@_Zacke_
Uh det låter som en jobbig situation som jag både känner igen mig i men ändå inte.
En sak kan jag säga dig: En lösdrift kommer inte ta bort varken känsligheten eller energin från din häst Kanske första månaden när han vänjer sig vid omställningen men det är inte så att hästar blir "lugnare" på lösdrift för att dom inte får tex stå inne och sova.
Ni låter som en dålig kombo helt enkelt.
Jag hade problem med Zinzano också. Det fanns ju en anledning till att vi aldrig red en lokal dressyr över 60% liksom
Jag hade perioder då jag hade Z utlånad och jag själv hade andra hästar eller ingen häst och jag vet inte hur många gånger jag funderade på att sälja. Nu sålde jag aldrig. Jag kunde inte.
Jag intalade mig själv att istället för att sälja och köpa en ny "bättre" häst så kunde jag ju lägga dom pengarna på träningar. Vilket höll ett tag men inte min motivation.
Tvärt om då, vad som alltid fungerade bra med Z var att rida ut. Vi hade alltid roligt i skogen utan krav!
Och så är det väl när man har sin första häst man är riktigt kär i. Man får fundera på vad man själv vill. Vill jag ha kvar min häst och enbart pyssla och rida i skogen. Eller vill jag träna och ut och tävla? Hade jag valt det sista så hade jag varit "tvungen" att sälja.
Det kostar redan för mycket tid och pengar och kraft att ha häst som det är, så varför göra det svårare och deprimerande för en själv genom att ha en häst man inte kan/vågar rida?
Men om du vill ge det ett sista försök i och med flytten, rekommenderar jag detta:
Flytta hästen till nya stället. Ge honom kanske 2 max 3 dygn att komma in i nya miljön. Sedan pang bom! Skaffa dig hjälp den första månaden av en ryttare som inte blir rädd OCH ridsällskap.
Så kasta upp den här ryttaren och se till att dom är minst två med den andra ridandes en häst som inte är rädd. Låt dom rida varje-varannan dag tillsammans i de nya omgivningarna.
Du kan själv göra samma sak men rid inte. Tömkör hästen tillsammans med en annan ryttare.
Gör detta ett par veckor intensivt, tanken är att "nu Zacke är vi på ett nytt ställe och det är dags att växa upp. Såhär är det, inga ursäkter". Var tuff. Intala dig att du är tuff!
När ni varit ute tillsammans med sällskap så pass länge att det verkar fungera, kan du eller din ryttare prova att rida ut honom själv. Eventuellt kan du gå med på marken, det gör inget.
Och förhoppningsvis kan allt detta leda till att mönstret bryts.
Tyvärr tror jag att det kan komma tillbaka väldigt fort om du tvekar en endaste gång. Ett steg idag, två steg i morgon.....
Mitt andra tips är att anlita en ryttare som rider och tränar honom 1-2 månader och sedan sälja honom. Se det inte som ett misslyckande. Din häst är fortfarande ung och värd något. Min Z betedde sig sådär när han var 15 år, det går aldrig ur. Är dom tittiga så är dom. Jag fick dock alltid fram min häst och blev inte rädd...
Det minsta man kan begära av att äga häst är att det ska vara ROLIGT!!