis allt det man såg att det fanns där som treåring.

Tillräckligt många gånger för att bilda mig en uppfattning. Har sett honom i Tyskland också.

Vad kul att du har sett honom i Tyskland!!!

Är då väldig nyfiken på var du har sett honom någonstans????

Jag tror du mest e ute efter att kasta paj.

Alltså, på vilket sätt skulle den filmen visa något positivt avseende ridbarheten ? En 5-åring som kraftigt uppbetslad på stångbett går en troligen 0,90 hoppning utan att hoppa igenom kroppen i ett enda språng. Finns en anledning till att vi i sverige bara får använda 2 o 3 delade bett på 5 åringar (och då går de 120-125) har inte unghästen den ridbarheten att det funkar ja då har den inte i championaten att göra.

Vi ser olika saker så egentligen är det ingen ide att fördjupa sig över det.
För min del ser jag det jag vill ha i en unghingst. bjudning, vilja och intresse, men ändå en sansad och samarbetsvillig häst. Att det är lågt ser vi ju men för mig skvallrar svansen om vad som kommer när hindren kommer upp.
Det är en annorlunda bild än den man fick av en skadad Corlensky på bruksprovet förra året, då såg det inte harmoniskt ut direkt.

Sen vilka bett som är snällast det är en helt annan fråga, ett tredelat ligger annorlunda i munnen än ett rakt men snällare.... det är handen som håller i tygeln som avgör det, i första hand.

Personligen är jag glad att inget av mina ston är dräktiga med honom (men det har heller aldrig varit aktuellt).
Ärligt talat fattar inte jag varför man skriver vilka hingstar man INTE vill betäcka med. (Det är du inte ensam om att skriva.) Finns massor som jag inte vill betäcka med men varför skulle jag skriva om det här och ev. skapa en massa negativa rykten om hingstarna???

Kvarstår tycker jag att Corlensky har en mycket trevlig galopp i mina (och många andras!) ögon! Har han verkligen ett stångbett i hoppfilmen? Jag hade svårt att se på min skärm.

Jag är inte ens halvblodsmänniska men om jag garanterat fick en sådan till synes ridbar galopp så skulle jag lätt kunna ha halvblod, massor av dem ;)

*kl*

Kan bara inte motstå frestelsen..
Såg att det fanns en ny film på Waldhofs hemsida som visar Corlensky hoppa under ryttare i Tyskland (antar jag).
Alla som så ondgjort sig över att han slog med huvudet, var tjafsig och hemsk i munnen tycker jag skall titta på detta.
En ännu ung och valpig hingst men att så fruktansvärt bli upprörd över att "en hingst med så dålig ridbarhet blivit godkänd" känns underligt när man ser dessa bilder.

Länk Corlensky film
Jag ser en mycket trevlig harmonisk unghingst, med öronen framåt som visar upp en hoppning som ligger helt i linje med vad som kan förväntas av honom.

Men ärligt talat har du tittat på hur han är bettslad :crazy:

Och bara 5år! I Sverige hade han inte fått tävla på det bettet!

Alltså, på vilket sätt skulle den filmen visa något positivt avseende ridbarheten ? En 5-åring som kraftigt uppbetslad på stångbett går en troligen 0,90 hoppning utan att hoppa igenom kroppen i ett enda språng. Finns en anledning till att vi i sverige bara får använda 2 o 3 delade bett på 5 åringar (och då går de 120-125) har inte unghästen den ridbarheten att det funkar ja då har den inte i championaten att göra.

Ja jag håller fullt med

Vi ser olika saker så egentligen är det ingen ide att fördjupa sig över det.
För min del ser jag det jag vill ha i en unghingst. bjudning, vilja och intresse, men ändå en sansad och samarbetsvillig häst. Att det är lågt ser vi ju men för mig skvallrar svansen om vad som kommer när hindren kommer upp.
Det är en annorlunda bild än den man fick av en skadad Corlensky på bruksprovet förra året, då såg det inte harmoniskt ut direkt.

Sen vilka bett som är snällast det är en helt annan fråga, ett tredelat ligger annorlunda i munnen än ett rakt men snällare.... det är handen som håller i tygeln som avgör det, i första hand.

Fast allvarligt tycker du att man skall rida på stångbett på 5åringar??

Och det är rejält lång stång på det med.

Varför rider man honom på stång skulle jag vilja veta. Trevlig galopp hade han men hoppningen imponerade inte så mycket, säkert för att det var lågt

*knapplån*

Jo jag har sett hingsten i Tyskland, vad är det för märkvärdigt med det?

Det som gör mig heligt förbannad på denna Bukejunta är att en oridbar hingst behandlas som någon sorts helig ko. Varför?

D-Day tex finns hur många skitsnackstrådar om - men där är det helt OK att tycka illa om en hingst.

D-Day har lämnat många avkommor placerade i höga klasser. Han lämnar knepigt temperament som inte lämpar sig för alla ryttare.

Sedan detta prat om att "jag är inte orolig för att betäcka med CG för MITT sto har så hög ridbarhet" Tjoflöjt säger jag bara!

Det hör man inte när tex då D-Day diskuteras - utan där går det bra att säga vad man tycker! Totalt hyckleri!

Enligt min åsikt så har jag all rätt i världen att skriva att jag aldrig skulle betäcka med CG. Som jag skrev så har jag sett honom live flertalet gånger och då anser jag att jag måste kunna skriva vad jag tycker. Kanske dessutom med mer kunskap då jag faktiskt SETT honom och inte på en film från en bra dag :smirk:

Jag säger bara - lycka till med era CG avkommor! Det kommer säkert gå kanon, om ni är ryttare till det!

Men skillnaden är ju att D-day är 16 år och har många avkommor i vuxen ålder, så när folk säger att avkommorna kan vara knepiga så är det baserat på vad han de facto lämnat. Corlenskys avkommor däremot är ju bara åringar ännu, så där baseras ju omdömet inte på vad han lämnat, utan på vad folk tycker om honom själv. Jag kan väl tycka att det är lite magstarkt att döma ut en hingst för avel utan att ens vänta och se vad han lämnar.

Jag uppfattar inte corlensky som någon "helig ko", utan helt enkelt en hingst som det råder delade meningar om. En del gillar hans inställning till hinder, typ och galopp, andra tycker hans ridbarhet verkar för dålig. Om du letar lite på vad folk skriver om D-Day så är det ju knappast konsensus där heller - en del tycker han lämnar knäppskallar, andra tycker han lämnar fint temperament för den kunnige tävlingsryttaren. Samma sak med Warsteiner, och många andra hingstar.

Jag tycker att det är mycket glädjande att se att det låter CG gå en så låg bana. Att de inte forcerar hingsten. Det är vad jag kallar utbildning. Tycker också att det är för dålig bild för att kunna se vad de använder för bett.

Håller med. Han ser kattlik ut.

Jag tycker att det är mycket glädjande att se att det låter CG gå en så låg bana. Att de inte forcerar hingsten. Det är vad jag kallar utbildning. Tycker också att det är för dålig bild för att kunna se vad de använder för bett.

Förstora upp bilden lite så ser du att det är en stång han rider på.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 523
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 881
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 003
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka