Chevalet myggmedel

S

Sharp__

Måste just fråga en sak, dom har ju sluta sälja Chevalet myggmedel, anatgligen för att det är för starkt. Men vad är det som är så starkt med det? Jag mena, är inte switch ännu starkare och det säljer dom? :confused: :d
 
Sv: Chevalet myggmedel

Godkännandet som bekämpningsmedel upphör om några år, stod att det är på tillverkarens initiativ.

Min gissning är att det är en ekonomisk fråga. Permetrin verkar vara ett rätt dyrt ämne, det finns i några spot-on till hundar som inte är billiga (pipetterna alltså, inte hundarna). Det höga priset gör väl sannolikt att de inte tjänar så mycket på det som de skulle vilja.

Tror faktiskt inte det är så starkt. Permetrin är skadligt om det hamnar i vattenmiljön men nästan inte annars, bryts ner i miljön och samlas inte där. Skyddsanvisningarna för hundpipetterna är att man ska tvätta händerna efter behandling och inte låta småbarn sova ihop med hundarna, bara om man ska behandla många hundar bör man ha handskar. Den andra aktiva beståndsdelen är citronellol, som inte heller lär vara särskilt giftigt.

/Ida
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 782
Senast: Tualma
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
951
Senast: Mia_R
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 927
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp