emma-vsm

Trådstartare
Hur fungerar det för er?

Hur sätts målen upp för dig och din häst? Med hjälp av tränare eller ensam?

Hur gör din tränare/coach för att öka ditt självförtroende och motivera dig?

Hur ger din coach feedback, och utvärderar ni tillsammans träningar och tävlinga?

Jag läser om ledarskap nu och fick mig en funderare om hur det fungerar inom vår sport.

Jag själv har en bra relation med min tränare, och även fast han bor långt bort, kan jag alltid ringa om det känns piss eller om jag måste fråga om något. Han har en förmåga att alltid få mig att se det positiva och att öka mitt självförtroende när det behövs. Han är alltid positiv!

Målen sätts upp tillsammans med tränaren, i början av året. Då går vi igenom hela tävlingsterminen och sätter upp ett stort mål för året och sedan delmål.

Ofta har, iallafall jag, en tendens till att bara utvärdera och analysera när det gått dåligt på tävling. Vad gick fel?
Men minst lika viktigt borde det ju vara att utvärdera när det gått bra. Eller vad tycker ni?

/Emma

Sv: Coachning

Med möda och omsorg, kändes viktigt att alla kunde läsa... Inte lika viktigt på msn. :devil:

Är det ingen som vill dela med sig?

(förutom fios välutvecklade inlägg såklart ;) )

Nu har ju inte jag ridit fälttävlan på många år :angel: men jag kan ju berätta hur det fungerade för mig då.

Hur sätts målen upp för dig och din häst? Med hjälp av tränare eller ensam? Först gjorde jag en egen plan och satte upp mål. Sedan gick jag igenom den med min tränare och reviderade om det behövdes.

Hur gör din tränare/coach för att öka ditt självförtroende och motivera dig? Detta var inte min tränares starka sida, tyvärr. Gick det bra fick man beröm och intresse, gick det mindre bra blev man lite lämnad ensam.

Hur ger din coach feedback, och utvärderar ni tillsammans träningar och tävlingar? Nej, vi utvärderade inte så mycket. Om det gick det dåligt, var det mest "nya friska tag nästa gång"-attityd. Gick allt bra var det inte så mycket att utvärdera ...

Oj, vad det här lät negativt :o Jag var inte så gammal då (tonåring) och då resonerade jag inte så mycket med tränaren som jag säkert skulle göra om jag hade tävlat nu. Men jag hade tyvärr inte samma bra relation till min tränare som du har till din, vilket var synd för jag hade behövt någon som hade kunnat boosta mitt självförtroende.

Det var rätt intressant frågeställning!
Jag hoppas att fler lämnar bidrag.
Själv har jag ju bara en 3åring just nu och har aldrig tävlat FT men har redan bokat in några datum och ska ta FT-kortet i början av säsongen(om jag lyckas låna en häst).

Däremot har jag tävlat friidrott och där hade vi mkt coaching. Dels hade vi ju några gemensamma träningar med tränaren per vecka men utöver det fick alla individuella träningsschema som vi hade diskuterat oss fram till.
Tränaren la även upp en lämplig tävlingsplan och taktik diskuterades inför och sen utvärderade vi tävlingen.
Det var alltså mkt annat än bara tränandet och tävlandet.

Nä det är ju som jag säger, hela sporten består av ett enda stort psykande, det är ju därför du inte får några andra svar :rofl:

Näe, det håller jag inte med om! Även jag har varit med de "stora pojkarna/flickorna" på det glada 80-talet och fram till 90-talets mitt. Visserligen var det inte jag som red, jag var bästis och konstant hästskötare åt en landslagsryttare. Men jag upplevde det som om ledning och coachar var juste och bra på alla vis men att det fanns ett par "grabbar" som gärna ville framhäva sig själva på andras bekostnad...Dessa karlar tog STOR plats och kallade min kompis för lilla dressyrstjärnan eftersom hon oftast lämnade dem LÅNGT efter sig i dressyren(på den tiden var det fortfarande terräng och banhoppning som gällde...)men övriga som som red i landslaget och utmanargrupp betedde sig inte alls på det viset.

Tvärtom var det flertalet ggr som jag var med när andra, mer rutinerade glatt delade med sig av sin rutin när man gick banor eller på landslagsträffar.

Jag har nu intervjuat J.J om dessa frågor (till ett skolarbete) och han gav mycket bra svar tycker jag. Jag tror att det fungerar på det sätt han säger.

Om nån är intresserad av vad han sa, säg till så kan jag skriva ner lite kortfattat.

För båda döttrarna: Tränare och med hjälp av mamma :angel: Säsongen planeras tidigt och revideras efterhand. Det finns alltid plan B och C. Delmål finns inom Fälttävlan såklart men även för Dress resp Hopp.

Hur gör din tränare/coach för att öka ditt självförtroende och motivera dig?Hur ger din coach feedback, och utvärderar ni tillsammans träningar och tävlinga? De/Vi diskuterar alltid vad som var bäst resp vad som kan bli bättre. Se postivt. Tränar på det som komma skall. Dressyrtränaren går igenom protokollen och ibland tas filmen fram :idea:
I hoppningen tittas det ibland på filmen men ibland är JJ på plats och då kommenterar han direkt.

Av äldsta dottern har jag som mamma lärt mej att filma, och inte diskutera direkt. :idea: Oavsett om det gått bra eller ej. Beroende på resultat så får man vänta olika länge. :angel:

Som mamma kan man få skälll om man säger något eller om man inte säger något men oftast funkar det bra. ;)

Yngsta dottern tränar dressyr för en tränare och hoppning för en. Terräng ibland för en tredje. För lillasyster är ofta tränare på plats och kommenterar både framridning och ritt. Sen med jämna mellanrum tränar hon för Piia som peppar otroligt de gånger de ses. Även om Piia inte kan hålla koll på allt så är hennes peppande ord värdefulla.

Äldsta dottern tränar dressyr varje vecka för en tränare och en gång i månaden för landslagstränaren. Hoppning för sin arbetsgivare och ibland för JJ. Terräng för Piia och Anna H då och då, främst under försäsongen.
På tävling finns alltid folk att fråga om hur man ska rida. Nu är hon ju inte på högsta nivå så det är kanske enklare.
De flesta av landslagsryttarna är ödmjuka och ställer gärna upp och diskuterar terrängen.
Tex efter Öveds fick dottern massor av beröm från flera efter sin terrängritt. Hon strålade och fick ökat självförtroende. Något att tänka på när andra rider bra!

Sen finns det "tränare"/"engagerade" som är så negativa att de förstör jättemycket. På ena tävlingen vi var på utomlands höll allt på gå i stöpet pga denne. Negativ, spred osäkerhet bland alla unga osv.
Inget kul när de flesta är juniorer/yr. :eek:

Har ingen tränare inom fälttävlans delen bara inom hoppningen. Så jag lägger upp planen själv.

Hur gör din tränare/coach för att öka ditt självförtroende och motivera dig?
Gör hon genom att bara vara tillgänglig om jag behöver fråga något

Hur ger din coach feedback, och utvärderar ni tillsammans träningar och tävlinga?
Hon är inte med på tävlingar så dom utvärderar jag själv träningar utvärderas tillsammans

Liknande trådar

Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: farin
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 941
Senast: Fiorano
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
21 180
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18