feel

Trådstartare
Jag får väl falla för trenden jag också och skaffa mig en Childeric ;) Har provat typ ALLA märken som finns och inget passar...

De flesta som ligger ute på annons är 18,5", vad motsvarar det i "vanliga" storlekar?

Sv: Childeric

DAC i 18,5" är som en vanlig 17,5".
däremot den jag har (II) är 17" och motsvarar en 17"

Fast enligt mina erfarenheter är det bara i Sverige som den trenden gäller...;)

Men om childeric passar bäst och du har råd med en sådan så är det väl bara att köpa.

Fast enligt mina erfarenheter är det bara i Sverige som den trenden gäller...;)

Men om childeric passar bäst och du har råd med en sådan så är det väl bara att köpa.

Hi hi, säg inte det högt på bukes dressyrforum :rofl:

(Kanske beror på att vi har så mycket isisar i Sverige och bland dom är det en populär sadel....)

Men feel vet du att en childeric passar då?:confused: Om det stämmer som det sägs att dom specialtillverkas i de flesta fall, måste det vara som att hitta en nål i en höstack att hitta en begagnad? :confused:

Köper jag en blir det en ny, men kikar runt lite på begagnat för nöjes skull bara och insåg att de allra flesta är 18,5" och det är ju annars en väldigt ovanlig storlek.

Har provat en hel drös med sadlar, ingenting funkar... Hästen har kort, rak rygg, ngt överbyggd. De flesta sadlar hamnar väldigt högt ovanför manken, men är på något sätt ändå för vida (de ligger inte alls an i fram)? Men Childeric verkar ju vara rätt långa, men isisarna har ju inte heller så långa ryggar....

childericarna tillverkas efter beställarens önskemål. finns inga klara.
dvs. efter ryttarens längd och hästens rygglinjer.

de är långa, har lång anläggningsyta och har sin djupaste punkt långt bak.

jag älskar dessa sadlar. å andra sidan är många sadlar sköna så länge de ligger på hästen!

I min (II, som är en blandning mellan DAC o DI) så är man väldigt fri. den är inte flatback som islandsadeln melln hellen inte särskilt djup. och framför allt är det inget som håller fast min skänkel, utan jag är helt fri!! underbar känsla. som att rida barbacka men skönt!!

Men har dom olika bommar eller är det samma bom i grunden? (har för mej att jag frågat förr men minns inte svaret?)

Ska inte bommen vara "mjuk" på något sätt så att den till viss del anpassas efter hästen?
Har hört nåt sånt..

nä det är bossorna som är ovanligt mjuka.

en dac 18,5 är som en vanlig 17,5. modellerna utan stoppad lillkåpa och flatbackmodellen är mer normala i stl. men du är väl inte så lång så du kanske klarar dig med en 17,5 även i dac'en. den dac us jag hade var 17,5 och den gick precis längdmässigt på min arab med kort rygg.

men feel, sa inte du bara för några dagar sen att du inte alls tyckte om childeric??? :p

*kl*

Problemet är ju att han är kort, men det finns ju ett helt gäng med isisar och ponnyer som går med Childeric så det borde ju funka?

Centaur; Nä alltså egentligen gillar jag inte Childeric, tycker man har för mkt sadel framför sig, men det går ju att få utan den stoppade lillkåpan också (tycker att den stör mest). Men snart har jag inget val... Röösli funkar inte (för svängd, glider fram), Jensen (har iofs bara provat Brilliant) passade inte alls, alldeles för djupt säte gör att jag typ skjuts av framåt, dessutom har jag inte lust att måtta en Jensen för de är ju rätt svårsålda... Sedan har jag som sagt provat en hel drös med "vanliga" sadlar. Hoppades att Albion k2 skulle funka, men det gjorde den inte. Vad gör man? :crazy:

Men det finns ju många, många fler märken att måttbetsälla. Faktum är att de allra flesta tillverkare av kvalitetssadlar måttbeställer om man ber dem. Så du behöver ju inte köpa en childeric bara för att (vadå?)...:confused:

Jag har verkligen sjukt dålig koll på vilka som måttbeställer? De enda jag vet är typ Röösli, Childeric, Jensen...

Och de "färdiga" sadlar som finns verkar inte vara gjorda för rakryggade, manklösa, boglösa djur? Kan inte ha djup sits för då skjuts jag ur sadeln, vill ha stora knästöd, mjuk sadel är ett måste då ryggen är sönder. Vad finns det mer att välja på? Alla tips är välkomna =)

Senast ändrad:

De jag känner till som går att måttbeställa:

Röösli
Devocoux
Butet:love: (tror jag du skulle gilla!)
Jensen
forestier
Equipe
Lowatt and Ricketts
Albion
County
Crown
CWD
Clincher (?)
Spalding
Zaldi
Antares
Edinburgh/Wellington
Passier
Amerigo
Frank Baines
Cobra
jeremy Rudge
Cliff Barnsby
Hermes

Finns förmodligen ännu fler.

bara för att man måttbeställer så betyder ju inte det att sadel och bomtyp passar alla hästar och ryttare. dom flesta är det bara bomvidden och kåplängden man kan inverka på också tyvärr.

feel; jag tycker close contact dvs enkelkåpade sadlar är lättare att passa in på rörliga hästar. sadeln kommer mer i hästen eller hur man nu ska säga. tror du vet vad jag menar eftersom du noterat att nästan alla sadlar du provat hamnar ovanpå din häst.:)

av dom märken som rumpnissen radat upp här så är det bara dom franska/italienska som har den sortens sadlar. kan ju se hur det gick för sara/pepino med hennes måttbeställda passier och röösli.... slutade väl med en equipe för henne tror jag. dom nya butet'ene som jag har sett har varit rätt svängda med stora bossor, dom gammla är mkt rakare. alla dessa sadlar ligger i ungefär samma prisklass, förutom hermes då. :p

Senast ändrad:

Det har jag väll inte påstått? Självklart måste sadelns bomkonstruktion passa hästen, så är det ju med alla sadlar. Men passar bomkonstruktionen och sätet (ryttaren) så kan man ju måttbeställa.

Childeric passar ju inte heller alla hästar, även om många vill tro det. De Childeric vi provat på Nisse (hyffsat kort, rak rygg men något överbyggd) har varit för svängda. Man måste ju se till hästens typ, sedan sadeln. Om det inte finns någon sadel i standardstorlek som passar måttbeställer man!

Senast ändrad:

verkade som du tyckte att man kunde få vilken som helst av dessa att passa ts häst eftersom dom kunde måttbeställas... :p

inte konstigt att sadlar som är måttade åt andras hästar inte passar din? dom är ju tydligen måttade för en svängd häst. självklart kan inte en enda sadel passa alla hästar oavsett märke.

Jag listade de sadlar jag vissate kunde måttbeställas då jag tänkte att det säkert var något utav dessa märken som kunde passa TS och TS häst. Det är ju ändå väldigt mycket pengar det handlar om när man måttbeställer en ny sadel och då tycker jag att man ska veta om alla de möjligheter som finns och inte bara gå på det som är mest kännt och poppis.

Jag har uppfattat att childerics bommar är lite/ganska svängda och TS häst uppges ju vara rak. Så childeric kanske inte är det bästa alternativet.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 397
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar