Guldaskig

Trådstartare
Hur är de som hund? Jag tycker om de flesta hundar och kan tänka mig att ha vilken hund som helst nästan (självklart måste de passa in till det jag vill använda dem till). Jag vill mest ha hunden som sällskap men kanske träna lite lydnad och agility. Men först och främst sällskap.

Jag har inte tänkt skaffa hund än men någon gång vill jag ha en hund och jag tycker att en chihuahua skulle vara praktisk (nej, jag menar inte att jag ska ha den i en väska på stan ;) ) Men de verkar trevliga och sociala och de verkar inte kräva flera timmars motion om dagen.

Sv: Chihuahua

Min svägerskas dotter har en liten långhårig vavva. 1 år gammal. Går inte att i ord beskriva lille Målle. Så kärvänlig, lydig och framför allt supersöt och go. Synd bara att de är så dyra fortfarande. 15-20.000 är väl inget man bara slänger upp sådär.

Nehe, och vad skulle det vara då?
En chihuahua har öron, svans, 4 tassar, intrelligens och vilja som vilken hund som helst! Man kan göra det mesta med en chihuahua, det som är svårt är endast de grejer som själva storleken sätter hinder förr. En vältränad chihuahua kan utan problem vara med och fjällvandra, följa med på löparrundor osv.

Till TS
En chihuahua är ett utmärkt val om man vill ha en liten aktiv sällskapshund :) Jag är mer än nöjd med min pojke hittils (han är 4 månader) och längtar tills han är vuxen och kan följa med ut och springa, fjällvandra, åka skidor mm längre stunder.

Oj sorry! inget illa menat..

men dom är såå små och i minna ögon ser dom så himmla hjälplösa ut, typ som ett litet barn.. menar inte att säga att en Chihuahua inte klarar av allt som större hundar kan, eftersom jag alldrig sett någon "jobba".. har bara sett dessa stackare bli bärda i hanväskor på stan..

Åh har du en 4-månaders? Min är 3 :)

TS: Jag rekommenderar dem varmt, men skulle inte vilja köpa en reakt av från blocket eller så utan gärna träffa uppfödare & se hur djuren beter sig. Det finns ju verkligen många som avlar för pengarnas skull just nu inm rasen och då skiter de också i temperamentet.. och redan innan den här boomen av vavvor som är nu fanns det många vedervärdiga exemplar :crazy: Och jag avskydde rasen för jag hade bara träffat såna nafsiga, bjäbbiga små monster :cool:

Men sen jag var träffade en superhäftig liten tik på djursjukhuset ändrade jag uppfattning, och nu har jag ju varit hos några uppfödare & träffat stabila, trevliga gosiga djur som bara är :love:

Rekommenderar rasen, verkligen. Lätta att ha med överallt också, väldig skillnad mot leonbergern :angel:

Oj sorry! inget illa menat..

men dom är såå små och i minna ögon ser dom så himmla hjälplösa ut, typ som ett litet barn.. menar inte att säga att en Chihuahua inte klarar av allt som större hundar kan, eftersom jag alldrig sett någon "jobba".. har bara sett dessa stackare bli bärda i hanväskor på stan..

Det är en stor hund i en liten kropp. Inga mesproppar alls.

har bara sett dessa stackare bli bärda i hanväskor på stan..

Mja jag bär valpis i väska just nu. Han orkar inte gå långt, han fryser för det är kallt om tassarna & han trivs bättre i väskan med filtar, och då kan inte klumpiga människor trampa på honom. Så det är för hans egen skull, jag hade helst sluppit kånka på väskan. Så stackare kan nog vara fel ord.

Sen finns det såklart de som kånkar runt hunden nonstop i en väska som accessoar, men de tröttnar nog rätt fort. Och är förhoppningsvis rätt få.

Jepp jag har en liten grabb som är 4 månader gammal, vars kommer din ifrån?

Pst. skippa väskan om det inte är så att ni ska gå jättelångt med den stora hunden. De vänjer sig snabbt och inseer att det inte är så farligt, vilket de inte gör om de sitter i en väska. Uno fånade sig också i början när jag fått hem han men springer nu runt i snön överalllt och viftar på svansen, idag var vi ute i dryga timmen i under 10- minusgrader med blåst och snö. Han sprang och lekte runt. Jag har då undvikit att bära honom i största mån, endast när vi behövt förflytta oss riktigt långa sträckor och på bussen då såklart

Senast ändrad:

Vad kul med alla svar! De verkar mysiga :) Men som sagt, synd att de ska vara så dyra.. men när de inte är så moderna längre pga Paris Hilton och andra kändisar så kanske priset sjunker till lite mer "normala" priser.

Vad kul med alla svar! De verkar mysiga :) Men som sagt, synd att de ska vara så dyra.. men när de inte är så moderna längre pga Paris Hilton och andra kändisar så kanske priset sjunker till lite mer "normala" priser.

Har hört att priset redan sjunkit på vavvorna. Nu är det tydligen större raser som ska gälla, vilka kommer jag inte ihåg. Allt börjar ju i USA, så vi får väl se vilken ras det var.

Jag har två stycken långhåriga vavvor

Gurra G som är 7 år och hans son Plutten som är 5 månader.

Världens bästa hundras :love:

Guccan går lös överallt, jag har nog aldrig använt ordet "nej" till honom, jättesnäll, för snäll nästan.

Plutten är lite mer en utmaning, väldigt kul och framåt, men ganska tuff "vadå nej" :D och "jag har detta i min mun tills du tar mig" också rejsar han runt bordet :smirk:

Båda är otroligt sociala, älskar alla vuxna som barn, ingen har kläder på sig eller har någonsin suttit i väska, går långt, kan vara reserverade mot stora hundar, då dom är så stora ;) skäller inte.

Allt fungerar med dessa hundar (iaf mina :angel: )

Han kommer från Lilldivans i Sthlm.

Väskan har vi när vi åker tunnelbana/buss, så det är därför :idea:

Sen att ta upp honom när det är kallt har varit en succé för rumsrenheten, han gör sitt på max en minut för han vill in :D Sen kan vi vara ute längre ibland & leka då finner han sig i det med & glömmer bort att vara kall, men när man väckt honom på morgonen & hasar ut i mysbyxor är jag sjukt glad att han är frusen.. :angel: Vi har bara haft honom ett litet tag så han har upptäcktsfärder i lägenheten om dagarna, det är en del att se om man är liten ;)

Han blev i princip rumsren pga frusenheten på 2 dagar för övrigt :love: (Nåt för nån rekordbok kanske??) Ok, nån liten pöl ibland kan det bli, men det är iiingenting mot mina tidigare. Och så säger de små hundar ska vara svårare få rumsrena :p

Var kommer din ifrån?

16577100.jpg

Min beeebis :love: (bara 5 veckor här men de nyare bilderna har jag inte lyckats få in i datorn än..)

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 118
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka