Chihuahua-hysteri?

Ramona

Trådstartare
Vad är det som har gjort denna rasen så otroligt populär?? Är det bara en modegrej, eller finns det specifika saker som gjort rasen på poppis?
Jag kan inte förstå att de kan vara så dyra heller. Jag har sett annonser för chihuahuar för 20.000:-! :crazy:
Det verkar ju som att alla i hela Sverige ska ha en!
Någon som vet...?

Sv: Chihuahua-hysteri?

Så ni menar att pga Paris Hilton har denna rasen blivit så poppis i Sverige? Det tror jag inte ett dugg på, då de flesta som köper en sådan hund är kvinnor över 40 år utan barn hemma. Och jag tror knappast att de är så uppdaterade på vad Paris Hilton gör för det mesta, eller?

Och hur kom det sej att Paris Hilton skaffade sej en sådan hund? Det är ju en "överklass"-hund till mångt och mycket, är det också därför dn är så dyr?
Som att ha en Porsche hemma istället för en volvo-retriver.

Hur vet Du att det är mesta kvinnor över 40 utan barn som köper rasen?

Det jag ser är killar och tjejer i 20-30 års åldern som springer runt med en vavva på armen.

Och hur kom det sej att Paris Hilton skaffade sej en sådan hund? Det är ju en "överklass"-hund till mångt och mycket

:confused: Paris Hilton är väl så mkt överklass man kan bli.

Tror att det har mkt med Paris H. att så många vill ha vavva.

Såg att Du inte bor i Svergie, det är kanske skillnad. Här är det överlag 20-30 åringar som köper rasen.

Jo, men det måste ju vara en status symbol, eller hur?
Vill man ha en trevlig liten hund, så finns det flera raser som inte kostar 15.000:- för en 12 veckors valp.

Visst är det en överklass hund till mångt och mycket, men det är ju knappast så att Paris Hilton var den första människan som hade en. Hon skulle heller inte skaffa en om det inte var inne eller modernt!

Det har ingenting att göra med att jag bo på Irland at jag undrar. Jag exporterar antalet hundar till Sverige varje år, och nu har människor (MASSVIS) med människoe börjat fråga mej om jag kan ta in chihuahaor, och visst kan jag det, men smakar det så kostar det ju.
Finns det inte tillräckligt med valpar för den svenska marknaden, eller hur ligger det till egentligen? Det verkar ju som att alla ska ha en, och omedelsbums.

Jag såg ett TV-program för ett par månader sedan som handlade om en kvinna som lade ner tusentals kronor i månaden på kläder och halsband till sin hund. Vilken ras det var kommer jag inte ihåg, men det var någon liten ettrig.

Liksom GA tror jag att väldigt mycket beror på Paris Hilton. Sedan kan ju vavvatjejernas morsor ta efter och så tar vavvatjejernas morsors vänninor och arbetskamrater efter och så är vavvacirkeln igång.

Det har ingenting att göra med att jag bo på Irland at jag undrar

Tänkte mer på att Du tycker Dig se flest 40 åriga kvinnor som har dessa hundar. I Svergie är det flest 20-30 åringar som springer med vavvorna under armen.

men det är ju knappast så att Paris Hilton var den första människan som hade en
Nej, det är sant, men hon är den första som visat upp i TV vecka ut och vecka in att hon har en.

Det har ju blivit så med alla raser. Först ut var ju tvstjärnan Lassie och då skulle ju alla köpa Collie. Sen var det bla Turbo och då köpte alla Border Collie och så var det Dalmatiner-filmen och plötsligt sprang det runt en massa dallis-valpar överallt. Nu är det vavvorna som fått intresset på sig, troligen pga Paris Hilton och hennes serie Simple Life

Lätta att smuggla och lätta pengar för de som blir sålda. Tyvärr så är det en liga i Skåne som har börjat med detta att smuggla in oreggade vavvor.
Att de är dyra kan jag absolut hålla med om :eek:
Men detta är ju för att vavvor i regel har svårt med själva förlossningen och de behöver då kejsarsnitt och det är väl inte den billigaste historien precis. Likaså brukar det inte bli så många i var kull.Annars så kan jag inte begripa hur man kan gå och betala för en så liten hund som är i grund och botten "öm" flera tusentals kronor.
Många vavvor blir dödade av andra större hundar och rovfåglar som slår ner på dom .Så det är en dyr hund att ha om man inte gnatar omkring med den i famnen jämt o ständigt.
Japp jag har en vavva :p men det är min första & sista. :smirk:

Misstänker att det är en ren modegrej.
En av instruktörerna på min lokala brukshundklubb har en vuxen son som skaffat en chihuahua och enligt instruktören är denna hund den enda hund som han träffat och blivit helt övertygad om att den har någon form av utvecklingsstörning.
Han drog en hel radda historier om denna hund och om bara hälften är sant är jag böjd att hålla med honom.

Hej!!

Visst är det en modegrej och jag tror inte bara det handlar om vavvor, utan om alla små hundar. Kolla kändisarna i USA så ser du en liten dvärghund i var och varannan Luis Vuitton väska. Detta syns ju också i tidningar (både vanliga kvällstidningar och hundtidningar) då de ofta gör reklam för kläder till små hundar, speciella handväskor att bära hundarna i, hundsalonger för "manikyr" där vovven kan få sina nyfilade klor målade med nagellack osv. Jag tror helt enkelt att det är en trend att ha en liten hund som en assocear att bära på!! Fördjävligt tycker jag!!!!!!

Jag har ingen aning, man har sett vavvor på reklambilder nu i några år, som coola prydnader.. och reklamen om mini-mjölk eller vad det nu var, killen med vavvan i handen... hmmm.....

Själv köpte jag vavva för vavvor är så underbara och speciella livskamrater.... och hade inte sett en enda på reklam osv på den tiden... början av 2001 ;) att betala 20 papp är ren idioti, min kostade 6500 kr från erkänd uppfödare ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 028
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar