Chihuahua/jack russel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bubble

Trådstartare
Vad tror ni om den korsningen?

Vet att det finns många duktiga hundmänniskor här så tänkte jag kan fråga då jag inte har erfarenhet av någon av de raserna. :)

Jag vet att det det inte går att säga exakt men vad tror ni det kan finnas för för/nackdelar och kan det vara en bra korsning eller är det en dålig ide?

Det gäller en äldre hund eller ja unghund så man kan ju titta lite mer på individen än då det är en 8-veckors valp.

Sv: Chihuahua/jack russel

Nej det vill jag inte det var därför jag frågade ;)

Kan du utveckla lite mer? :)

Lutar nog mest mot att det blir en renrasig hund av någon mindre ras när det är dags men jag hittade den här korsningen som verkade fin och jag är nyfiken;)

Den enda jag har träffat på hade fler raser i sig. Men den hunden var superstressad, växte inte alls, blev inte rumsren men hade massa jaktinstingt och sprang runt och tog möss i husgrunden till stallet där den fick tillbringa stor del av dagen (med ägaren som var i stallet)

En skällig hundaggressiv liten rackare med en hel del skärpa och massa jakt. Kan det vara om man har otur. Varför i hela friden korsar man dessa 2? Har aldrig
Träffat en trevlig chi och att blanda en sådan med JRT nää fy.

Många "uppfödare" till den blandningen blandar in jack russel med chihuahua för att göra chihuahuan stabilare i kroppsbyggnaden så den inte ska bli så "skör", vilket iof stämmer i iaf dom individerna jag träffat.. men måste säga att jag själv tycker just jack russeln är fel ras att blanda i då dom hundarna bl.a blev extremt stressiga, dom var liksom här o där o överallt o hoppade upp o ner o kunde inte stå still...ja jag blev helt virrig runt dom :crazy: och drog i koppel så dom nästan kvävde sig själva, skällde non-stop, och har rymt och varit på jakt efter vildkaninerna i bostadsområdet...
Jag tycker att anser man att chihuahuan är för skör och tanig så kan man lika gärna bara välja en annan renrasig liten hund men som är robustare än chihuahuan.

Lutar nog mest mot att det blir en renrasig hund av någon mindre ras när det är dags men jag hittade den här korsningen som verkade fin och jag är nyfiken;)

Låter som ett bra beslut :) Så onödigt att stödja oseriös blandras avel när det finns cirka 400 renraser att välja på :)

kl

Min hunds mamma är den korsningen, min har bichon frisé i sig också.
Men hans mamma var en väldigt fin hund måste jag säga.. Hon var lugn och stabil, kontaktsökande utan att vara påträngande.
Uppfödarna sa att hon var den bästa hunden de haft, lätt att ha med, älskade andra hundar osv.
Så jag måste nog gå emot och säga att det finns bra exempel också, även om det verkar finnas fler "dåliga än bra".

Klart det finns bra också, men varför köpa en blandning som med högsta sannolikhet inte blir trevlig? Två skälliga, ettriga, lättstressade hundar tillsammans.

TS: köp en Papillon, bichon frisé, Petit brabancon eller något istället. Stöd inte den oseriösa blandrasaveln.

En tjej jag känner blandade sin jack russel tik med en vavva.
Russeln är den snällaste & lugnaste hund jag träffat. Inte alls som en jack russel. Ingen jakt öht.
Hon valde en vavva som var en HUND & inte en porslins leksak.

Valparna blev super. Lugna, snälla & stabila hundar!

En tjej jag känner blandade sin jack russel tik med en vavva.
Russeln är den snällaste & lugnaste hund jag träffat. Inte alls som en jack russel. Ingen jakt öht.
Hon valde en vavva som var en HUND & inte en porslins leksak.

Valparna blev super. Lugna, snälla & stabila hundar!
Porslinsvavvor tenderar att sakna spermier, svårt med parning mao.
Varför para en orastypisk hund?
Vad är syftet med aveln (om man nu kan kalla det så)?

Som valpar ja.. Men nån som har koll på var de befinner sig idag (som vuxna) och hur de är nu?

En skällig hundaggressiv liten rackare med en hel del skärpa och massa jakt. Kan det vara om man har otur. Varför i hela friden korsar man dessa 2? Har aldrig
Träffat en trevlig chi och att blanda en sådan med JRT nää fy.

Klart det finns bra också, men varför köpa en blandning som med högsta sannolikhet inte blir trevlig? Två skälliga, ettriga, lättstressade hundar tillsammans.

TS: köp en Papillon, bichon frisé, Petit brabancon eller något istället. Stöd inte den oseriösa blandrasaveln.

Då kan du ju faktiskt ersätta allt du skriver med ett "Jag gillar inte chi så jag avråder från allt med rasen i" istället för resten. Jag har träffat jäkligt många skygga papiljotter men jag avråder inte alla från att skaffa allt med rasen i för det, för jag har ingen bra koll på rasen i stort. Har du mycket erfarenhet av rasen o aveln med chi?

Min äldste skäller kanske två gånger om året, kan inte stava till jakt och är den coolaste hund jag träffat som rest runt en hel del med mig, flyger, åker tåg/bil etc utan problem. Han stämmer mao inte ett dugg med ngn av dina beskrivningar. Har två till där visst jakt finns hos den ena, den ena skulle gärna "prata" rätt mycket under promenaderna om han fick (han skäller inte utan småpiper när han ser nåt kul). Lättstressade? Tja det skulle vara pipisen då men han är mest bara en glad skit som håller på att lära sig att man inte får leka med allt o alla och att alla inte vill leka med honom. Utöver detta träffar jag rätt många chis då jag ställer ut mycket och är engagerad i rasen. Men visst finns det mycket skit- men att såga en hel ras på det sättet är ganska onyanserat.
Som exempel i övrigt så har jag aldrig träffat en trevlig chowchow (o då har jag träffat en del på kliniken), tycker rätt många rottisar upplevs korkade, har träffat MÅNGA bichonkorsningar med kasst psyke etc etc, men jag utger mig inte för att veta säkert hur alla korsningar med dessa raser skulle bli.

Det jag håller med om är att man ska ge tusan i blandrasaveln om man kan, tycker inte den ska uppmuntras. Oavsett ras.

Jag har bara träffat en och den var inte särskilt lyckad. Ettrig, småskygg jaktidiot med lätt för bett.

Fast jag tror faktiskt att har man tur kan det bli en riktigt bra hund både fysiskt och psykist, men då gäller det att det är rätt jrt och rätt chi som kombineras.
Båda raserna är minst sagt fulla med skit...

Håller helt med dig.

Och för att nyansera mitt förra inlägg ytterligare- det här är ju buke o då blir man gärna missförstådd- så är jag den första att säga att chis, liksom många andra småraser (och en del större..) har mycket problem med taskiga psyken. Det är bland det viktigaste att ta tag i inom den aveln. Men jag tycker ändå inte att man kan sitta och skriva att just allt med chi blir skit och att flertalet andra småraser skulle vara bra. Dock, om folk nödvändigtvis ska skaffa sig knasiga korsningar tycker jag smårasblandningar är bättre än alla schäfer/dobbis/rottis/tuffaraser som cirkulerar. De små kan iaf inte göra lika mycket skada rent krasst.

Oh my, är någon lite stingslig idag?

Frågar någon dig om Papillonen säger du förmodligen din åsikt och Jag har ALDRIG träffat en trevlig chi och jag har träffat EN trevlig JRT. Därför berättade jag MIN åsikt. Du behöver inte hålla med om den för fem öre. Men du har INGEN rätt att ta ifrån mig MIN åsikt. Jag är ledsen om du tog illa vid dig.

Tillägg: Chi har det väl avlats väldigt mycket på, vilket i längden (precis som med alla populära raser) brukar innebära att oseriösa uppfödare dras till rasen och det i sin tur brukar leda till dålig mentalitet/andra problem. Just ex. Petit Brabancon tror jag det är lättare att hitta bra mentalitet hos, då rasen inte är så utbredd som ex. Chi. Papillon finns det också mycket skit i, men fortfarande så tror jag det är lättare att hitta en bra uppfödare där, än inom Chi. Och btw. jag dissade inte JRT eller Chi som raser, utan som korsning. Kanske blir - och - plus. Men varför chansa när det finns större chans att hitta en bra hund inom en annan ras?

Senast ändrad:

Träffar den ena med jämna mellan rum (3-4 år idagsläget)
Och han är fortfarande helt underbar.
En liten hund som går fram över allt, funkar med alla hundar, snäll mot barn. hänger mer än gärna med ut när man rider osv.
Uppfödaren har kontakt med dem andra 3 valparna & dem ska vara lika stabila.

Om man har möjlighet att lära känna individen innan man köper, så varför inte?
Men jag håller med dig också, för man vet ju mer säkert vad man får om man köper renras.
Däremot finns det inga garantier någonstans.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 670
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 531
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 297
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka