Corlensky G 1101

Sv: Corlensky G 1101

Vilken har du av spelarna?? Får du upp ett litet fönster så kan du dra i kanterna på det och har du media player så höger klickar du och väljer Zooma :idea:

Så här långt kom jag.
Någon sorts delta verkar han ha, men exakt hur det ser ut och vad som de facto sitter i munnen på honom det kan i a f inte jag avgöra.

vlcsnap-26264.png

Vilket bett han har är dock för mig mindre intressant. Det är handen som styr allt i det fallet. Mitt intryck är att hästen ser harmonisk ut, det gör inte en häst som upplever sig hejdad av ett skarpt bett.

Med tanke på att man i Sverige inte godkänner så skarpa bett på 5åringar så tycker jag att det är högst relevant faktiskt.

Jag anser att en 5åring skall kunna ridas på vanligt bett.

Men det är jag!

Sedan tycker jag också att hästen har en jättefin galopp och ser betydligt mer sansad ut under både denna ryttare och på det bettet. Dock hoppar han tyvärr med väldigt dålig bakbensteknik och sämre rygg än tidigare vilket mycket väl kan bero på bettet.

men jag vill inte dömma förens man rider "normala" höjder på honom vilket jag inte tycker att knappt 90cm är för en så pass lovande häst.

Att man forserar eller inte har inte med höjden att göra utan mer med ridningen och antalet tävlingar. De har säkert ett mål med honom och jag tycker att det hade varit kul om han gick tex Falsterbo, men dit är det ju långt om de endast hoppar honom 90cm. Men å andra sidan så kan ju denna video vara från förra året då han var 4år :idea:

*KL*

Saxat från Ridsport

Corlensky-Hagen2008.gif

Bild från Ridsport

"Corlensky G klar för Bundeschampionat

Den tysklandsfödda hingsten Corlensky G 1101 (f –03 e Cornet Obolensky-Arpeggio) som Stall Waldhof sålde till Gerd Sosath, en av Tysklands största hingsthållare, i mars i år har kvalat till årets Bundeschampionat. Corlensky G, som bland annat är pappa till Myntas föl Darling, klarade kvalgränsen 8,0 med råge i Hagen förra veckan, då han fick poängen 8,7 med sin nya ägare i sadeln.

- Han kom tvåa i klassen som gick över 1,20-1,25-höjder och hade över 100 startande. Jag kan också berätta att han har betäckt över 100 ston i Tyskland i år, säger Jörgen Hemmingsen hos Stall Waldhof."

Kul, för nya ägarna, fd ägarna och för alla med avkommor till honom!

Hälsningar Monika

Senast ändrad:

Det är verkligen skoj att han lyckats bra i sitt nya hemlandet. Stosiffrorna därifrån ser ju bra ut också.

Det är ju trevligt för alla de här i Sverige som har avkommor efter honom.

Vill också nämna att förutom Corlensky kvalade minst 10!!andra Cornet Obolensky avkommor på samma ställe.Men här i Sverige har ju "experterna" bestämt att det är "dålig ridbarhet"på hans avkommor så domarna i Tyskland måste vara helt inkompetenta:angel:Har full förståelse för Waldhof som sålde sin fina hingst och kan bara beklaga uppfödarna i Sverige som gått miste om detta värdefulla blod pga en massa skitsnack bla på denna sajt:devil:

det är jätteroligt att det går så bra för honom i Tyskland! :bump: är så himla glad över att jag har ett sånt fint ett-årigt sto efter honom! :laugh: Jag valde helt klart rätt hingst till mitt sto - hon har blivit allt jag har drömt om hittills :love:

Vill också nämna att förutom Corlensky kvalade minst 10!!andra Cornet Obolensky avkommor på samma ställe.Men här i Sverige har ju "experterna" bestämt att det är "dålig ridbarhet"på hans avkommor så domarna i Tyskland måste vara helt inkompetenta:angel:Har full förståelse för Waldhof som sålde sin fina hingst och kan bara beklaga uppfödarna i Sverige som gått miste om detta värdefulla blod pga en massa skitsnack bla på denna sajt:devil:

Jamen skitsnack är det väl ändå inte att hästen uppvisade dålig ridbarhet på provet :crazy:

Han är 5år och rids på pelham idag, det är inte tillåtet på unghästar i Sverige. Och ingen har skrivit illa om hans kapacitet på något plan!

Blir bara så arg på sådana inlägg där man tycker att man har bevisat något!

Som sagt jag väntar tills hans avkommor visar vad han går för innan jag dömer honom. Även om jag själv inte skulle använda honom just fäör ridbarheten, finns en uppsjö hingstar med bättre ridbarhet för att ta ett exempel så är ju Ludwigs Champion ett lysande exempel

ang CG´s uppförande på bruksprovet så tycker inte jag att man kan säga att han har dålig ridbarhet - det fanns en hel del saker som gjorde att han gick som han gjorde. (har pratat med säkra källor) Och jag har diskuterat CG med en i AVN och h*n tyckte inte alls att det var så illa som det såg ut. Utan det är en bra hingst - sen har han ju såklart lite blod bakom sig, men en hel del kommer ju faktiskt från stoet oxå! Jag är inte alls orolig för min ett-åring och då har hon ändå Maratonblod bakom sig! :grin: det ska bli kul att se vad min lilla kan åstakomma på tävlingsbanan!

antingen gillar man CG eller så gör man inte det :cool: jag gillar honom :love:

Jag tycker inte heller att det är något fel på honom som individ. men däremot så tycker jag att ridbarhet är mycket viktigt på en avelshingst ;)

Jag väntar och ser vad han ger innan jag skulle använda honom. Dock så avlar jag för fälttävlan och då är inte hans blod det mest lämpliga eller intressanta

Jamen skitsnack är det väl ändå inte att hästen uppvisade dålig ridbarhet på provet :crazy:

Han är 5år och rids på pelham idag, det är inte tillåtet på unghästar i Sverige. Och ingen har skrivit illa om hans kapacitet på något plan!

Blir bara så arg på sådana inlägg där man tycker att man har bevisat något!

Som sagt jag väntar tills hans avkommor visar vad han går för innan jag dömer honom. Även om jag själv inte skulle använda honom just fäör ridbarheten, finns en uppsjö hingstar med bättre ridbarhet för att ta ett exempel så är ju Ludwigs Champion ett lysande exempel

Skitsnack är när en massa tyckare utan kunskap kräker ur sig en massa på en chatsida som kan läsas av alla.På kvalet till Bundeschampianat betygsätts kapacitet OCH ridbarhet-dvs.en häst med dålig ridbarhet kan aldrig komma upp i så höga poäng som Corlensky fick.Vad beträffar hans betsling finns det väl ingen som tror att en "dålig ridbarhet"botas med ett annat bett!!

Jag är jätteglad för mina två Corlensky ungar. Båda är ett år i dag. Tänkte betäcka med honom även i år, men det blev lite bråttom då stoet gick i brunst lite tidigare än vad jag trodde.

Skitsnack är när en massa tyckare utan kunskap kräker ur sig en massa på en chatsida som kan läsas av alla.På kvalet till Bundeschampianat betygsätts kapacitet OCH ridbarhet-dvs.en häst med dålig ridbarhet kan aldrig komma upp i så höga poäng som Corlensky fick.Vad beträffar hans betsling finns det väl ingen som tror att en "dålig ridbarhet"botas med ett annat bett!!

:grin:

Skämtar du eller??

Det är väl självklart att dålig ridbarhet kan botas med betsling.

Dålig ridbarhet för mig är när hästen tjaffsar mot hand.

och jo häst med inte så bra ridbarhet kan få höga poäng i Tyskland, har en själv hemma!!

Och vad menar du med en massa tyckare utan kunskap :angel: Vet flera här som har stor kunskap som skriver vad DE tycker det måste tex även du acceptera

Det är väl självklart att dålig ridbarhet kan botas med betsling.

Men i så fall skulle det ju inte vara så farligt om en häst har dålig ridbarhet? Om lösningen är så enkel som att sätta dit ett annat bett, det är ju snart fixat.

Men i så fall skulle det ju inte vara så farligt om en häst har dålig ridbarhet? Om lösningen är så enkel som att sätta dit ett annat bett, det är ju snart fixat.

Om det är dit man vill med aveln så varsegod :crazy:

En svårbetslad häst (vilket man faktiskt är om man måste rida på skarpa bett redan som 5åring) är oftast svårare att rida vilket innebär att väldigt många aldrig kommer att kunna rida dessa hästar.

Kan man välja en häst som kan gå utan att behöva skarpare bett för att kunna hanteras så är ju faktiskt den att föredra, för där kan man om man verkligen behöver bettsla upp i framtiden kunna göra det utan att behöva gå till överdrift.

Många ryttare idag klarar inte av att rida på skarpare bett och det är just det man får fråga sig vart man vill att aveln skall gå?

De svåra hästarna kommer alltid att komma fram i vilket fall som helst men risken för att de lättridna hästarna minskar är ju betydligt större om man avlar på hästar med dålig ridbarhet.

Det finns ju någon orsak till att man reglerar bett på hästar som deltager i unghästchampionat. Man får ju inte rida på något annat än tränsbett på 5åringar

Men som sagt jag vill inte dömma hingsten fören den gjort lite och det har den inte gjort än på ett tag :idea:

Jag håller helt och fullt med olgaklara.
Hästarna ska kunna ridas på vanliga bett, framförallt som unga.
Dessa hingstar är matchade av duktiga ryttare, om inte de klarar av detta så hur ska vi andra göra det?
Många av de är dessutom matchade mot detta mål sedan de var riktigt unga!

Om lösningen var att byta bett, skulle vi alla rida svårklass oavsett häst. Vi som varit där vet hur svårt det är och bettet är inte lösningen.

Självklart är det det ultimata att unghästarna skall kunna ridas på vanligt tränsbett, men allt som oftast stämmer ju det man tycker inte alltid överens med verkligheten, eller är den enda sanningen. Jättebra att vi här i Sverige inte tillåter vissa bett på unghästarna, men hur ser det då ut i tex Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike? Jag tänker på den uppsjö av importhingstar kanske främst inom hoppningen då, vad reds/rids de på för betsling som unghästar? Det är ju inte så vanligt precis att man avråds från att använda hingstar med anledning av vad de gick på för bett som unghästar, exempelvis i alla hingstrådstrådar här inne på Buke.

Nu vet jag inte, men jag kan tänka mig att i en VC hoppning går det att räkna hästarna som rids på vanligt bett på en hand, när/var/hur försvann de övrigas ridbarhet? Eller är det då OK att betsla upp allt eftersom? Det är väl inte helt obekant att även vissa av våra svenska elitryttare haft problem med att hitta rätt betsling till sina hästar.

Vill med detta inlägg inte försvara CG's betsling, har aldrig ridit honom och kommer aldrig att få göra det, tycker bara det är tråkigt att en individ som inte hunnit bevisa/motbevisa oss har fått så mycket kritik för detta, och även avkommorna. Hoppas iaf att det fortsätter gå bra för CG hos Sosaths och att hans avkommor får tala för sig själva framöver.

Hälsningar Monika

Jag kan hållla med dig i vissa delar av ditt resonemang.
Visst, ryttarna "betslar upp" hästarna vartefter. Så är det ofta. Man eftersträvar kvickare reaktioner, i viss mån dämpa heta hästar och kanske även möjlighet till finreglering.
Vad ska de "ta till" som inte kan jogga runt en 4-5 åring på ett trevligt sätt på normala bett?? Är det ridbarheten som saknas?
Dessa hästar är ju inte utblidade av blåbär, och kan inte duktiga ryttare rida dessa hästar mjukt och trevligt hur ska vi andra kunna göra det??

Beträffande svenska "elitryttare", jag vet inte vilka du syftar på men det utkristalliserar sig klart och tydligt när man står på framridningen vilka som har en väl genomriden häst och har koll på lydnad mm.
Henk har bidragit med massor till många av ryttarna. De flesta av dessa trimmar sina hästar till vardags på tränsbett, och många av dom tävlar även på "vanliga" bett.

Det ser annorlunda ut skiktet under den riktiga eliten.

Tanken kring bett fungerar så även inom dressyrsporten. Grundutblidning ska ske även här på tränsbett. Tidigast när hästarna är 6 år börjar kandarklasserna för det som hunnit dit i sin utbildning, championaten går dock på tränsbett även för 6 åringarna.
Tappar de hästarna ridbarheten när de början sin resa mot svårklass? Knappast.

Inom fälttävlan samma sak. Unghästar på vanliga bett även i terrängen om det ska kunna deltaga i championaten.

Beträffande importhingstar så har jag ingen större erfarenhet av det, så jag släpper det.

Tiden kommer att ge svar på övriga frågor. Kommer det bli en uppsjö av kanonhästar efter CG? Och då menar jag inte på löshoppningen som treåringar utan på tävlingsbanorna? Eller blir det som en efter en del andra hingstar? Avkommorna går vilse på vägen dit?

är sådär ridkunnig, ingen egen häst.. men här på denna film går den inte tvångsmässigt med nosen i bringan, håller ut svansen hyggligt avspänt och ser rätt nöjd ut. helt fel bett och hästen skulle se avsevärt grinig och plågad ut.
hälsn k

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 523
Senast: Marty
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 881
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 337
Senast: Jate Volim
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 003
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka