Chihuahua/jack russel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jag tror att det är den rasrena aveln som spårar ur. Vissa rastypiska drag ska betonas och fokuseras på tills man får alla möjliga rassjukdomar och utseenden som ställer till problem för hundarna.
Sedan är det så att inte alla rasbundna sjukdomar följer med till avkomman, som någon skrev. Många anlag behöver två bärare för att föras vidare, och blandar du två raser har de inte samma anlag att föra vidare. Så för mig är det lika positivt med blandraser som med rasrena, det viktiga är hur människor tar hand om och förvaltar sina hundar. Rasrena eller ej.
Men alltså, nej? Vissa sjukdomar behöver två anlag för att hunden ska bli sjuk ex. Ataxia. Blandar du då två olika renraser varav bara den ena inte bär sjukdomen kan avkomman inte insjukna, men den kan likväl vara bärare och i framtiden om den paras med en annan bärare kan deras avkomma i sin tur bli sjuka. Tar man ataxia som ex. är det alltså mycket bättre att testa de renrasiga hundarna som riskerar att drabbas av sjukdomen (i detta fall Amstaff) och inte para individer som kan ge sjuka valpar. Istället för att kränga otestade Amstaffblandningar till höger och vänster och hoppar på det bästa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 325
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka