Connemara avel

Jessica.B.

Trådstartare
Finns det någon här som håller på med connemara avel här? Har köpt mig två ston som är på betäckning just nu. Valde bara en hingst som ståd nära i år bara för att det var så sent på sesongen. Men skulle vilja ha lite råd och tips på vad man ska tänka på när det gäller denna ras. Mvh Jessica

Sv: Connemara avel

Jessica.B. skrev:
Finns det någon här som håller på med connemara avel här? Har köpt mig två ston som är på betäckning just nu. Valde bara en hingst som ståd nära i år bara för att det var så sent på sesongen. Men skulle vilja ha lite råd och tips på vad man ska tänka på när det gäller denna ras. Mvh Jessica

Det känns som det är lite väl sent att komma med råd och tips nu! Men som i all avel gäller att hitta de rätta kombinationerna, att välja hingst som kompenserar stoets ev svagheter. När det gäller Connemara bör man även känna till gulanlaget. Det är ganska vanligt förekommande i rasen. Om båda hingst och stå har ett sådant, kan resultatet bli en BEC, dvs en blåögd skärhudad fölunge, som inte uppskattas av alla. Vill man undvika detta bör man inte åka till hingst med gulanlag om stoet själv är bärare. Färgen eller födelsefärgen på en skimmel avslöjar ett ev gulanlag.

Att ge råd är alltid svårt om man inte råkar känna till stona, men härstamningsmässigt kan du säkert få bra tips, om du lägger ut härstamningen på dem.

Lycka till med din avel!

ge

Sto 1 Är brun efter Roys R. Är stor c för dagen och är 3 i år.

Sto 2 är född brun men är nu skimmel. E:Lofty Roderio Ue:Lukas. Hon är d och 10 år.

Jag vet att det är sent att tänka på någon annan hingst men det kan vara lite kul att kunna se lite efter tills nästa år.

Det du ska tanka pa ar att hingsten och stoet inte ar slakt med varandra pa allt for nara hall. Inaveln ar hog inom Connemarorna.

Jag vet inte om jag har nagra speciella rad. Jag hoppats att du last avelsforbundets standard for ponnier, och att du forsoker folja dem.
En Connemara ar ingen latt ridponny, utan en native-ras som ska bevaras som den ar.

Gratulerar till att ha fått tag på två ston med så fin stam!!!
Både Rollsen och Roderic står ju här i Halland och är båda två mkt fina representanter för sin ras!!!

Vad har du valt för hingst iår då?

Och vad har du för drömpartners till nästa säsong???

I år blev det Öxenholm Bobby värkar vara en trevlig hingst och gillar att han betaäcker naturligt.

Nästa år ar jag inne på Hagens O Chef el Öxenholm Marble Jr el Dale Haze vet inte om det är bra men de värkar bra det lilla jag har läst eller har du några bättre förslag?
Men nästa sommar ska bli spännande och se vad som kommer. Jag tror att valet i år kan vara bra eftersom hingsten är född brun. Hoppas att få åtminstonde en brun fölunge. Vilj ju även att de ska bli D-ponnyer. Mvh Jessica

Min favorit till prestationsavel är Poetic Justice. Gulbrun med irländsk stam och lite över ponnymått.

Skriv in "Poetic" i sökfältet

Och klicka i "Ponny" så hittar du namn och kan söka vidare på alla hans avkommor i ponnyeliten.

Gillar stammen på dina ston och ditt hingstval för i år. Hoppas det blir bra och att ditt mål är att få fram bra prestationponnyer!

Har använt Dale Haze och gillar honom. Han ligger bra till prestationsmässigt. Kolla in bilder på nätet. Han har en utstrålning och värdighet som jag uppskattar.

Har sett många avkommor efter Hagens O´Cheif. Varierande kvalitet. Han ligger på nedre halvan av prestationstoppen.

Är dina ston bedömda? Finns det nackdelar du vill undvika eller fördelar du vill bevara?

Connemarasällskapet har RIKTIGT kunniga och engagerade avelsrådgivare. Jag har fått mycket hjälp av Madelene Bäckman och Dan-Axel Danielsson.

Hagens o chef valde jag mest för färgen.
Det ena stoet är visat med hyfsade poäng. Hon hoppar väldigt bra så man får nog fortsätta på den riktningen och hon är connemaratypisk.
Den andra efter rollsen är inte så rastypisk. En väldigt nätt ponny, hoppas hon bygger på sig lite. Det är bara gångarter i henne. Tyvärr så är det en ganska så feg ponny, men hon är ju bara tre. Hon har en mycket trevlig trav.
Jag tänkte jag skulle visa treåringen nästa år så hon får lite mer massa. Tycker att det känns tråkigt och åka på en utställning och veta att man inte kommer att få bra poäng.
Hingsten såg jätte trevlig ut som du rekomenderade. Mvh Jessica

grange flynn sparrow och gräns roeson e två hingstar som ja tycker e jättetrevliga.. Flynn harja dessutom ridit o han e jättemysig, hoppinriktad.
båda står på station i uppsala men kommer gå på semin nästa år.

den nya connemarahingsten kilpatrick fionn verkar vara trevlig.. importerad som tävlingsponny ovet int ehur mycet han kommer betäcka.. har vunnit 2 svåra klasser för ponny i år.
vanni falsterbo nu i veckan.
Poetic jstice som nån tipsad eom ger ju otroliga hoppponnier men med väldigt knepigt psyke... =(

Det är faktiskt inte så sent på säsongen - de flesta connemaraföl föds i andra hälften av maj, och betäcker man på 30:e .. så är det ungefär nu som det är högsäsong hos hingstarna.

Connemaraavel handlar ofta mer om ston än hingstvalet, man brukar säga att det är en "sto-ras" där stona håller en högre klass än hingstarna. (Ett riktigt bra möderne ska "tåla vadsomhelst" i hingstväg...) Det är därför minst lika intressant vad det är för möderne på dina ston och vad som tidigare kommit ur de familjerna - som connemarauppfödare vänjer man sig vid att inte fokusera på hingstnamn. Likaså behöver det inte vara den flashigaste hingsten som blir mitt hingstval - ett starkt möderne på en ung hingst ger ofta mer till fölet än de där extra exteriörpoängen. (När den väl är avkommebedömd vet man, men innan dess!)

Åk på connemarariks och till Irland, hälsa på svenska uppfödare, läs SCS hingstkatalog eller på nätet. Välkommen till en spännande värld! :rofl:

Poetic jstice som nån tipsad eom ger ju otroliga hoppponnier men med väldigt knepigt psyke... =(

Hur menar du med "väldigt knepigt psyke"? Trodde inte ponnyer med detta blev "otroliga hopponnyer" :devil:

Kilpatrick Fionn ar jattefin. Men nagonting jag ar fundersam over, ar att han pa Irland blev bortvald fran internationell medverkan, eftersom han var for stor. Jag vet sjalv att manga Connemaror vaxer over ponnymattet, och att det ar upp till oss som avlar att se till att rasen forblir en ponnyras.
Har man dock ett litet sto ar han verkligen fin att betacka med. Tyvarr har han stornamn pa bada sidor, sa det kan nog vara svart att hitta ett sto som inte ar slakt med honom.

Som jag i tidigare trådar förklarat att "Potte" bebisarna fått ett rykte om sig att vara "vassa" eller med knepigt psyke så har detta mycket med omgivningen att göra! De flesta avkommerna är uppfödda hos Pottes ägare Pia Lewin Nätterqvist, där det förkommer många föl och unghästar och tyvärr är dessa inte riktigt så hanterade som många föl och unghästar blir hos uppfödare med mer tid/mer personal!
Unghästar går på lösdrift och hanteras tyvärr bara då och då och rids sedan in som 3 åringar och säljs ofta som 3-4 åringar (ofta tidigare, de är väldigt eftertraktade)!
Dom uppfödarena som använt Potte på sina ston har ofta inte det problemet att dom är för vassa då de ofta är hanterade från dag 1...

En av connemarans oslagbara fördelar är lätthanterligheten, det där att man inte behöver visa vem som bestämmer hela tiden utan att det har dom på någe vis fattat redan från början. Det gör att även folk med ont om tid kan ha bra stunder med sin ponny när man väl hinner och inte behöver tämja unghästen varje gång något nytt ska hända. Kvalitetstid kallas det. Följsamheten ska vara medfödd hos en connemara. Just hos stora uppfödare, t ex Flammabyggets och Hagens, där man inte leder unghästarna varje dag mm märks skillnaderna som mest på vad hingstarna lämnar för grundinställning till människan i arv! Och Pottes barn ÄR tuffa - men det är ju också därför dom sopar banan med andra ponnyer när hindren blir stora..!

Vad jag vill säga är att tuffhet inte är ngt FEL utan det är bra att veta om så man inte säljer ett Potte-barn till tant Signe, 75, eller lilla Ellen som vill ha en kramponny med rosa nosludd.

PS. Jag är medlem i Potte Fan Club.

Du verkar kunna det här med connemara avel. Vilka linjer använder du i din uppfödning och vilka av de tillgängliga hingstarna i Sverige anser du är mest värda att satsa på? Förutom Potte då.

läs tystamaries svar o fuxdamens...

även fast pottes avkommor har ett knepigt psyke så kan dom väl vara otroliga hoppponnier ändå..
men dom e lite knepigare o hantera..
hört talas om flera ponnier som inte går att fånga, måste drogas för o skos, klippa , hanteras av veterinär o liknande.. men gemensamt för alla är att dem kan hoppa.

Hmmm... Låter inte speciellt kul om ponnyerna måste drogas för att skos mm. Detta är inte förenligt med connemaraponnyns egentliga rasstandard. På Irland sade man förr i tiden att ingen häst alls är bättre än en besvärlig häst. Connemaraponnyn är känd för sin godmodighet och samarbetsvilja och de som avlar fram besvärliga individer gör rasen en otjänst. Sedan är det ju svårt att uttala sig om dessa ponnyer är besvärliga i sig själva eller om de blivit hanterade på ett olämpligt sätt under sin uppväxt.

Jag tycker inte att man ska göra avkall på något när man avlar fram connemaror. Mitt avelsmål är att avla fram exteriört goda individer med god rastyp, bra gångarter och en god hoppförmåga samt naturligtvis ett mkt trevligt temperament. Varför nöja sig med mindre...?

Gillar inte indelningen i "bra" och "dåliga" hingstar som många ägnar sig åt. Säg hellre "rätt" eller "fel" hingst. En hingst ska passa det sto man har och de förväntningar man har på avkomman. Alla hingstar som är godkända för avel har godkänts för att de har FÖRDELAR som överväger NACKDELARNA. När de fått tillräckligt många avkommor kan man pejla in statistiken och få en större sannolikhet på hur de NEDÄRVER bra och mindre bra egenskaper. Det finns ingen hingst som passar allt. Det viktigaste är därför att man kan sitt eget sto.
Det finns så många fina hingstar idag - ingen nämnd och ingen glömd tycker jag känns bäst. Jag testar lite av varje, är allätare och har inga fördomar om vilket land eller stuteri de kommer ifrån, eller om de är poppis, bara det är rätt hingst för mitt sto!

Okej. Jag hade "slagsmål" :eek: när första Poetic avk skulle lyfta hovarna. Hon var stark/vild/envis fast hon var föl. Jag tog den kampen och gav inte upp. När hovslagaren kom (4 dagar senare) fick vi mycket beröm för hon var snäll/välhanterad/trevlig :D. Jag kan tänka mig att den hanteringen inte skulle vara lika "enkel" om hon vore äldre. Men att kalla det knepigt psyke skulle jag aldrig drömma om ;).

Själv tycker jag inte Hagens o chief är en trevlig häst. Han har mycket humör och han har visat på humör som att anfalla den som visar honom på utställning.

Men hans avkommor är roligast att rida in! :D
Busiga men på ett bussigt sätt!
Men jag hoppas du har ett trevligt sto för att betäcka med chiefen, för som jag sa, det är myyycket humör i den herrn!
Ingen häst i min smak alls.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 477
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka