Centaur

Trådstartare
Lite nyfiken på dessa sadlar... :)

Vad är det som är så bra med Childeric? Vilka hästar passar dom? Är det latex-paneler? Berätta allt ni vet. ;)

Sv: Childeric

Vilken bra tråd, jag är också intresserad av att få veta mer om dessa sadlar! :)

Ja du, jag är ju också inne på detta så jag är med nyfiken.

Det jag har hört att de är handikappsadlar - det GÅR inte att sitta fel i dem. Sägs det... :angel:

kolla på islandshästforumet på utrustning. ska finnas en tråd om childericsadlarna där...

De är sköna, de är så kallade handikapssadlar, de går inte att ändra i bommen och de är svin dyra:p

Jag tyckte den jag fick prova var urvidrig :o Det kändes som att sitta på en planka med ryggstöd....
Men så är jag ju barnsligt förtjust i min Amerigo DJ som är allt annat än handikappsadel ;)
Det är bara att inse att vi är alla olika byggda (precis som våra hästar!) så det är tur det finns så många olika modeller på sadlar!

Jag tvekade länge att köpa en sån beg som jag tittade på, men lät bli pga ej går att ändra i bommen. Men skön var den.:bow: Blir dyrt också om panelerna behöver bytas:crazy:

Ooh går inte att sitta fel säger du? Shit en sån måste jag ha! :D

Att bommen inte går att ändra är ju lte dumt såklart. Men när hästen är färdigmusklad så kanske.. :angel:

Finns det beg. att köpa tro? Skulle vara kul att testa!:)

Vet ni om dom passar bäst på raka el svängda ryggar? Hur är det med mankfrihet?

Jag har sett enstaka begagnade. De har kostat 15000-20000 kr. Mankfriheten tycker jag ser rätt god ut. Jag är också nyfiken på vilken typ av rygg de passar bäst på.

Childeric tillhör ju sadlarna med franska bommar... AJ säger jag bara :crazy: ... Synd för det är riktigt bra sadlar i övrigt, kvalité och sånt. Fast det var väl knappast någon nyhet...

Bommen är lite svängd, rätt så lik Devoucoux, CWD, osv i bommen. Det är inget fel på franska bommar, så jag vet inte vad whitetrash syftar på...

Vad jag vet kan du välja mellan latex eller ull. Gå in på deras hemsida och kolla.
Jag gillar dock inte dessa sadlar... Jag sitter inte bra i dom (inte mycket utrymme för benen bl.a.) och de känns trånga, även i stora storlekar. Tycker också att de är lite väl dyra... Men det går ju alltid att lösa genom att köpa beg.

Bommen är lite svängd, rätt så lik Devoucoux, CWD, osv i bommen. Det är inget fel på franska bommar, så jag vet inte vad whitetrash syftar på...

Vad jag vet kan du välja mellan latex eller ull. Gå in på deras hemsida och kolla.
Jag gillar dock inte dessa sadlar... Jag sitter inte bra i dom (inte mycket utrymme för benen bl.a.) och de känns trånga, även i stora storlekar. Tycker också att de är lite väl dyra... Men det går ju alltid att lösa genom att köpa beg.

De är ju mindre i stl än andra, tex 17 är inte alls 17, knappt 18 är 17:crazy: Men det gäller visst inte alla, minns inte skillnaden dock.
Var några tillverkade utanför Frankrike kanske och de är större i stl, eler hur det var?

Lite svängda, ja.

kanske ska utveckla lite... de sadlarna med franska bommar är (oftast) ca 2 cm vidare över, eller säger man i? iaf, över/i midjan. det gör att jag och många andra som har smala höfter får ont i just höfterna, ljumskarna osv. de känns för breda helt enkelt. dock behöver ju inte alla uppleva det så, så jag kanske var lite för enkelspårig i hur jag uttryckte mig... :angel:

Nu har du helt fel! De sadlarna som har smalast midja är tyska/holländska sadlar, därefter kommer franska och italienska (som är smala i midjan, men de är något rundare i midjan än t.ex. Passier osv) och de som är bredast i midjan är engelska sadlar och även lågprissadlar. Det beror på vad det är för hästar och ryttare de tillverkas för.
Men franska bommar är långt ifrån breda...

Och om du får ont i ljumskarna beror det på att du borde stretcha musklerna lite mer.. Det är bara om du får ont i bäckenet som midjan är för bred för dig.

Ja, jag vet att de är små i storleken, men om man mäter dom är de ju lika stora som andra. Det jag menar är att istället för att som de flesta sadlar som är lite platta i sittpunkten så är Childeric bara lite urskålade, som gör att en normal stl 40 knappt får plats i en 17".

ok, jag var hos sadelutprovaren för några veckor sedan för att köpa ny dressyrsadel och provade sadlar, var väldigt sugen på en childeric efter det jag hört (att man får naturligt bra position t.ex, jag har normalt sett svårt att sitta i dressyrsadlar rent generellt). därför blev jag sjukt besviken när jag fick ont ända upp mot höfterna, hade alltså inte bara ont i ljumskarna, så i mitt fall hjälper ju inte stretching.

eftersom att jag inte upplevde det alls på samma sätt i dem andra, undrade jag om det var ngt specifikt med just childericen... då fick jag förklaringen att det var nog just "den franska bommen" jag ogillade, som då i regel skulle vara ca 2 cm vidare. men tydligen så har du helt annan info, mkt intressant då jag älskar att sätta press på folk inom olika yrkesgrupper ;)

Jag älskar Childericen :love: Hade ju världens röta och fick rida i en sån förra våren när min Jagga ( :devil: ) klappade ihop, hästen som hade den gick inte då och ja... Värsta turen mao!
Om du frågar mig tycker jag det är en sadel för hästar som har kommit en bit upp i klasserna ändå, att köpa en till en yngre häst är befängt, dom sätter hästarna i en mer automatisk uppförsbacke och det behövs ganska mycket senare i utbildningen.
Det går som sagt inte att sitta fel i dom, helt sjukt vad underbara dom är. Otroligt partisk.
När Wille är lite äldre, lite färdigar... o.s.v. ;) kommer han få en :) Men inte än, han får vara högre utbildad först, tills dess är det Amerigo som gäller.

Liknande trådar

Utrustning Nån som kan utläsa vad siffrorna betyder ? Vilken årsmodell är denna ?? 🐵 Har lånat hem en erreplus JF med SL paneler som ligger...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Idaw83
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 523
Senast: Elise4321
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: MJLee
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 444
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar