Coachning inför jobbsökning

Då får du fundera ut ett svar varför du ska ha jobbet trots att du var en bit under medel på logikdelen.

Jag har varit under medel på en del i ett sådant test. Det var den delen som de flesta skulle säga är den viktigaste delen för mitt jobb. Jag förklarade att jag har alltid haft svårt för testformatet, men jag har erfarenhet av jobbet och vet med mig att jag har tillräckligt av den här egenskapen för att göra mitt jobb och jag fick jobbet.

Har du någonsin känt att du inte har varit tillräckligt logiskt för att göra ditt jobb? Testet säger inte vem du är. Om du vet med dig att du är en logisk person så är du troligen det trots att testet gick kasst.
Jag tror ju inte att jag går vidare till intervju efter det här. Så jag får nog ingen chans att motivera mig. Men jag är i alla fall tillräckligt bra för att min fd. chef bett mig om hjälp med saker de inte kunnat lösa själva efter att jag slutat där och nu vill anlita mig på timme. En riktigt bra lön får jag också, så de tycker väl att jag är värd den summan.
 
Jag tror ju inte att jag går vidare till intervju efter det här. Så jag får nog ingen chans att motivera mig. Men jag är i alla fall tillräckligt bra för att min fd. chef bett mig om hjälp med saker de inte kunnat lösa själva efter att jag slutat där och nu vill anlita mig på timme. En riktigt bra lön får jag också, så de tycker väl att jag är värd den summan.
Det är ett riktigt bra betyg, ta till dig det.
 
Kollade lite närmare på personlighetstestet jag också fick göra. När jag scrollade ner och kollade på vilka roller de trodde jag kunde passa i så stod det bl.a. att jag kunde passa i en säljarroll. Det förvånade mig. Men jag kunde också passa i en kundnära roll vilket jag förstår bättre. Gillar att kunna hjälpa folk.

Och lite längre ner så hade jag som resultat att jag var ganska hetlevrad. Det känner jag inte alls igen.
 
Senast ändrad:
Jag fick resultatet direkt på skärmen där jag kunde se om jag var över eller under medel och med hur mycket. Och jag var en bit under medel. Känns ruttet att jag inte kunde bättre.
Äsch, de där testen brukar inte betyda något för om du blir anställd eller inte, så länge man kan argumentera för resultatet :). Hos nuvarande arbetsgivare skulle jag göra ett sådant i anställningsprocessen och scorade jättelågt på den matematiska delen, som typ är en av mina starkaste sidor. De frågade till och med om jag möjligen var talblind :rofl: . Jag förklarade bara att det tog lång tid för mig att svara, eftersom jag kom från en forskarmiljö där det är jätteviktigt att man dubbel- och trippelcheckar svaren för att det inte ska bli fel! Fick jobbet :) .
 
Jag har aldrig stött på ett sådant test du nämner. Googlade och fann några provtest att försöka mig på. Någon variant gissade jag mig igenom och hade några rätt och hann inte svara på 6 frågor, uselt resultat, ett annat hade jag 3 rätt av 10 frågor. På riktigt, logiskt in my arse, ska jag bedöma mig själv efter ett sådant test så är jag alltså den dummaste människan som går i ett par skor, helt imponerande att jag kan öppna en dörr liksom. Jag har dock jobb, är en uppskattad kollega, lär mig nya saker fort och är helt normalsmart som person. Jag kan inte beskyllas för att vara kvicktänkt eller som någon som löser allt på två röda, men jag tar mig an mina uppgifter och löser dem.

Jag hoppas du också vet med dig att testet inte säga något om dig egentligen.

Jag hoppas verkligen jag slipper stöta på dylika test i mitt jobbsökande!
 
Jag har gjort en massa såna där.
Ganska standard i min bransch är ett tredelat test som mäter:
- språklig begåvning (dvs hur bra förstår man det relevanta i mycket avancerade texter
- numerisk begåvning (talserier, olika typer av huvudräkningsuppgifter)
- logisk förmåga ("iq-tester")

Samt personlighetstest för att främst sålla bort folk som har för stor tendens till att brusa upp.

Ganska ofta brukar man mätas mot olika typer av grupper, beroende på jobbet: antingen svensk/nordisk totalpopulation (hela befolkningen) ELLER folk med ungefär samma utbildningsnivå som man själv.
 
Jag har gjort en massa såna där.
Ganska standard i min bransch är ett tredelat test som mäter:
- språklig begåvning (dvs hur bra förstår man det relevanta i mycket avancerade texter
- numerisk begåvning (talserier, olika typer av huvudräkningsuppgifter)
- logisk förmåga ("iq-tester")

Samt personlighetstest för att främst sålla bort folk som har för stor tendens till att brusa upp.

Ganska ofta brukar man mätas mot olika typer av grupper, beroende på jobbet: antingen svensk/nordisk totalpopulation (hela befolkningen) ELLER folk med ungefär samma utbildningsnivå som man själv.
Måtte jag aldrig bli testad för numerisk begåvning. Då kommer jag snart att få stämpeln "Dum i huvudet" stämplat i pannan. Och de där språktesterna lät ju inte så kul heller.

Men ja, jag blir nog bortsållad eftersom jag inte tål att bli provocerad.
 
Tja, det går ju att jobba på benägenheten att brusa upp också.

På jobbet får man låta både det ena och det andra gå in genom ena örat och ut genom andra. Jobbar man med människor i olika roller får man helt enkelt som representant för sin arbetsgivare vara oprovocerbar och styra samtalet så det inte urartar.
 
Tja, det går ju att jobba på benägenheten att brusa upp också.

På jobbet får man låta både det ena och det andra gå in genom ena örat och ut genom andra. Jobbar man med människor i olika roller får man helt enkelt som representant för sin arbetsgivare vara oprovocerbar och styra samtalet så det inte urartar.
Tja, jag har aldrig blivit arg i jobbsituationer. Så det kan ju inte vara ett stort problem.
 
Då är det säkert en utmärkt idé att tänka på arbetssituationer och inte privatlivet när du svarar på dessa tester. :)
Har jag gjort också.

Jag fick ju inte direkt en fråga på om jag brukar bli arg på jobbet. Det är något annat de har snappat upp i mina svar.
 
Fast i arbetslivet kan man sällan välja vem man jobbar med. Det går att "låta bli att ta skit" utan att brusa upp.
Ok. Har dock aldrig råkat ut för en sådan situation på jobb. Har nog bara jobbat med folk som uppfört sig professionellt och reko.
 
Ok. Har dock aldrig råkat ut för en sådan situation på jobb. Har nog bara jobbat med folk som uppfört sig professionellt och reko.
Du har haft tur! Det finns många olika typer, professionella och reko finns ju helt klart många av, men en del märkliga typer finns och så klart också typen som faktiskt är rätt otrevlig i sitt sätt att vara. Jag har mött en av den sista, en del av den mellersta och flest av den första. :) Den otrevliga typen frestar på något så oerhört, jag har temperament, men inte på jobbet, så var lugn länge trots att jag blev illa behandlad. Men fy fasen vad de trycker på alla knapparna typ för att få reaktion eller något. Hemska människor är det.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Rosett
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 362
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 812
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp