Sv: Coolback

Ja, ja vet. Men jag behöver ca 2-2.5 cm och padden trycks väll ihop lite?
Trippel ser väldigt tjock ut och hur blir den med sadel på, 3-4 cm tjock? Sen känns dubbel tunn men den kanske inte är det? Om den är 2.5 cm vad blir det då kvar när sadeln kommer på? Nån som vet?

Jag vet ju inte hur det är med just coolback måste ta mig iväg och klämma på en, men jag har en filtpad med teddy som jag använder nu och upplever inte att den trycks ihop mer än ett par mm. Behöver ungefär lika tjockt som du.

Jag har bara positivt att säga om Coolbackpadden.
Har en trippel endurance till min Big H sadel.
Funkar perfekt. Ligger still och blir inte svettblöt.

Eftersom jag har tänkt att beställa en till min andra häst så har jag verkligen testat att "slita" på den jag har.
Tvättat den flera ggr i veckan inte varit spec rädd om den.
Trots det är den lika fin.

Gillar att den torkar snabbt efter både användning och tvätt.

Bara plusbetyg av mig.

Kan faktiskt helt och hållet rekomendera Coolbackpadden.
Man kan rida intervalljobb med flera hästar efter varandra och bara använda EN pad!

KL
Jag undrar, vilken modell av coolback pad ni har som rider med "engelska" bomsadlar?

Jag har bestämt mig för att köpa en coolback till min sadel som är en bomsadel av typ distans/ allround. (En Arabian Solstice är det) Vilken modell passar?

Så här ser sadeln ut:

img_4658.jpg

Om du inte tänkte ta hem en själv så hör med Mia för det finns allroundmodell. Hon kanske kan beställa en till dig nästa omgång.
// Linda

Puttar upp tråden.

Idag när jag red Sydnärkeritten såg jag en del hästar som gick med coolback pad (som det såg ut i alla fall). Dock la jag inte märke till om ryttarna använde samma pad hela ritten. Beskrivningen av coolback är ju att de inte drar åt sig svett och att man ska kunna ha samma en hel ritt, stämmer det?

Någon mer som har erfarenhet av paden?

Jag hade en och samma under 8:an igår, funkade jättebra!

Kul att höra! Hur tjock är den? Mycket tjockare än ett vanligt schabrak? Tänker på hur den får plats under sadeln.

Blir den inte svettig under en så lång ritt? Jag som "bara" red 43 km, behövde ändå byta schabrak.

Jag har en Endurance Dubbel pilé och den är mycket tjockare än ett vanligt shabrak. Jag kan tex inte ha den under min engelska sadel som ligger bra med ett vanligt schabrak...

Nej, otroligt nog håller den sig torr under hela ritten.

Det var det jag var lite rädd för, att den inte skulle fungera till en "vanlig" engelsk sadel. Rider idag i min engelska sadel med tunt schabrak, då blir nog coolbacken för tjock. Synd!

Du kan ju alltid fråga någon som har en sådan pad på nästa tävling du åker på, om du får testa att lägga på den under din sadel. Man vet ju aldrig ;)

Bra idé! Om inte annat kan jag ju kanske få känna på den, lättare att bilda sig en uppfattning då!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 663
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 539
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 377
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar