PiperGarden

Trådstartare
Vad innehåller citron för nyttigheter och vad kan det vara för bra för hästen? Min häst får i nuläget en halv citron till sin "nattamacka" :D , eftersom vi ändå har citroner över i stallet.

Sv: Citron

glömde skriva att han får både fruktköttet och det vita skalet, det yttersta gula är bortrivet. Hade varit väldigt intressant att veta vad det kan göra för nytta?

Citroner innehåler ju mkt c-vitaminer, dessutom är det surt o då trivs inte vissa baketerier. Människor som har urinvägsinflammation uppmanas att äta el. dricka mkt juice av antingen apelsin eller citron.

Citron är bra vid urinvägsinfektion precis som någon sa.Känner en hästägare vars häst hade sådana problem o hon blandade citronsaft i betforen.
Försök ta bort lite av det vita skalet också. Citroner besprutas hårt nämligen och gift är ju aldrig nyttigt.

Fast c-vitamin är ju egentligen inte ett vitamin för hästar. De kan ju producera det själva :idea:

såklart det slank ner, det är ju godis! :d
ok, så min häst kommer troligen inte få urinvägsinfektion... alltid bra! c-vitamin vet jag dock att de producerar själva (lite off topic så är det typ endast primater och marsvin som inte gör det :D )
Inget annat roligt det kan göra?

har inte alla citroner liggandes i stallet?! :eek: Är faktiskt Djurjourens citroner, en av hennes hästar får delar av dom, så får min pålle resterna. :) är fortfarande mumsigt... :D

haha jag har då aldrig hört att man kan ge hästar citron, ursch så surt, undra om min kräsna pålla skulle smola i sig det.

Dum fråga kanske men hur vet man när en häst har urinvägsinfektion? Vad kan dom få det av? Gud vad dum jag känner mig:crazy:

Jag bara undrar varför du stoppar i hästen citroner? Finns det verkligen någon anledning eller är det bara för skojs skull?

min häst tycker det är gott! blir jätteglad när han får det, även direkt ur handen. när vi då ändå har citron över i stallet så kan ju han få det! hade hoppats på att det kunde vara jättebra för nåt samtidigt, men det verkar mest vara urinvägsinfektionen.

Citron är urindrivande och rensar njurarna. Jag ger flytande citron emellanåt för njurarnas skull. (en rensning ibland borde vara bra tycker jag)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 591
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 940
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd