Childeric eller Röösli?

Sv: Childeric eller Röösli?

Childeric!

Röösli har jag aldrig ridit i, men det finns så himla många såna ute begagnat (jämfört med hur många jag sett live vilket är väldigt få) så jag blir nästan lite misstänksam? Nån som vet varför det är så?

jag tror orsaken helt enkelt är att rööslin är omodern. det var en väldigt bra sadel när den kom men nu har utvecklingen gått framåt och folk har fått upp ögonen för childeric, amerigo osv.

ett minus är också att den inte görs i tillräckligt vida bommar för breda hästar. jag förhörde mig om den hos åf och frågade ifall dom kunde göra en sadel som var bredare än prestige 37 och fick då till svar att nej, dom kunde inte ens göra rööslin lika bred som den, då fick dom töja bommen framtill och det skulle inte bli bra.

childerics åf kollade på min hästs rygg och sa, jamen det här fixar vi, det är inga problem. :bow:

(min häst är inte extrem på nåt sätt, bara stor och musklad.)
känns ju inte som nån ide med att måttbeställa en sadel när den bara görs efter standardhästen.. :crazy:

om man rider i andras childeric så får man tänka på att eftersom dom är måttade kan det kännas väldigt fel om personen sadeln är gjord för har annorlunda mått än vad man själv har.

är det så att hästen inte hästen trivs med den nära kontakten så skulle jag hellre välja amerigo framför röösli.

antagligen för att dom flesta har normala bommar bara!

svårt att få tag på vid bom. Lägg märke till att det oftast står normal bom på saluannonserna.

Har du någon aning om hur vida childricsadlarna går att få?
Är bommen svängd eller åt det rakare hållet?

De går nog att få den ganska bred.
Jag tjuvkikade lite på olika mått ÅF tagit på hästar när hon tog mått på min ponny sadelvisade, och det fanns en del som var rejält breda.

Hade en Röösli tidigare och det var inte förren jag gjorde mig av med den som jag förstod hur illa jag satt i den. :(

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Hej! Jag har två frågor som är om att bli sövd och så. 1. Ni som har blivit sövda hur känns det? Och hur går det till och hur känns det...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
10 245
Senast: SiZo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 011
Senast: fio
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 222
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka