W

windsong

Hej alla! Är det någon som har erfarenhet av coolback padden?
Står att den inte skall glida och vara halkig men vad tror ni?
Använder bara ullfilts pad nu och dom är kanon, men inte roliga att tvätta.

Sv: Coolback

Jag har ett års erfarenhet av coolbackpaddarna och de är enkla och tvätta ( men du bör borsta dem efter tvätt och mellan användingarna för att den ska hålla sig snygg och fräsch ), torkar fort och jag upplever den inte som glidig.
Dock tar de ganska mycket plats dvs är ganska tjcoka även de tunnaste.

Åh, dessa paddar har jag funderat på av och till sedan Mia tog hem dem... :d

Upplever du dem som prisvärda?
Hur mycket trycks materialet ihop under sadeln? (fårskinn t.ex. blir ju väldigt tunnt då det pressas samman, medan t.ex. ulls tjocklek knappt ändras alls)

Tja...prisvärda eller inte.. jag vet inte. De måste skötas för att hållas fluffiga ännars blir luddet kakigt eller hur man ska förklara det.
Det är en teddypadd liksom.
De är ju tjocka så de tar ju plats under sadeln men visst sjuttin trycks de ihop lite.

Tja...prisvärda eller inte.. jag vet inte. De måste skötas för att hållas fluffiga ännars blir luddet kakigt eller hur man ska förklara det.
Det är en teddypadd liksom.
De är ju tjocka så de tar ju plats under sadeln men visst sjuttin trycks de ihop lite.

Men de är ändå rätt tjocka? De trycks inte ihop helt och hållet eller?
Och sen det du skrev att de måste skötas, gör du nåt mer än att "bara" borsta dom för att det inte ska bli sådär kakigt? Hur tvättar du dom?

Jag undrar vilket ni rekomenderar coolback eller ullfiltspad? Om dom trycks ihop mycket vore bra att veta, men huvudsaken är att dom inte glider på hästen. Vissa paddar glider under westernsadeln trots att sadeln passar hästen.

Jag har som sagt inte använt Coolback, men har ridit långt (ca 2-3mil i raskt tempo, hann dock ej använda den på någon annordnad distansritt) med ullpad och för mig fungerade det kanonbra :laugh:

Viktigt att veta, är att en pad som glider under en sadel på en häst, inte alls behöver göra det för ett annat ekipage. Tacky-too westernpaddarna är ett bra exempel på detta; vissa avskyr dem (glider, ger reaktioner hos hästen m.m.) medan andra älskar dem och inte vill ha annat.

Jo jag upplever dem fortfarande som tjocka under sadeln...
Kan ju säga att om jag hade haft en utprovad vanlig engelsk sadel som sitter perfekt med vanligt schabrak hade jag aldrig valt en Coolback-padd under för det skulle bli alldeles för tjockt och sadeln skulle då klämma...
Jag håller dem fräscha med borste ( ni vet en sådan där borste som man fräschar till kardborre med?) och så tvättar jag dem precis som vanlig tvätt typ 40 grader. Torkar fort!
Jag har använt mina under en ST comfort vilket passformen kanske inte är den bästa, den blir ganska lång bakom sadeln eller hur man ska kunna beskriva det, men men..man kan inte få allt!
Jag älskar mina paddar och misstänker att de kommer bli lika hypade som LAS-hjälmarna och Studone brallorna till nästa säsong;)

Senast ändrad:

Kul att höra andras åsikter om nya saker som kommer på marknaden. Fortsätt gärna att diskutera coolback, efter egen erfarenhet eller vad ni har hört. Kommer säkert att skaffa en inom snar framtid och prova.:banana:

*kl*

Lånar en knapp för att efterlysa fler erfarenheter av Coolback pad, då jag nu snart behöver byta pad till min w-sadel. Är speciellt intresserad av hur tjocka de är, mellan tummen och pekfingret, i cm?

Hej, jag tänkte ge ett annat tips på den enda pad jag någonsin använt och det är Supracor http://www.supracor.com/store/show/56. Jag rider i USA och den är relativt enkel att få tag på här. Är det någon i Sverige som testat den? Det jag gillar bäst är att materialet är så oerhört enkelt att hålla rent och dessutom är den hållbar. För mig är detta den ultimata paden.

Cecilia

Hej, jag tänkte ge ett annat tips på den enda pad jag någonsin använt och det är Supracor http://www.supracor.com/store/show/56. Jag rider i USA och den är relativt enkel att få tag på här. Är det någon i Sverige som testat den? Det jag gillar bäst är att materialet är så oerhört enkelt att hålla rent och dessutom är den hållbar. För mig är detta den ultimata paden.

Cecilia

Vet att M-L Andersson använde en sådan vojlock på sina hästar och var nöjd med den.
Tycker materialet känns lite obehagligt men jag håller med om att definitivt lär vara lätt att hålla rent.

Coolbacken känns å sin sida lite tjock och otymplig. Men allt beror nog på vad för pad man behöver - och vilken sorts sadel man har.

Cecilia

Den verkar inte heller fel, och en fanns i westernmodell den med :d Vet du ungefär hur tjock den är?

Intressant att höra om fler ridit/rider med dessa.

Har du upplevt nackdelar med denna, som skav elr liknande? Ris och ros :laugh:

Den verkar inte heller fel, och en fanns i westernmodell den med :d Vet du ungefär hur tjock den är?

Intressant att höra om fler ridit/rider med dessa.

Har du upplevt nackdelar med denna, som skav elr liknande? Ris och ros :laugh:

Den är ca 2.5 cm tjock. Det enda ris jag själv upplevt är precis i början då den är lite styv och kan nypa en hög manke. Detta rättade dock till sig ganska snabbt för mig. Och någon nämnde ovan att materialet känns lite mysko och det tar lite tid att vänja sig. Och kanske skulle det inte vara mitt förstaval vid minusgrader.

Och så då till ros - ber om ursäkt i förväg om jag kommer att låta som en försäljare. Jag har haft en pad i 4 år och precis köpt en ny. Den är helt fantastisk vad gäller värmeavledning och den håller verkligen hästen sval. Jag bor ju i ett varmt klimat där denna egenskap är mycket viktig inte bara i tävling utan i vardagen också. Den skaver inte och jag har inte hört den feedbacken från någon faktiskt (jag känner många som rider med dem). De är som sagt lätta att hålla rena, de är lätta och mycket tåliga. Tekniken bakom paden är ju ubertechno.

Den har sina jättefans och så de som absolut inte gillar den - precis som de flesta prylar.

Låter väldigt trevlig, tack! :bow:
Enda minuset är det med minusgraderna, vem vet när det blir varmt här igen tittar ut genom fönstret, suckar åt snön.. Aja. Något att tänka på till sommaren, definitivt!

Jeg har en slik. Den kostet vanvittig mye penger, og er den eneste pad min hest noen gang har fått skav på ryggen av :(

Hej

Är det en dubbel eller trippel som är 2,5 cm? Vilken ska man ha till w-sadel, tycker det ser väldigt tjockt ut med trippel.

Hur tjock pad du behöver under din w-sadel beror på hur sadeln ligger på hästen utan pad, hur mycket plats som finns.

Ja, ja vet. Men jag behöver ca 2-2.5 cm och padden trycks väll ihop lite?
Trippel ser väldigt tjock ut och hur blir den med sadel på, 3-4 cm tjock? Sen känns dubbel tunn men den kanske inte är det? Om den är 2.5 cm vad blir det då kvar när sadeln kommer på? Nån som vet?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 663
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 539
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 377
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar