Myrten
Trådstartare
Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra tusen, tar sig i vagn, till häst, i bärstol och till fots mot den stora arenan i dalen mellan två av Roms sju kullar. Det är fest, alla är intresserade. Publiken kommer från alla skikt i samhället. De förenas av sin kärlek till hästkapplöpningar. De skiljs åt genom sin klädsel, priset de betalar för sina biljetter och hur bra och bekväma platser de får.
Nere på banan defilerar ekipagen förbi. Fyra hästar spända i bredd ska löpa dryga 600 m (d v s vad som 2014 är 600 m – då hade man andra mått) och därefter i full fart vända 180 grader runt en vändpelare. Varje lopp körs i ett antal varv. Det är hårt och tufft. Kuskarna är kändisar och många har sin egen fanclub, liksom vissa av hästarna. De bästa är hämtade från Hispania eller från ökenlandet på andra sidan Mare Nostrum.
Men som alltid där det finns hästar och pengar finns det sådana som inte tänker följa reglerna. För kejsaren Gaius Julius Caesar Augustus Germaniucus, även kallad Caligula, är bara tanken på att hans älskade häst Incitatus, som gör ett inhopp idag, kan förlora får honom att gå i spinn. Så han har helt enkelt betalat några vagnshållare för att de ska se till att deras kuskar går in för att förstöra för alla andra och därmed jämna vägen för kejsarens eget ekipage. De köpta är villiga att bryta mot reglerna (inte för att det finns så många, men några) för att lotsa kejsarens vagn mot segern. Caligula har dock otur – många har fått reda på fusket och det jäser i leden. Det ska gå hederligt till på banan!
Kejsaren når sin loge. Låt kapplöpningarna ta sin början! Alea iacta est!
Goda roller
Spåkvinnan (siare) – kan varje natt ta reda på en spelares roll. PM skickas före natt-DL.
Praetorianprefekten (ängel) – ledaren för kejsarens livgarde, men har ärligt talat börjat tröttna på idi... ja, ni fattar! Skyddar därför varje natt en valfri spelare mot de köpta kuskarnas lönnmördare. PM skickas före natt-DL.
Den lösmynte spionen – får första natten veta allas val. Därefter har spionen så svårt att hålla tyst att hen väljer ut spelare som får ta del av hela informationen medan spionen själv bara får en lottad rad! Den kejserliga underrättelsetjänsten har inte lyckats så väl med sina rekryteringar, det är väl det minsta man kan säga... Spionen dräller så att en rad varje natt når ulvarna.
Välsignade byfånen – totalt uppe i det blå. Ett under att hen lever med tanke på yrket (det är farligt att vara fyrspannskusk!). Kanske beroende på att hen har ett beskydd med sig och alltså överlever en attack utan att vara skyddad av praetorianprefekten. Har också en sia.
Kuriren för Cursus Publicus (brevbäraren) – posttjänsten i det romerska imperiet far runt i lätta vagnar dragna av snabba hästar. Förutom att kuriren kan dela ut paket kan hen också mottaga meddelanden. När mottagaren får ett paket skickar hen ett meddelande som kuriren får ta del av. Meddelandet får vara max sex ord långt och kan vara både lögn och sanning. Paketen delas ut direkt efter dag-DL och kurirern får meddelandet efter natt-DL. Paket delas ut även om kuriren lynchas eller käkas, men om mottagaren käkas får kuriren inget svarsmeddelande. Kuriren har fem paket att dela ut: ett beskydd, en sia, en förhäxning (den förhäxades röst räknas inte), en förtrollning (den förtrollade tvingas rösta på den som avsändaren bestämt) och ett bevittnande (innehavaren ser en ulvattack och ulvarna ser vittnet). Paketen måste användas direkt, där någon ska väljas görs valet vid natt-DL (om spelaren inte råkar vara inne så skjuts det upp en natt). Om bevittnandet ges till en ulv (vanlig eller ledarulv) förvandlas det till ett extra käk!
Oraklet (besserwissern) – får ställa tre påståenden till LL (1st påstående per natt, som ska avges till natt-DL). Besserwissern måste skicka sin fråga i påstående-form ex ”Jag vet att jag blivit siad”, ”jag vet att xx är ulv”. LL kommer bara svara rätt eller fel på påståenden. Påståendena får bara involvera en annan spelare, alltså inte ”Jag vet att Myrten och Mammas är tvillingar”.
Incitatus, den kejserliga favorithästen (ny roll) – kejsarens favorithäst är naturligtvis immun mot röster från kejsaren (ledarvargen) och likaså från att bli uppäten av ledarvargen. Det sistnämna gäller bara om ledarvargen är ensam kvar i lyan eller fått ett bevittnande som förvandlats till extra käk av kuriren (se ovan).
Romulus och Remus (tvillingar) – två proffskuskar som tagit sina namn från de tvillingar som ansetts grundat Rom för flera hundra år sedan. Får prata med varandra utanför leken.
Spökväckaren – kan få kontakt med de döda och en gång under leken uppväcka en avliden spelare som spöke. Spelaren får diskutera med spökväckaren (även efter dennes död) och rösta via PM till LL men inte skriva i leken.
Neutral vid lekens början
Ficktjuven – hen smyger runt i publiken och stoppar handen i människors börsar och bälten. Detta gör hen före dag-DL. När hen snott någon förmåga kan hen använda den själv istället. En spelare kan bara utsättas för stöld en gång. Tjuven hör definitivt till samhällets skuggsida, men faktiskt har hen inte bestämt sig vilket lag hen arbetar för. Kanske har kejsaren trots allt gått för långt? Tjuven måste fatta detta beslut före DL1 (om inget beslut fattas lottar LL). Tjuvens val syns i spion-infon.
Onda roller
Kejsaren (ledarvargen) – känner till ulvarna men inte de känner inte till kejsaren. Om kejsaren blir utvald som nattkäk äter hen istället upp en av ulvarna (kejsaren väljer) och kejsaren hamnar i lyan. Blir hen sista ulv – eller utanför lyan - får hen förmågan att äta. En gång under spelet har kejsaren utslagsröst om det blir lika vid lynch (meddela LL före dag-DL). Om kejsaren dör med oförbrukad förmåga går den inte vidare till någon annan ulv.
De köpta kuskarna (ulvar) – får samtala utanför leken, käkar om nätterna. Döda ulvar får fortsätta att ha kontakt med levande och diskutera, men naturligtvis inte rösta. Den som skickar käk-PM till LL måste vara levande.
Regler och deltagarlista i nästa inlägg!
Nere på banan defilerar ekipagen förbi. Fyra hästar spända i bredd ska löpa dryga 600 m (d v s vad som 2014 är 600 m – då hade man andra mått) och därefter i full fart vända 180 grader runt en vändpelare. Varje lopp körs i ett antal varv. Det är hårt och tufft. Kuskarna är kändisar och många har sin egen fanclub, liksom vissa av hästarna. De bästa är hämtade från Hispania eller från ökenlandet på andra sidan Mare Nostrum.
Men som alltid där det finns hästar och pengar finns det sådana som inte tänker följa reglerna. För kejsaren Gaius Julius Caesar Augustus Germaniucus, även kallad Caligula, är bara tanken på att hans älskade häst Incitatus, som gör ett inhopp idag, kan förlora får honom att gå i spinn. Så han har helt enkelt betalat några vagnshållare för att de ska se till att deras kuskar går in för att förstöra för alla andra och därmed jämna vägen för kejsarens eget ekipage. De köpta är villiga att bryta mot reglerna (inte för att det finns så många, men några) för att lotsa kejsarens vagn mot segern. Caligula har dock otur – många har fått reda på fusket och det jäser i leden. Det ska gå hederligt till på banan!
Kejsaren når sin loge. Låt kapplöpningarna ta sin början! Alea iacta est!
Goda roller
Spåkvinnan (siare) – kan varje natt ta reda på en spelares roll. PM skickas före natt-DL.
Praetorianprefekten (ängel) – ledaren för kejsarens livgarde, men har ärligt talat börjat tröttna på idi... ja, ni fattar! Skyddar därför varje natt en valfri spelare mot de köpta kuskarnas lönnmördare. PM skickas före natt-DL.
Den lösmynte spionen – får första natten veta allas val. Därefter har spionen så svårt att hålla tyst att hen väljer ut spelare som får ta del av hela informationen medan spionen själv bara får en lottad rad! Den kejserliga underrättelsetjänsten har inte lyckats så väl med sina rekryteringar, det är väl det minsta man kan säga... Spionen dräller så att en rad varje natt når ulvarna.
Välsignade byfånen – totalt uppe i det blå. Ett under att hen lever med tanke på yrket (det är farligt att vara fyrspannskusk!). Kanske beroende på att hen har ett beskydd med sig och alltså överlever en attack utan att vara skyddad av praetorianprefekten. Har också en sia.
Kuriren för Cursus Publicus (brevbäraren) – posttjänsten i det romerska imperiet far runt i lätta vagnar dragna av snabba hästar. Förutom att kuriren kan dela ut paket kan hen också mottaga meddelanden. När mottagaren får ett paket skickar hen ett meddelande som kuriren får ta del av. Meddelandet får vara max sex ord långt och kan vara både lögn och sanning. Paketen delas ut direkt efter dag-DL och kurirern får meddelandet efter natt-DL. Paket delas ut även om kuriren lynchas eller käkas, men om mottagaren käkas får kuriren inget svarsmeddelande. Kuriren har fem paket att dela ut: ett beskydd, en sia, en förhäxning (den förhäxades röst räknas inte), en förtrollning (den förtrollade tvingas rösta på den som avsändaren bestämt) och ett bevittnande (innehavaren ser en ulvattack och ulvarna ser vittnet). Paketen måste användas direkt, där någon ska väljas görs valet vid natt-DL (om spelaren inte råkar vara inne så skjuts det upp en natt). Om bevittnandet ges till en ulv (vanlig eller ledarulv) förvandlas det till ett extra käk!
Oraklet (besserwissern) – får ställa tre påståenden till LL (1st påstående per natt, som ska avges till natt-DL). Besserwissern måste skicka sin fråga i påstående-form ex ”Jag vet att jag blivit siad”, ”jag vet att xx är ulv”. LL kommer bara svara rätt eller fel på påståenden. Påståendena får bara involvera en annan spelare, alltså inte ”Jag vet att Myrten och Mammas är tvillingar”.
Incitatus, den kejserliga favorithästen (ny roll) – kejsarens favorithäst är naturligtvis immun mot röster från kejsaren (ledarvargen) och likaså från att bli uppäten av ledarvargen. Det sistnämna gäller bara om ledarvargen är ensam kvar i lyan eller fått ett bevittnande som förvandlats till extra käk av kuriren (se ovan).
Romulus och Remus (tvillingar) – två proffskuskar som tagit sina namn från de tvillingar som ansetts grundat Rom för flera hundra år sedan. Får prata med varandra utanför leken.
Spökväckaren – kan få kontakt med de döda och en gång under leken uppväcka en avliden spelare som spöke. Spelaren får diskutera med spökväckaren (även efter dennes död) och rösta via PM till LL men inte skriva i leken.
Neutral vid lekens början
Ficktjuven – hen smyger runt i publiken och stoppar handen i människors börsar och bälten. Detta gör hen före dag-DL. När hen snott någon förmåga kan hen använda den själv istället. En spelare kan bara utsättas för stöld en gång. Tjuven hör definitivt till samhällets skuggsida, men faktiskt har hen inte bestämt sig vilket lag hen arbetar för. Kanske har kejsaren trots allt gått för långt? Tjuven måste fatta detta beslut före DL1 (om inget beslut fattas lottar LL). Tjuvens val syns i spion-infon.
Onda roller
Kejsaren (ledarvargen) – känner till ulvarna men inte de känner inte till kejsaren. Om kejsaren blir utvald som nattkäk äter hen istället upp en av ulvarna (kejsaren väljer) och kejsaren hamnar i lyan. Blir hen sista ulv – eller utanför lyan - får hen förmågan att äta. En gång under spelet har kejsaren utslagsröst om det blir lika vid lynch (meddela LL före dag-DL). Om kejsaren dör med oförbrukad förmåga går den inte vidare till någon annan ulv.
De köpta kuskarna (ulvar) – får samtala utanför leken, käkar om nätterna. Döda ulvar får fortsätta att ha kontakt med levande och diskutera, men naturligtvis inte rösta. Den som skickar käk-PM till LL måste vara levande.
Regler och deltagarlista i nästa inlägg!
Senast ändrad av en moderator: