Coachning inför jobbsökning

Hur fan ska jag hantera detta? Jag ska söka ett jobb som tullkontorist och i ansökningsprocessen frågas om man godkänner en lön på 22 000. Det är 4000 mindre än jag haft tidigare när jag jobbade som administratör. Jag kollade vad lönen ligger på en tullkontorist och medellönen är över 31000. Jag känner rent spontant att 22000 är en jävligt dålig lön. Men svarar jag att jag inte accepterar lönen lär jag inte ha en chans att komma vidare.
 
Hur fan ska jag hantera detta? Jag ska söka ett jobb som tullkontorist och i ansökningsprocessen frågas om man godkänner en lön på 22 000. Det är 4000 mindre än jag haft tidigare när jag jobbade som administratör. Jag kollade vad lönen ligger på en tullkontorist och medellönen är över 31000. Jag känner rent spontant att 22000 är en jävligt dålig lön. Men svarar jag att jag inte accepterar lönen lär jag inte ha en chans att komma vidare.
Jag hade helt enkelt inte sökt det. 22 000 i ingångslön som medelålders människa är ju pissdåligt.
 
Hur fan ska jag hantera detta? Jag ska söka ett jobb som tullkontorist och i ansökningsprocessen frågas om man godkänner en lön på 22 000. Det är 4000 mindre än jag haft tidigare när jag jobbade som administratör. Jag kollade vad lönen ligger på en tullkontorist och medellönen är över 31000. Jag känner rent spontant att 22000 är en jävligt dålig lön. Men svarar jag att jag inte accepterar lönen lär jag inte ha en chans att komma vidare.

Det låter ju tokigt. Finns det någon kontaktperson att ringa för att fråga kring lönesättningen?
Administratörer där jag jobbar har runt 30’ utan nån särskild utbildning eller lång erfarenhet.
 
Jag hade helt enkelt inte sökt det. 22 000 i ingångslön som medelålders människa är ju pissdåligt.
Jag har ju tyvärr redan investerat tid till att skriva ett personligt brev. Så förlorar ju inget på att söka.

Frågan om lönen kom upp först efter att jag skickat in mina dokument.

Tror jag bara svarar "nej" på frågan och påpekar att de ändå har rabatt på min lön via bidrag.

Det låter ju tokigt. Finns det någon kontaktperson att ringa för att fråga kring lönesättningen?
Administratörer där jag jobbar har runt 30’ utan nån särskild utbildning eller lång erfarenhet.
Ja, det finns en kontaktperson, men vet inte riktigt vad jag har att komma med i en diskussion med denne.
 
Hur fan ska jag hantera detta? Jag ska söka ett jobb som tullkontorist och i ansökningsprocessen frågas om man godkänner en lön på 22 000. Det är 4000 mindre än jag haft tidigare när jag jobbade som administratör. Jag kollade vad lönen ligger på en tullkontorist och medellönen är över 31000. Jag känner rent spontant att 22000 är en jävligt dålig lön. Men svarar jag att jag inte accepterar lönen lär jag inte ha en chans att komma vidare.
Staten (och kommunerna) betalar i allmänhet dåligt. Grundlönen är låg.
Helhetslönen utgörs av grundlön + olika typer av tillägg som värderas bl.a utgående från utbildning, svårighetsnivå på tjänsten, relevant erfarenhet, antal tjänsteår hos arbetsgivaren.

Om du inte accepterar lönen kan det tyvärr vara svårt att komma vidare.
 
Staten (och kommunerna) betalar i allmänhet dåligt. Grundlönen är låg.
Helhetslönen utgörs av grundlön + olika typer av tillägg som värderas bl.a utgående från utbildning, svårighetsnivå på tjänsten, relevant erfarenhet, antal tjänsteår hos arbetsgivaren.

Om du inte accepterar lönen kan det tyvärr vara svårt att komma vidare.
Då får det tyvärr vara så. Jag har sagt att jag inte accepterar lönen men att de ju ändå får bidrag för mig.
 
Hur fan ska jag hantera detta? Jag ska söka ett jobb som tullkontorist och i ansökningsprocessen frågas om man godkänner en lön på 22 000. Det är 4000 mindre än jag haft tidigare när jag jobbade som administratör. Jag kollade vad lönen ligger på en tullkontorist och medellönen är över 31000. Jag känner rent spontant att 22000 är en jävligt dålig lön. Men svarar jag att jag inte accepterar lönen lär jag inte ha en chans att komma vidare.
Är det facket du har kollat med?
 
När jag tidigare kollade upp min lön (som administratör) så låg den lägre på sajter online än vad facket tyckte jag skulle ha i lön.

Oavsett så är 22000 en usel lön.
Jag skulle ta jobbet men försöka förhandla upp lönen sedan du visat att du passar för jobbet och är skicklig. Vilket du ju är. Om de inte går med på en löneförhöjning kan du tacka för dig och gå vidare i livet med annat jobb.
 
Äsch, trodde jag var rätt smart. Har ju gjort tester förr hos psykiatrin som indikerat att jag är streetsmart och har hög logisk förmåga. Men nu har en arbetsgivare utsatt mig för logiktest och jag var kass.
 
Äsch, trodde jag var rätt smart. Har ju gjort tester förr hos psykiatrin som indikerat att jag är streetsmart och har hög logisk förmåga. Men nu har en arbetsgivare utsatt mig för logiktest och jag var kass.
Man blir bättre på de där testen ju fler man gör, eller det har i alla fall jag blivit :)
 
Man blir bättre på de där testen ju fler man gör, eller det har i alla fall jag blivit :)
Gjorde ju wais-test för något år sedan och mina styrkor låg inom blockmönster och matriser. Så jag tycker ju att jag borde klarat det här testet bättre än jag gjorde.
 
Äsch, trodde jag var rätt smart. Har ju gjort tester förr hos psykiatrin som indikerat att jag är streetsmart och har hög logisk förmåga. Men nu har en arbetsgivare utsatt mig för logiktest och jag var kass.
Har du fått tillbaka testet och det sa att du var kass? Eller kändes det som du var kass?

Testen kan vara ganska lurigt utformade t.ex. om man gör okej enligt deras definition av okej så får man svårare frågor i slutet och vice versa. Då kan man få känslan att det har gått dåligt eftersom frågorna blev svårare i slutet trots att det har gått bra.

Så invänta resultatet innan du säger att du är kass. Om du har fått/får tillbaka resultatet och det gick dåligt så får du hitta på ett bra svar inför genomgången. Alla seriösa testare följer upp ett test med en genomgång. Om du brukar få bra på logikdelen kan du säga det och göra en utveckling varför du tror det inte gick bra den här gången. Var det testsituatonen som inte passade dig t.ex.
 
Har du fått tillbaka testet och det sa att du var kass? Eller kändes det som du var kass?

Testen kan vara ganska lurigt utformade t.ex. om man gör okej enligt deras definition av okej så får man svårare frågor i slutet och vice versa. Då kan man få känslan att det har gått dåligt eftersom frågorna blev svårare i slutet trots att det har gått bra.

Så invänta resultatet innan du säger att du är kass. Om du har fått/får tillbaka resultatet och det gick dåligt så får du hitta på ett bra svar inför genomgången. Alla seriösa testare följer upp ett test med en genomgång. Om du brukar få bra på logikdelen kan du säga det och göra en utveckling varför du tror det inte gick bra den här gången. Var det testsituatonen som inte passade dig t.ex.
Jag fick resultatet direkt på skärmen där jag kunde se om jag var över eller under medel och med hur mycket. Och jag var en bit under medel. Känns ruttet att jag inte kunde bättre.
 
Jag fick resultatet direkt på skärmen där jag kunde se om jag var över eller under medel och med hur mycket. Och jag var en bit under medel. Känns ruttet att jag inte kunde bättre.
Då får du fundera ut ett svar varför du ska ha jobbet trots att du var en bit under medel på logikdelen.

Jag har varit under medel på en del i ett sådant test. Det var den delen som de flesta skulle säga är den viktigaste delen för mitt jobb. Jag förklarade att jag har alltid haft svårt för testformatet, men jag har erfarenhet av jobbet och vet med mig att jag har tillräckligt av den här egenskapen för att göra mitt jobb och jag fick jobbet.

Har du någonsin känt att du inte har varit tillräckligt logiskt för att göra ditt jobb? Testet säger inte vem du är. Om du vet med dig att du är en logisk person så är du troligen det trots att testet gick kasst.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Rosett
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 362
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 815
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp