Chipmärkning

Sv: Chipmärkning

Det enda som kommer att hända är att de som har travhästar som ridhästar måste hitta på en nu anledning när de får dåliga poäng på dressyr och hopptävlingar när de inte kan skylla på att domaren dömde ut dem bara för att han såg frysmärkningen :p . Vad ska de skylla på då istället :-)

Och kanske det kommer hjälpa till med att minska såna här attityder som du signalerar :)

Snubbla in för jag tänkt det var intressant.
Ett gammal Western Viss:
Trust you neighbors - Brand your stock.

Är det non som har haft chipet avläs non gång? Mina hästar är chipet men om de gå att läsa av har jag ingen aning??? Varmblod är ett import och jag vet inte om det ens gå att läsa av med våra svenska läser? För ber veterinär ta med sitt näste gång han kommer.

Dessa Hi Teck är fantastik, vi kan kommunicera jorden runt på en milli sekund!!
Men vi alla vet vad handa när PC´c krasha :arghh: all information borta, alla bilder vek :cry: vi har bilder från 1800 tal, komma våra megapix bilder att finnas i främ tid?

Det behövs ett yttra markering för att fastställa individen och bevisa ägande rätts.

Vi inom trav har ju frysmärkning än så länge och kommer att gå över till chipmärkning nästa år, men jag vet att det finns chipläsare i dopingkontrollerna för verifiering att det är rätt häst i de fall det är en import som kontrolleras. Förmodligen både vid identifiering och vid dopingprov.

Så för oss så kommer chipmärkning i framtiden att kollas lika ofta som frysmärkningen görs nu.

Om vi hamnar i ett läge där hela datornätet är utslaget har vi förmodligen större problem än att fastställa ägarförhållandena på travhästar. Förmodligen kommer vi att lägga krutet på att få samhället att fungera i stället för att utöva sport då.

Senast ändrad:

KL
Var det inte i Italien dom trixade med chippen? Att dom tog bort chippet från en duktig tävlingshäst och ersatte med en liknade dålig travares chip. Så fick den duktiga hästan starta i lägre klasser under annan hästs namn.

Eller så är det bara nån påhittad historia man hört om italienska maffian.

Inom galoppen tatuerar man väl under läppen?

KL
Var det inte i Italien dom trixade med chippen? Att dom tog bort chippet från en duktig tävlingshäst och ersatte med en liknade dålig travares chip. Så fick den duktiga hästan starta i lägre klasser under annan hästs namn.

jag hade en amerikaimport som var tatuerad under läppen ( tror det var fast photo) o en som var det under magen :)

KL

Galopphästar chippas numera, iaf inom Europa! Inom galoppen i t.ex, Frankrike kollas chippen mot passen vid ankomst till banan, plus på de 5 (eller på alla pengaplatser tror jag) första hästarna i mål.

Att ta ut och sätta in chippet igen känns väldigt omständigt, de är ju inte speciellt stora... :p

Och om datanätverket nu skulle gå ner som Leafhillranch sa så kan man fortfarande kolla chip, chipavläsare går ju på batteri och nr ska ju stå i passet.... Och det finns iaf två sorters chip och chipläsare, en amerikansk och en europeisk.

Mvh bortsprungen galoppmänniska!:o

Galopphästar chippas numera, iaf inom Europa! Inom galoppen i t.ex, Frankrike kollas chippen mot passen vid ankomst till banan, plus på de 5 (eller på alla pengaplatser tror jag) första hästarna i mål.

Att ta ut och sätta in chippet igen känns väldigt omständigt, de är ju inte speciellt stora... :p

Och om datanätverket nu skulle gå ner som Leafhillranch sa så kan man fortfarande kolla chip, chipavläsare går ju på batteri och nr ska ju stå i passet.... Och det finns iaf två sorters chip och chipläsare, en amerikansk och en europeisk.

Mvh bortsprungen galoppmänniska!:o

Hur länge kan vi lita på elektronik i fram tiden? Alla viktiga handling skrivs över på papper så att viktig information inte gå förlorad. Är inte medicinsk journal överskrivet?
Jag är inte i mått chips, viktig fördel kan vara som att spåra en stulen hästen.

Chips, DNA och Tattooing kan faststalla hästens identetit;
Bränn/Freeze Märkning tala om vem äger djuren och kön! I Spain märks han djur på vänster siden, hon på höger, det så att man på avstånd kan se vad man har framfor sig.
Likadan i The Old West manen kunde vara klippt på ett viss sätt för att signera hästen utbildning, ett ren rak mann vid manken är en Snaffel Bet Horse, 2-tuffs hair är 2-rein horse, 1 - tuff är ren Bridle Horse.
Det kan också tala om att det är en tam häst om den skulle komma in bland en Vild Häst Flock.

Jag förstår ändå inte?

Senast i dag hörde jag om en veterinärklinik som gjort ett förmodligen helt onödigt operativt ingrepp på en häst utan ägarens vetskap när hästen var utlånad, men sånt kommer man aldrig ifrån.

Redan nu så är det ju sällan ägaren som är ute och tävlar med sina hästar så jag förstår inte var du vill komma? Det är bättre med en kort plåga för hästen än att chippa pga att världens undergång är nära?
Går elektroniken ner kommer vi inte att kunna tävla på det sätt vi gör nu.

Fortfarande kommer ju konturdiagram också att kontrolleras så det förutsätter ju att hästen inte har några specifika tecken om det ska fungera att fuska.

Tror helt ärligt att det skulle vara enklare att fuska med en frysmärkning än med chip. Att fixa till en ändring av några siffror i frysmärkning är ju inte så svårt, inte svårare än vad det var när den första gjordes om man bara har ett järn med rätt form. För att byta chip krävs ju operativa ingrepp med stor risk för inflammationer, ärr m m.

+ghost så är vi tre som inte förstår svaret...

Och hästar i dag byter ju ägare, ska de märkas om med annan tattoo eller brännmärkning då?

ÄNTLIGEN (!) slipper man den där ohyggligt fula frysmärkningen. Jag kommer då inte sakna den!

KL

Jo du har helt rätt. En finsk (ansvarig) tränare fick livstids avstängning (Fick sen tillbaka licensen så det blev inte livstid :() för att skiftat chip.
gulan

Nej jag förstå du inte förstå, kan vara svor om man har inte arbete med mycket hästar och boskap med olika äger.
Vet inte om det är non ide att gå in i det.

Du kan läsa här:
www.cowboyshowcase.com/brands.htm#origin

Nej jag är inte så intresserad - det är ingen idé att du försöker att förklara om du inte har en förbaskat bra koppling mellan svensk travsport och amerikanskt boskapsfiffel.

I veckan uppdagades ett fall där fel häst startat i ett travlopp - vi har ändå ett strikt regelverk om tränaransvar så uppdagas fusk så blir det bestraffningar. Tyvärr kan ju även ägaren drabbas av sånt. Men det är ju "same same" som när kusken tränger ett annat ekipage och blir diskad.

Koppling är det synlig tecken som kan vakan misstänksomhet att nåt inte stå rätt till.

Jag mata inte barn som är inte hungrig :yuck:
Adios

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 146
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 301
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama