Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

mizz_beauty

Trådstartare
Jag tycker att det är dags för en hingstvalstråd igen. Jag saknar dem gamla vi haft. Hoppas att fler är på. :D

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Jag börjar med mitt ena sto.

Ballybawn Black Beauty
f-93, svbr, 146cm
e Boden Park Finnard u Brown Heath ue Dangan Dun

Fått 39p på utställning 88878 (sjuan gör henne dock inte rättvisa), tävlad dressyr med plac tom LB, ej hoppad så mycket men har en enorm kapacitet och tycker att löshoppning är något av det roligaste som finns.

Jag söker en hingst:
* som antingen har hopphärstamning eller lämnat såna avkommor.
* bra gångarter också såklart.
* inte är skimmel (jag vet att en bra häst har ingen färg, men jag vill ha färg)

Hon har en avkomma efter Garryhack Fredrick, född 2007, jag är jättenöjd med honom, dock är han lite stor, om han bara är en som växt klart tidigt eller om han blir stor vet jag inte. Han var långbent och högrest redan som nyfödd och gångarterna är inte kloka. Jag har inte sett ett föl med sån trav som han.

Klart vi ska ha en hingstvalstråd.

Dock kommer jag svika connemara 2009 och lägga ett halvblod på grållan för att få fram en stor häst.
Rebecca
e. Finney Master- kilgreany Lad har ju fått två avkommor e. Grange Flynn sparrow varav den enda är stor häst och den andra är ponny.
2½ åringen ( ponnyn) har varit lite svår o tuff men helt säker på att de kommer från mamma då helbrorsan är pappa upp i dagen-totalt okomplicerad.
2½ åringen skadade sig för ett år sen oxå så vi har inte kommit så långt med honom men har ridit honom lite smått o de accepterar han utan problem, tycker om att jobba.

Om du är intresserad av bilder o filmer på 4 åringen så hojta till.

Dock kommer jag svika connemara 2009 och lägga ett halvblod på grållan för att få fram en stor häst.
Rebecca
e. Finney Master- kilgreany Lad har ju fått två avkommor e. Grange Flynn sparrow varav den enda är stor häst och den andra är ponny.
2½ åringen ( ponnyn) har varit lite svår o tuff men helt säker på att de kommer från mamma då helbrorsan är pappa upp i dagen-totalt okomplicerad.
2½ åringen skadade sig för ett år sen oxå så vi har inte kommit så långt med honom men har ridit honom lite smått o de accepterar han utan problem, tycker om att jobba.

De bilder jag sett på 4åringen är ju bara :love:. Jättevacker, synd att han inte höll måttet. Hur stor är han?

Tycker att Rebecca kan vara med här i alla fall, eller har du bestämt dig för vem det blir än?

Nej jag har inte bestämt mej än. Får se hur ekonomin ser ut i vår ;)

Q ligger runt 154, många tycker han är D ponny men de är nog för att jag är 170 lång o har mest ben på kroppen... så då ser han ju mindre ut. Känner mej inte stor på honom och sätter jag mej på en ponny efter att ha ridit honom så känns ponnyn miniliten.
Så han är helt klart häst :) Vilket är bra eftersom ingen i vår familj får tävla ponny :p
.

Men det där med hur stor man själv och pållen ser ut är ju lite knepigt. Jag är själv 171 cm lång, tämligen långa ben. Ändå ser jag inte jättestor ut på min lillsnörpa. (Tycker jag åtminstone inte själv.)
Hon är ju inte mätt på riktigt utan blir det först efter årsskiftet. På treårstestet i våras mättes hon till 143 cm så hon är väl något högre än så idag. Dessutom är ju hela hon ponny så det bara skriker om det...

(Bilden från slutet av sep.)
23814979.jpg

Betäckning ja. Vi får väl se vad den lilla säger om saken. Det är så mycket planer som ändrats det här året, mest på ont, så vi får se. Jag vill gärna ha ett föl från henne men vill hon inte själv så är det inte mycket att göra. Vi har ju ett halvår på oss att fundera. Under tiden får hon göra sina första kliv ut på tävlingsbanorna.

Mamma Cinna betäcks inte nästa år. Hon får (troligen, avtalet ska skrivas på nyårsdag) ny fodervärd och gör sina sista år på tävlingsbanorna. Tanken är att hon stannar i den familjen tills flickorna vuxit ur henne och sen får hon betäckas igen. Dock lär hon inte kunna bli avelssto på heltid för då exploderar hon antagligen av tristess.

Jag har också saknat de gamla trådarna. Känns skönt att en ny har kommit till. Nästan som en liten julklapp. :laugh:

Jag börjar med mitt ena sto.

Ballybawn Black Beauty
f-93, svbr, 146cm
e Boden Park Finnard u Brown Heath ue Dangan Dun

Fått 39p på utställning 88878 (sjuan gör henne dock inte rättvisa), tävlad dressyr med plac tom LB, ej hoppad så mycket men har en enorm kapacitet och tycker att löshoppning är något av det roligaste som finns.

Jag söker en hingst:
* som antingen har hopphärstamning eller lämnat såna avkommor.
* bra gångarter också såklart.
* inte är skimmel (jag vet att en bra häst har ingen färg, men jag vill ha färg)

Hon har en avkomma efter Garryhack Fredrick, född 2007, jag är jättenöjd med honom, dock är han lite stor, om han bara är en som växt klart tidigt eller om han blir stor vet jag inte. Han var långbent och högrest redan som nyfödd och gångarterna är inte kloka. Jag har inte sett ett föl med sån trav som han.

Tycker du ska prova med Castleside JJ, eller Garryhack Frederick igen. För hur var det nu, Ash och Beauty är för nära besläktade väl? :confused: Synd i så fall, för vilken kombination det hade blivit! :love:

Eller vad tycker du om Nice-n-Curly? Hade kanske kunnat bli intressant?

Rebecca

Personligen så hade jag gärna haft en korsning connemara/halvblod som ridhäst. Med Rebecca kan det säkert bli riktigt bra...

Har också sett bilderna som ligger på Gräns hemsida (för det är väl din 4-åring?). Han ser verkligen fin ut!

Har du några funderingar på vilka halvblodshingstar som är intressanta?

*KL*

Här vill jag och min Bella vara med..
Har ingen ANING om vad jag ska välja för hingst..har funderat på att ta ett halvblod för att få en bra ridhäst till mig.
Men just nu lutar jag mer åt en connemara..hennes avkommor har en tendens att bli överhöjdare dessutom.

I år får hon en Juno Rory bebis.

Bella själv är e. Öxenholm Bobby u. Iowa ue. Värnbergs Orion.
Hon är 148-149cm i mkh. Stamboksförd med 39p.

Förslag på hingst???

Ja de är min 4 åring som finns på både film o bild på Gräns hemsida.

Hade lite funderingar detta år men pga ekonomin så skippade vi betäckning i år.
Vill ha en ganska lätt hingst, gärna med mycket xx o gärna multitalang.
Hade funderingar på Jaguar Mail då jag sett honom live o tycker han verkar ha bra skalle men de känns inte helt 100 rätt ändå.
Empire är en annan hingst som jag tycker är fin o rätt så komplett.
Cyklon har jag sett på web tv från breeders nått år o mindes att ja tyckte han var jättefin men frågan är hur grovt de blir eftersom cardento ligger bakom.
Har ju en 4 åring e.cardento som jag är väldigt nöjd med.

Vi får se vad som kommer fram på bruksprovet till våren oxå, de finns otroligt många att välja på.

Någon som vet vad Nice n curly har för avkommor hittills?
Han tävlade mkt samtidigt som jag tävlade och gick SM samma år som rebecca. Mkt trevlig o cool hingst.

Menar givetvis att hon får Juno Rory bebis NÄSTA år..hrm

*KL*

Här vill jag och min Bella vara med..
Har ingen ANING om vad jag ska välja för hingst..har funderat på att ta ett halvblod för att få en bra ridhäst till mig.
Men just nu lutar jag mer åt en connemara..hennes avkommor har en tendens att bli överhöjdare dessutom.

I år får hon en Juno Rory bebis.

Bella själv är e. Öxenholm Bobby u. Iowa ue. Värnbergs Orion.
Hon är 148-149cm i mkh. Stamboksförd med 39p.

Förslag på hingst???

KL
Vår Mara ska troligen betäckas om med Hagens D'Arcy nästa år igen. Hon tog sig på första brunsten men tyvärr med tvillingar som hon resorberade vid klämning :( Tog sig sedan inte men det var sent på säsongen. Vi startar tidigare nästa år istället :p D'Arcy har en intressant stam, är vacker med en exteriör som jag gillar.
Vårt sto har en äldre stam (hon är 18 i år) e Julian ue Clifden Wind.
Är bedömd i år med 38p, jag tycker att hon är lång i ryggen och lite grund i sin typ, sen har vi även hennes gulbruna färg att ta hänsyn till.

Sen måste jag ärligt skriva att jag inte lämnar mina ston till vilken hingsthållare som helst, oavsett vilken fin hingst de än må ha. Holmtebo har jag stort förtroende till.:bow: så jag tar den långa resan ner till dem.

Sen måste jag ärligt skriva att jag inte lämnar mina ston till vilken hingsthållare som helst, oavsett vilken fin hingst de än må ha. Holmtebo har jag stort förtroende till.:bow: så jag tar den långa resan ner till dem.

:bow: Jag håller helt med dig där. Sån är jag också.

Vad kul med en ny hingstvalstråd. :)

Här verkar det som att det blir ett litet potte-föl till sommaren i alla fall. Jag gjorde ett sånt där urin-test (weefoal) på 120:e dygnet som var positivt. Jag är ändå så negativ i år av nån anledning, tror inte riktigt på att det kommer nåt föl. Är ju så hemskt nöjd med årets föl efter Potte så det hade varit kul med en till likadan, fast ett sto då. :) Fölar hon i sommar kommer hon inte att betäckas om eftersom det blir sent.

Ska klura lite på hingsttips och återkommer.

Har du kollat på Majim G? Multitalang som lämnat b.la. en avkomma som vunnit unghäst-vm i fälttävlan har jag för mig. Kruxet är att han betäcker naturligt i Kalmar. Annars hade väl Nice'n curly passat Rebecca bra?

ja jag gillar Majim men jag har omkring 70-80 mil till kalmar o rebecca hatar att åka transport :crazy: (balansproblem sen erhlichian)
Så de är en mardröm att bara åka till seminstationen 6 mil bort.

Tycker du ska prova med Castleside JJ, eller Garryhack Frederick igen. För hur var det nu, Ash och Beauty är för nära besläktade väl? :confused: Synd i så fall, för vilken kombination det hade blivit! :love:

Eller vad tycker du om Nice-n-Curly? Hade kanske kunnat bli intressant?

Ja, Ash och Beauty är släkt, annars gillar jag honom. Men han funkar inte till någon av våra, tyvärr.

JJ och Frederick är fina båda två! Jag är ju kär i JJs pappa :love:. Och jag gillade hans son som jag såg på Irland i våras. Det lutar helt klart åt JJ, men det är alltid roligt att disskutera.

Är ju mer än nöjd med "lilleman" men frågetecken på höjden, sen har vi haft grymt med krångel med hans pass också. Men just mankhöjden är väl sånt man chansar lite med antar jag, vet ju att det finns en del överhöjdare efter Frederick både i Sverige och på Irland. Men jag hoppas han håller måttet.

Nice-n-Curly har väl ganska vasst temperament? Iofs är Beauty cool. Sen var väl inte benstället helt hundra heller? Annars har han ju meriter så det räcker! Och färg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
759
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
536
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka