Chihuahua/jack russel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Chihuahua/jack russel

Eftersom det är en äldre hund så har du ju möjligheten att "testa" den så vet du om du trivs med just den hunden!

Bästa svaret, verka som att ingen annan uppfattade att det va en äldre och lättare att veta vad man får då.

Övrigt- Jag har träffat en kull med denna blandning och av 6 så va en lite yrsig, lite väl hoppig eller glad.

De andra lugna, snälla och inte alls skällig. Inge mer jakt än nån annan valp som utforskar sånt som rör på sej.

Så träffa hunden du och bilda dej en egen uppfattning ist för att ta till dej för mycket av allt negativt här:)

Jag har bara träffat en och den var inte särskilt lyckad. Ettrig, småskygg jaktidiot med lätt för bett.

Fast jag tror faktiskt att har man tur kan det bli en riktigt bra hund både fysiskt och psykist, men då gäller det att det är rätt jrt och rätt chi som kombineras.
Båda raserna är minst sagt fulla med skit...

Och sa galler det att inte blandningen "slar fel" och bada foraldra hundarnas samre sidor kommer fram. Eller att en eller ett par generationer backat har samre gener som slar igenom. Att kopa blandras valp ar alltid ett lotteri.

Jag inser att TS inte tittar pa valp ... men med tanke pa serios avel tycker jag personligen anda inte att det ar bra att kopa sadana blandningar.

Jag vet ett par stycken med den blandningen och de är alla trevliga hundar. Sambon har en kollega på jobbet som har den blandningen med sig till kontoret flera dagar i veckan och den är verkligen jättetrevlig, men inte så söt som man hade kunnat tro att den skulle vara! Det ser ut som en liten JRT.

Sen håller jag med resten - man ska inte köpa blandraser ifall man kan undvika det. Det finns en anledning till att de flesta raserna har hälsokontroller som måste vara uppfyllda innan de avlas på.

Frågan är varför man ens parar en JRT-tik med en vavva? Vad får man ut av det liksom?

Förut fick man väl grymt mycket mer betalt för valparna än man får idagsläget. Men folk kanske inte inser det än.

Förut fick man väl grymt mycket mer betalt för valparna än man får idagsläget. Men folk kanske inte inser det än.
Jag som är inne i chihuahua-svängen skulle säga nej på det. Speciellt på den blandningen.

Folk ville för 5-10 år sedan ha små hundar, inte bara en blandning av vavva och någonting annat. Utan det var väldigt specifikt vavva och en annan liten hund.

Sen tror jag att folk absolut fattat att det inte lönar sig att sälja vavvablandraser längre. De är ju "ute" sedan några år tillbaka. Nu har ju till och med trenden med frallor, petit brabancon, bulldog, etc gått över. Det var samma folk som för 2 år sedan köpte en fralla som för 10 år sedan köpte en vavva.

Some people never learn. Men nya innehunden verkar ju vara pomeranian.
Tror inte vavva-blandistrenden dött ut helt, finns fortfarande endel hutlöstdyra blandrasvalpar kvar hos de uppfödare som inte insett att de är "ute".

Jag ser ingen större vinst i att blanda JRT med en "vavva". Två raser med mycket karaktäristiska drag som kan bli mycket missgynnande för valparna och de framtida valpköparna.
Jag blir väldigt fundersam på de olika raserna som människor blandar i hop. I vårt villa område finns två helt bångstyriga unghundar, blandning mellan BC och golden!!! Dessutom är dessa valpar sålda till människor som aldrig haft hundar förut. En av ägarna ser helt uppgiven ut! Den ena hunder är helt uppåtväggarna! Ständigt. Stackars krake.

1) Vad tänkte uppfödaren när han/hon sålde till en oerfaren hundmänniska?
2) Varför BC? BC uppfödare RIKTIGA sådana säljer endast sina valpar till människor med gårdar(med fåruppfödning), alt människor inom brukhundsklubben.

Det finns ju andra som borde fungera bättre i kombination. Jag är inte generellt emot blandraser, det kan bli mycket gynsamma kombinationer, men jag tror på att välja raser med omsorg. Jag tror att jakthundar bör få större stimulans än sällskapshundar, även om alla hundar förtjänar stimulans naturligtvis. Bara för att det är endast 50% jakthund i blandrasen så betyder inte det att de har mindre stimulansbehov än en 100%!

Sen tror jag att det är i hundägaren som det verkliga problemet eller möjligheten finns. Även den mest energiska hund går att få lugn, men rätt träning och med mycket hjärta och hjälp av duktiga människor. Tyvärr brukar dessa människor inte alltid vilja lägga den tiden på sin hund.

Råkade komma in på denna sidan och såg frågor och svar om korsningen Jackrussel/Chihuahua. Länge sedan-2011- men måste i alla fall svara! Köpte min lilla korsning 2010 och det blev en liten utmaning men fick i stället en trevlig och mycket social hund! Intelligent och självsäker. Absolut inte skällig och bitsk! Har haft många STORA raser förut så jag vet vad jag pratar om, men en liten hund ska ha samma uppfostran som en stor. Och så är det- det beror på ägaren vilken hund man får! Små hundar som sitter i knä och blir burna kan man inte vänta sig annat av än ett illa uppförande... Alla köp av hund- stor eller liten- ska man tänka över. Men kom ihåg- det är inte storleken det beror på , det är förståndet och kunskapen! Lycka till med era små hundar!

Hahaha! Underhållning :-D
Mina blir både burna och sitter i knät, den ena har även plats på bordet eller egen stol när vi äter och de kan uppföra sig alldeles utmärkt.

Känner en sån liten gynnare, supertrevlig hund faktiskt, till min förvåning! Kunde inte tänka mig att den blandningen skulle bli bra, men jag är positivt överraskad, verkligen. Hade kunnat tänka mig en sådan. Inte jättevacker, men det är inte så viktigt för mig.

Tänkte vidare: Många blandraser som jag har träffat har varit trevliga, sunda hundar. Väldigt många renrasiga har haft diverse sjukdomar och ganska dålig mentalitet.

Nästa hund här blir förmodligen en blandras. Tycker ofta att rasren avel lätt kan barka iväg och bli extrem, och är en grogrund för rasburna sjukdomar och beteendeproblem.

Tänkte vidare: Många blandraser som jag har träffat har varit trevliga, sunda hundar. Väldigt många renrasiga har haft diverse sjukdomar och ganska dålig mentalitet.

Nästa hund här blir förmodligen en blandras. Tycker ofta att rasren avel lätt kan barka iväg och bli extrem, och är en grogrund för rasburna sjukdomar och beteendeproblem.

Ett lästips är tråden om oseriös avel.

Du tror alltså att exvis två dåliga höfter ger en frisk hund bara det är en korsning? :eek:

Jag känner/har kännt massor med trevliga och sunda rasrena hundar, efter trevliga, sunda rasrena och veterinärt kontrollerade hundar med genomförda MH:n. Då slipper jag tro att valpen/hunden jag tar med mig hem är frisk och sund.

Diverse sjukdomar och dålig mentalitet...grogrund för rasburna sjukdomar och beteendeproblem.

För blandraser gäller exakt samma, om än värre eftersom det sällan är rasens bästa individer som används i aveln.
Blandar du en renras med en annan renras så följer ju alla sjukdomar som kan finnas med ner till avkomman. Den blir en blandras, men den blir inte friskare för det. 1+1 är inte lika med 0.

Väldigt många renrasiga har haft diverse sjukdomar och ganska dålig mentalitet.... Tycker ofta att rasren avel lätt kan barka iväg och bli extrem
Utställningsavel leder lätt till att somliga bryr sig mer om att få fram det mest extrema utseendet även om det blir på bekostnad av andra saker, som mentalitet eller sunt rörelsemönster. De extremvarianterna är ju dock inga bra representanter för sin ras och så länge man kan välja bort dem och istället stötta de uppfödare som satsar på hälsa och sundhet i första hand, så bör man ju göra det. Att vissa går för långt eller åt fel håll behöver ju inte betyda att alla gör det. Och att man uppmärksammar de rasbundna sjukdomar som finns är ju bra, så att man kan utforma ett hälsoprogram för att arbeta bort dem.

Men jag tror att det är den rasrena aveln som spårar ur. Vissa rastypiska drag ska betonas och fokuseras på tills man får alla möjliga rassjukdomar och utseenden som ställer till problem för hundarna.
Sedan är det så att inte alla rasbundna sjukdomar följer med till avkomman, som någon skrev. Många anlag behöver två bärare för att föras vidare, och blandar du två raser har de inte samma anlag att föra vidare. Så för mig är det lika positivt med blandraser som med rasrena, det viktiga är hur människor tar hand om och förvaltar sina hundar. Rasrena eller ej.

Hänvisar återigen till den andra tråden där samma diskussion förs och har flera argument från båda sidor. Känns lite onödigt med en fråga - två trådar?

Men jag tror att det är den rasrena aveln som spårar ur. Vissa rastypiska drag ska betonas och fokuseras på tills man får alla möjliga rassjukdomar och utseenden som ställer till problem för hundarna.
Sedan är det så att inte alla rasbundna sjukdomar följer med till avkomman, som någon skrev. Många anlag behöver två bärare för att föras vidare, och blandar du två raser har de inte samma anlag att föra vidare. Så för mig är det lika positivt med blandraser som med rasrena, det viktiga är hur människor tar hand om och förvaltar sina hundar. Rasrena eller ej.
Hur vet du vilka anlag som förs vidare och att hundarna inte är bärare av anlagen bägge två?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 670
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 531
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 297
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka