Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har bara träffat en och den var inte särskilt lyckad. Ettrig, småskygg jaktidiot med lätt för bett.
Fast jag tror faktiskt att har man tur kan det bli en riktigt bra hund både fysiskt och psykist, men då gäller det att det är rätt jrt och rätt chi som kombineras.
Båda raserna är minst sagt fulla med skit...
Jag som är inne i chihuahua-svängen skulle säga nej på det. Speciellt på den blandningen.Förut fick man väl grymt mycket mer betalt för valparna än man får idagsläget. Men folk kanske inte inser det än.
Tänkte vidare: Många blandraser som jag har träffat har varit trevliga, sunda hundar. Väldigt många renrasiga har haft diverse sjukdomar och ganska dålig mentalitet.
Nästa hund här blir förmodligen en blandras. Tycker ofta att rasren avel lätt kan barka iväg och bli extrem, och är en grogrund för rasburna sjukdomar och beteendeproblem.
Du tror alltså att exvis två dåliga höfter ger en frisk hund bara det är en korsning?Tänkte vidare: Många blandraser som jag har träffat har varit trevliga, sunda hundar. Väldigt många renrasiga har haft diverse sjukdomar och ganska dålig mentalitet.
Nästa hund här blir förmodligen en blandras. Tycker ofta att rasren avel lätt kan barka iväg och bli extrem, och är en grogrund för rasburna sjukdomar och beteendeproblem.
Diverse sjukdomar och dålig mentalitet...grogrund för rasburna sjukdomar och beteendeproblem.
Utställningsavel leder lätt till att somliga bryr sig mer om att få fram det mest extrema utseendet även om det blir på bekostnad av andra saker, som mentalitet eller sunt rörelsemönster. De extremvarianterna är ju dock inga bra representanter för sin ras och så länge man kan välja bort dem och istället stötta de uppfödare som satsar på hälsa och sundhet i första hand, så bör man ju göra det. Att vissa går för långt eller åt fel håll behöver ju inte betyda att alla gör det. Och att man uppmärksammar de rasbundna sjukdomar som finns är ju bra, så att man kan utforma ett hälsoprogram för att arbeta bort dem.Väldigt många renrasiga har haft diverse sjukdomar och ganska dålig mentalitet.... Tycker ofta att rasren avel lätt kan barka iväg och bli extrem
Hur vet du vilka anlag som förs vidare och att hundarna inte är bärare av anlagen bägge två?Men jag tror att det är den rasrena aveln som spårar ur. Vissa rastypiska drag ska betonas och fokuseras på tills man får alla möjliga rassjukdomar och utseenden som ställer till problem för hundarna.
Sedan är det så att inte alla rasbundna sjukdomar följer med till avkomman, som någon skrev. Många anlag behöver två bärare för att föras vidare, och blandar du två raser har de inte samma anlag att föra vidare. Så för mig är det lika positivt med blandraser som med rasrena, det viktiga är hur människor tar hand om och förvaltar sina hundar. Rasrena eller ej.