Ciceron 456

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joyride
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 186
Sv: Ciceron 456

Ciceron föddes 1966 hos Bertil Sonesson, Ornakärr, Höganäs. Han var fux med bläs och vita bakfötter 163 - 185 - 21, cm. Han dog 1989 och var då A-premierad.

Ciceron var e Toreador 418 (Diogenes 311 - Santiago 228) u Adelitza 6361 e Biarritz 294 - Pansar 182 - Möwe 166 - Tribun - Attino - Irmino xx - Nabob. Full stam och bild http://www.allbreedpedigree.com/ciceron (jag tycker dock att det finns bätttre bilder på honom!)

Cicerons exteriöra utlåtande; lång, väl ansatt hals. Lång, välliggande bog och starkt njurparti. Mkt goda ledgångar. Korta skenor. Ngt skruvade rörelser bak. God skritt och trav.

Ciceron lämnade 7 avkommor i svår hoppning, helsystrarna Czardas (mamma till Brigadör 1051) och Waterloo, Rytmic (helbror med Rex 673), Cicero, Iron, Krumbukt och Picasso. I svår dressyr fick han 1 avkomma, Milano.

Han betäckte 1122 ston.

I aveln lämnade han hingstarna Parant 510 och Rex 673 och minst 118 stamboksförda ston.

Jag har träffat flera avkommor till Ciceron och Parant, och de har genomgående varit bussiga och trevliga hästar! Inget märkvärdiga vad gäller gång eller exteriör, men riktiga kompishästar!

Det var intressant om avkommerna som du träffat/sett e Ciceron inte var märkvärdiga exteriört!? eftersom Ciceron på sin tid var ledande hingst med diplomston ...
mvh!
Stall Ekeslund

Det var intressant om avkommerna som du träffat/sett e Ciceron inte var märkvärdiga exteriört!? eftersom Ciceron på sin tid var ledande hingst med diplomston ...
mvh!
Stall Ekeslund

mkt. fin hingst på sin tid 163 i mkh var mått som 3-åring han blev 166 cm. med oehört många diplomston o tävlingshästar i framförallt hoppning men även i dressyr samt en nordisk mästare i körning m.m.

Dom flesta Ciceron-avkommor jag känt var på ridskola, och dit säljs knappast diplomhästarna!

*hugger en knapp*

Lämnat hästar i svår hoppning...hm. Då är det han som är boven i dramat, till att min tvååriga dressyrhäst hoppar så lätt och fint.:D

Dom gjorde ju inga bruksprov på den tiden, i alla fall inga offentliga som kan jämföras med dagens, så det är tyvärr svårt att veta hur Ciceron själv hoppade.

När ni duktiga endån är inne på detta ;P kan ni berätta lite mer om
e:Chirlon eu:Ciceron
:D vad tycks m.m.

Görel skrev:
Den godkände hingsten Chirlon är eu Judit, vad menar du egentligen :confused:
Nä jag menade en häst som hade den stammen som jag sa ;P ente att chrilon hade den som pappa

En son till Ciceron som jag minns var Ciram, minns ej mödernet, tävlades dressyr och kom väl upp till MS men var nog mest förtjust i att hoppa, red honom själv vid något tillfälle.

Jag hittar en som har samma mamma som hingsten Excall, u Etoall e Urbino, kan det vara han?

Jag har haft tre hästar (syskon) som haft Ciceron som morfar. Alla tre var väldigt lätthanterliga trevliga hästar. De hoppade ganska hyfsat, i synnerhet med tanke på att de kanske inte direkt var hoppstammade (e. Chagall, Homosassa xx respektive Marino). Även andra släktingar till dem hoppade ganska bra.
Deras mamma e. ciceron hade diplom, men för övrigt gick hon bara som avelssto.

De vi hade finns på bild på min hemsida, se profilen.

Hade en häst, Golenn vars far Ciceron 456 och Golenn va hur bra som helst på allt. Läromästare i dressyr o väldigt starkt psyke, väldigt smart. han kunde till o med galopera baklänges haha. o han piaffade när han inte ville göra det man ville.
så en bra häst på alla vis :)

Ciceron lämnade 7 avkommor i svår hoppning, helsystrarna Czardas (mamma till Brigadör 1051) och Waterloo, Rytmic (helbror med Rex 673), Cicero, Iron, Krumbukt och Picasso. I svår dressyr fick han 1 avkomma, Milano.

Jag har träffat flera avkommor till Ciceron och Parant, och de har genomgående varit bussiga och trevliga hästar! Inget märkvärdiga vad gäller gång eller exteriör, men riktiga kompishästar!

Gorel, ar det Cicero som stod pa Overby? Han var iaf valdigt fin :love:

*KL*

Hade en gång en valack som var efter Testarossa - Ciceron han fick Diplom både i gångarter och hoppning på kvaliten och hade mycket bra temprament :love:. Saknar honom fortfarande efter 10 år .

Mvh Mia

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Piaff
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 262
Senast: Habina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Freazer
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 568
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka