Coachning inför jobbsökning

Ok. Har dock aldrig råkat ut för en sådan situation på jobb. Har nog bara jobbat med folk som uppfört sig professionellt och reko.
Personligen vill jag inte vara beroende av att andra är enligt mig schyssta för att inte bli triggad.

Testerna är gjorda för att fånga upp personligheter, men om och hur träffsäkra de är varierar säkert. Och framförallt hur träffsäkra det är på individuell nivå. Har du inga problem så är det ju inget problem för dig.
 
Och hade jag fått frågan om jag brukar eller har blivit arg på jobbet så skulle svaret ha blivit nej. Uppför mig liksom alltid professionellt på jobbet.
Jag tror det är mycket få som på en intervju skulle erkänna att de hade för vana att bli arga på jobb och ganska många som blir det alltifrån mest varje dag till i extrema situationer.
 
Du har haft tur! Det finns många olika typer, professionella och reko finns ju helt klart många av, men en del märkliga typer finns och så klart också typen som faktiskt är rätt otrevlig i sitt sätt att vara. Jag har mött en av den sista, en del av den mellersta och flest av den första. :) Den otrevliga typen frestar på något så oerhört, jag har temperament, men inte på jobbet, så var lugn länge trots att jag blev illa behandlad. Men fy fasen vad de trycker på alla knapparna typ för att få reaktion eller något. Hemska människor är det.
Ja fy sjutton för dessa människor som till varje pris försöker provocera fram en reaktion. :mad::meh:
Ibland skulle det verkligen vara lockande att sänka sig till deras nivå och fräsa något tillbaka men då är det bara att ta ett djupt andetag och konstatera "tyvärr, bla bla".
 
Ja fy sjutton för dessa människor som till varje pris försöker provocera fram en reaktion. :mad::meh:
Ibland skulle det verkligen vara lockande att sänka sig till deras nivå och fräsa något tillbaka men då är det bara att ta ett djupt andetag och konstatera "tyvärr, bla bla".
Verkligen! Det tar allt man har känns det som, all kraft går åt! Det tog lång tid, efter ett bra tag hade jag slutat att tänka "jag ska inte säga ifrån för det är inte rätt att göra så" utan jag tänkte "jag ska vara lugn, bara lugn, jag vill behålla jobbet", men till slut sa jag ifrån rätt skarpt ändå. Enligt chefen hade jag "brusat upp", enligt kollegan hade jag skrikit och hon kände sig hotad, men enligt andra vittnen hade jag klart och tydligt bara fräst "Nu räcker det! Sluta bete dig som en tonåring!". Chefen direkt, utan att passera gå. Upprörd var jag, 4 månaders daglig mobbning (finns inget annat vettigt ord) kom ut i den kommentaren, motparten bredde på om hur synd det var om henne, hur högt blodtryck hon nog nu fick, hjärtat rusade för hon kände sig så hotad av att jag SKRIKIT så på henne osv.. Det bästa är att det finns vittnen, på både mobbningen och på mitt "uppbrusade tillstånd" och de stödjer inte chefens eller hennes åsikter i detta fallet.

(Ett halvår var jag bara på den arbetsplatsen, men det tog oerhört lång tid innan jag kände mig trygg igen på arbetsplatsen jag nu varit på i två år, lååångt mer än ett halvår! Så ibland undrar jag hur jag hade mått om jag sagt ifrån redan tidigare, hade jag känt mig tryggare på min nuvarande arbetsplats då, tagit mindre skada psykiskt av behandlingen? Är det så bra att bita ihop egentligen och låta elaka människor höras mest?)
 
Personligen vill jag inte vara beroende av att andra är enligt mig schyssta för att inte bli triggad.

Testerna är gjorda för att fånga upp personligheter, men om och hur träffsäkra de är varierar säkert. Och framförallt hur träffsäkra det är på individuell nivå. Har du inga problem så är det ju inget problem för dig.
Det kan ju vara så att jag lärt in att reagera mer kraftfullt då jag har åratals med erfarenhet av att inte bli respekterad, inte lyssnad på och överkörd. Till slut tar man inte mer skit. Jag har försökt säga ifrån hur många gånger som helst utan effekt. Sen brister det. Och så lär man sig att det är så man måste göra för att få gehör.
 
Kan bero på att jag inte tar skit.

Jag blir väldigt påverkad av hur andra bemöter mig. Med reko människor är jag väldigt soft.
I jobbsammanhang stöter man emellanåt på folk (kunder) som inte är speciellt "reko" och i sådana situationer är det inte att rekommendera att tappa humöret och börja svära/gasta oavsett hur provocerad man blir.

Är det kollegor som asar sig, så bör man gå direkt till chefen istället för att bita ihop och till slut explodera.
 
I jobbsammanhang stöter man emellanåt på folk (kunder) som inte är speciellt "reko" och i sådana situationer är det inte att rekommendera att tappa humöret och börja svära/gasta oavsett hur provocerad man blir.

Är det kollegor som asar sig, så bör man gå direkt till chefen istället för att bita ihop och till slut explodera.
Har aldrig tappat humöret för en kund.

Och dåliga kollegor har jag inte haft.
 
Och dåliga kollegor har jag inte haft.
Men var det inte du som sa att du blev mobbad på jobbet vid något tillfälle :confused:?

Du har kanske inte hunnit ha så många kollegor? Tycker att man ofta får navigera - och hantera - olika typer av personligheter på arbetsplatser. Jag försöker själv att vara "mitt bästa jag" på jobbet, men jag är övertygad om att det händer ibland att jag inte lyckas med det, speciellt om man låter stress ta över. Tack och lov är jag hyfsat stresstålig, så jag brukar kunna behärska mig.
 
Men var det inte du som sa att du blev mobbad på jobbet vid något tillfälle :confused:?

Du har kanske inte hunnit ha så många kollegor? Tycker att man ofta får navigera - och hantera - olika typer av personligheter på arbetsplatser. Jag försöker själv att vara "mitt bästa jag" på jobbet, men jag är övertygad om att det händer ibland att jag inte lyckas med det, speciellt om man låter stress ta över. Tack och lov är jag hyfsat stresstålig, så jag brukar kunna behärska mig.

Jag har ett tämligen hett humör med kort stubin... jag har aldrig tappat det på vare sig kollegor eller kunder (jobbade i kassan på ICA :yuck:). Det är ju bara att låta skit rinna av och konstatera för sig själv att idioterna sorterar in sig i det facket alldeles på egen hand.

Edit: Ok, jag tappade det en gång... när ett as tafsade på mig. Men chefen hade inga problem med att jag gjorde det om vi säger så...
 
Ja, kunder kan vara både orimliga och otrevliga. Det får man svälja och ta upp internt med sin chef. Men efter 20 år i den globala kundsupportbranschen kan jag säga att den som skriker högst och värst, inte är den som får mest och bäst hjälp. Däremot får man tilldelad hantering av någon med hård hud och kommunikationsförmåga - kunder som är mer rimliga och trevliga får istället hjälp av bästa kompetensen direkt.
 
Men var det inte du som sa att du blev mobbad på jobbet vid något tillfälle :confused:?

Du har kanske inte hunnit ha så många kollegor? Tycker att man ofta får navigera - och hantera - olika typer av personligheter på arbetsplatser. Jag försöker själv att vara "mitt bästa jag" på jobbet, men jag är övertygad om att det händer ibland att jag inte lyckas med det, speciellt om man låter stress ta över. Tack och lov är jag hyfsat stresstålig, så jag brukar kunna behärska mig.
Blev mobbad av hästägare när jag jobbade som hästskötare. Det snackades mycket skit bakom ryggen på mig.

Svalde det och blev sjuk.
 
Du har haft tur! Det finns många olika typer, professionella och reko finns ju helt klart många av, men en del märkliga typer finns och så klart också typen som faktiskt är rätt otrevlig i sitt sätt att vara. Jag har mött en av den sista, en del av den mellersta och flest av den första. :) Den otrevliga typen frestar på något så oerhört, jag har temperament, men inte på jobbet, så var lugn länge trots att jag blev illa behandlad. Men fy fasen vad de trycker på alla knapparna typ för att få reaktion eller något. Hemska människor är det.

Ja jag har en sån på jobbet.
Det är som att hen verkligen är ute för att provocera mig. Jag brukar extremt sällan brusa upp, men en dag fick jag nog, rusade upp och sprang därifrån med en ramsa av ej välvalda ord 😅 hade jag stannat kvar hade jag velat nita personen.
 
Det kan ju vara så att jag lärt in att reagera mer kraftfullt då jag har åratals med erfarenhet av att inte bli respekterad, inte lyssnad på och överkörd. Till slut tar man inte mer skit. Jag har försökt säga ifrån hur många gånger som helst utan effekt. Sen brister det. Och så lär man sig att det är så man måste göra för att få gehör.
Det finns fler alternativ än att svälja tills det skadar en respektive att tappa det och bli aggressiv...
Även om det kan finnas förklaringar till beteendena och orsaker i ens bakgrund varför en gör som en gör, så tycker jag det blir konstigt att hänvisa till det som en allmängiltig utveckling att det ska gå just den vägen som du beskriver.
 
Det finns en mellanväg mellan att svälja allt osakligt folk säger till en och att fullständigt tappa allt och ryta tillbaka.

Jag har ett jobb där jag ibland hanterar knepiga personer. Till dessa knepiga personer hör:
- folk som är manipulativa
- folk som är aggressiva
- folk som bara mal på och mal på om sina ärenden

Då är det väldigt viktigt att som professionell person styra upp samtalen och sätta gränser från början.

Går nån till personangrepp/är så arg att det är omöjligt att samtala säger jag "nu kommer vi inte längre idag, du får återkomma nästa vecka."
Annars är det bra att ha ett lågaffektivt bemötande och verkligen visa att man tar dessa på allvar, då brukar även väldigt upprörda personer lugna sig. Men aldrig så att man gör våld på sig själv. Gränsen ska visas direkt.

Manipulativa och filibustrar får man också hålla någotsånär kort och inte låta dem sväva ut. Typ "idag har vi det här ärendet vi tillsammans ska titta på. Nu tänkte jag att vi tittar på detalj XX, sen diskuterar vi uppgiftsfördelning framåt."
 
Det finns fler alternativ än att svälja tills det skadar en respektive att tappa det och bli aggressiv...
Även om det kan finnas förklaringar till beteendena och orsaker i ens bakgrund varför en gör som en gör, så tycker jag det blir konstigt att hänvisa till det som en allmängiltig utveckling att det ska gå just den vägen som du beskriver.
Inget jag har sagt har ju gått in. Då snackar jag alltså om händelser i mitt privatliv. Jag har fortsatt blivit överkörd, inte respekterad och inte lyssnad på.
 
Måtte jag aldrig bli testad för numerisk begåvning. Då kommer jag snart att få stämpeln "Dum i huvudet" stämplat i pannan. Och de där språktesterna lät ju inte så kul heller.

Men ja, jag blir nog bortsållad eftersom jag inte tål att bli provocerad.
På mitt förra jobb fick jag göra ett test för räddningsledare. Generellt har jag varit väldigt duktig på stress-test men inte tester som innebär logik, mönster, matte osv. Jag är ingen sån logisk person, aldrig varit, o ser verkligen inte sådana mönster. När jag gjorde testet så hade jag nära full pott på stressen men knappt ett rätt på det andra :laugh: Jag sa att jag kan verkligen inte sådant här och psykologen sa att det största problemet för mig är att jag redan innan testet sa högt "detta klarar inte jag". Så där hade han redan en bild av mig :laugh: Men vi resonerade om resultatet, han sa att han ändå skulle rekommendera mig och jag fick jobbet mot 50 st andra.
 
Inget jag har sagt har ju gått in. Då snackar jag alltså om händelser i mitt privatliv. Jag har fortsatt blivit överkörd, inte respekterad och inte lyssnad på.
Det är fortfarande inget som gör det givet att modellen "reagera kraftfullt" ska vara alternativet till det tidigare beteendemönstret. Eller att det skulle vara ett mer framgångsrikt eller lämpligt agerande.
 
Det är fortfarande inget som gör det givet att modellen "reagera kraftfullt" ska vara alternativet till det tidigare beteendemönstret. Eller att det skulle vara ett mer framgångsrikt eller lämpligt agerande.
Värt att tänka på kan ju också vara att inte straffa nya personer för oförrätter andra begått mot en.

Så om någon betett sig som en knöl och inte lyssnat på en tidigare är det knappast adekvat att skälla ut nästa person som man tycker beter sig provocerande. Den personen kanske inte förstått vad man menat, eller helt enkelt ser saker ur ett annat perspektiv.

Ett väldigt bra sätt för att undvika konflikter är frågan "hur ser du på den här saken?"
 
Det är fortfarande inget som gör det givet att modellen "reagera kraftfullt" ska vara alternativet till det tidigare beteendemönstret. Eller att det skulle vara ett mer framgångsrikt eller lämpligt agerande.
Jag saknar andra alternativ. Att säga till på skarpen är det som fungerat bäst. Då har jag fått folk att lyssna och respektera mig. All annan argumentation har körts över.
 
Värt att tänka på kan ju också vara att inte straffa nya personer för oförrätter andra begått mot en.

Så om någon betett sig som en knöl och inte lyssnat på en tidigare är det knappast adekvat att skälla ut nästa person som man tycker beter sig provocerande. Den personen kanske inte förstått vad man menat, eller helt enkelt ser saker ur ett annat perspektiv.

Ett väldigt bra sätt för att undvika konflikter är frågan "hur ser du på den här saken?"
När folk t.ex. kliver in i mitt hus oinbjudna så är det uppenbart att de anser att det är okej. Det behöver jag inte fråga om. Och när jag upprepade gånger sagt att jag inte tycker om det men inte fått gehör för det så har jag inte sett en annan utväg än att ryta ifrån.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Rosett
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 362
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 812
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp