Chihuahua = Allergivänlig?

J

Johanna-79

Jag har en korthårig chihuahua. Min sambos mamma är allergisk mot hundar och katter, brukar bli riktigt dålig, men vissa hundar har funkat hyfsat. MEN eftersom hon älskar hundar så ville hon pröva med min hund och hon har inte kännt av någonting!! :laugh: Hon kan gosa med Pepsi hur mycket som helst, hon behöver inte ens ta allergitabletter.

Trodde inte att chihuhauha räknades in i kategorin "allergivänliga hundar", någon mer som märkt det?

Sv: Chihuahua = Allergivänlig?

Jag tycker inte man ska räkna något pälsdjur som allergivändligt. Sen att vissa individer klarar vissa raser bättre än andra och tom vissa individer bra så är det inget som säger att en annan individ reagerar lika på samma ras/individ. En shäfer kan t.ex. funka för en allergiker medan en samojed funkar för någon osv..

Håller med!!!
Har en kusin som är superallergisk mot katter och en av våra hundar men klarar galant sin egen chow-chow.

Efter vad jag förstått är det inte pälsen man är allergisk mot utan mjället/hudavlagringar hos djur.Eftersom olika individer har olika hudtyper så får man nog pröva sig fram vilka olika djur(individer)man tål.

Kul att din mamma tåler någon hund så hon slipper vara utan:D

Min mamma som jag tillfälligt bor hoss i sommar är pälsdjursallergiker. Tål min chihuahua utmärkt, reagerar inte det minsta trots att nästan ofta är rätt i pälsen.

Är lite olika från person till person tror jag.

Är väl lite olika vad man är allergisk mot?

Min sambo är pälsdjursallergiker, för honom är det saliven som är boven. Och eftersom pälsdjur tvättar sig...så blir det pälsen som sprider ämnet.

När valpisen tuggat på honom svullnar alla bitmärkena upp och kliar järnet! Gissa vad söt han är om han väntar en stund med att tvätta av sig (funkar skitbra! Tvål och vatten - Hurra!) efter att valpen slickat i ansiktet!

/Syrsa

Jag tycker inte man ska räkna något pälsdjur som allergivändligt. Sen att vissa individer klarar vissa raser bättre än andra och tom vissa individer bra så är det inget som säger att en annan individ reagerar lika på samma ras/individ. En shäfer kan t.ex. funka för en allergiker medan en samojed funkar för någon osv..

Det var därför jag skrev "allergivänlig hund" eftersom det skiljer en del och man måste prova sig fram. Man brukar ju säga att exempelvis pudel, bischon frisé (stavning?) och hundar med liknande päls kan vara mer allergivänliga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 666
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 820
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 371
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 544
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka