Status
Stängd för vidare inlägg.

åke

Trådstartare
Hej.
Vi har en dotter på 9 år som vill börja chatta. Finns det några seriösa sidor som man kan låte henne vara på? En sida utan massa snuskgubbar?
 
Sv: Chatt

Hej kan bara rekomendera att inte låta henne chatta :) fast jag vet det är omöjligt men hon hittar nog själv de chattprogram som de andra ungdommarnar använder sig av som tex lunarstorm o msn o helgonet. Men om du bara visste vilket snack där föregår så skulle du få dåndimpen. Min femton åriga dotter är besatt av detta chattande tyvärr. Så försök att sätt gränser i början som tex maxtid.
 
Sv: Chatt.

Hej!

Nu har jag inga barn men jag svarar ändå.
Det jag har märkt i chattväg på Internet är att "allmänna" chattar som Aftonbladet & co är betydligt mer oseriösa och grova än andra forum. Dessutom pratar folk mest i mun på varandra och "skriker", än att faktiskt prata. De trevligaste ställen jag varit på har varit chattar där folk samlats för att de delar ett intresse. Var inne några gånger på en chatt på en mer officiell fan-sajt för sagan om ringen, och där var det riktigt trevligt att prata med människorna, det blev prat och inte otrevligt. Dock var ju detta på engelska.

Men som sagt, mer allmänna chattar har jag nästan bara dåliga erfarenheter av.
 
Sv: Chatt.

Hehe, jag är ju "unge" själv.. Nä, men msn tycker jag är bäst o "säkrast". Man kan ju ta bort de som man tycker är obehagliga att prata med o sen väljer man ju kompisar själv.. Roligast också för man kan prata med flera olika samtidigt men ändå va privat:smirk:
 
Sv: Chatt.

msn är ju bra :)
där kan ni ju välja själva vilka hon ska prata med, och är det någon obehaglig? bara att blocka..

har kompisarna också msn så är det ju också bra =)
 
Sv: Chatt.

Jag tycker Buke är ett bra ställe och har hittills aldrig stött på någon snuskhummer. Fast jag är ju vuxen, kanske är det skillnad för små flickor (tyvärr). Förklara jättenoga hur otroligt viktigt det är att ALDRIG ALDRIG ALDRIG lämna ut namn, adress, telefonnummer eller annat som kan berätta om vem hon är och att hon aldrig får åka och träffa nån hon chattar med.
 
Sv: Chatt.

NagelacksBeroende skrev:
msn är ju bra :)
där kan ni ju välja själva vilka hon ska prata med, och är det någon obehaglig? bara att blocka..

har kompisarna också msn så är det ju också bra =)

Men det är de som inte är obehagliga man kan behöva akta barnen från...De andra syns ju ändå att de är dumma. :crazy:
 
Sv: Chatt.

Snuskgubbar finns det överallt, jag har på min msnfått snuskgubbar som lagt till sig på min lista och vart har de hittat mig, via bukefalos ;)

Det finns INGA sidor utan snuskgubbar. Ni har väl hört om "Alexandra"?
 
Sv: Chatt.

Vad du än gör, håll henne borta från www.funplanet.com.
Många föräldrar luras av den barnvänliga sidan, men ack, chatten är för hemsk.

Har modererat på deras Java/IRC chatt i ett år, och det är hemskt svårt att hålla sexchattare borta från ungdomsrummen... :crazy:
 
Sv: Chatt.

Mina flickor använder sej av Msn, där endast de som dom känner finns med, kommer det in ngn annan som lyckats hitta deras sida så blockerar jag dom omedelbart.
Jag vet båda flickornas lösenord (annars får dom inte ha ngn egen sida) där jag kan gå in och titta vilka de chattar med.
Datorn står så att vi kan ha uppsikt över vad de gör där.
Mvh
 
Sv: Chatt.

pmm skrev:
Snuskgubbar finns det överallt, jag har på min msnfått snuskgubbar som lagt till sig på min lista och vart har de hittat mig, via bukefalos ;)

Det finns INGA sidor utan snuskgubbar. Ni har väl hört om "Alexandra"?
Ne, vad är Alexandra?
 
Sv: Chatt.

Knapplån.

Jag tror det är viktigt att ni som föräldrar ibland själva går in i chatten och ser efter vad det är för folk som chattar, hur tonen är och vad som sägs.

Se till att era barn (Ifall de har ex. en sida på nått community) förstår att Allt de laddat upp till internet kommer finnas där för evigt. (Tänker på småtjejer som laddar upp bilder på sig själva) Eller varför inte förbjuda dem att ladda upp bilder om inte du som vuxen först godkännt?!
 
Sv: Chatt.

Åke.
Min dotter är på Kamrat, jag kollar hennes brevlåda innan henne om det kommer från användare hon inte vet vem dom är. Hon har stränga regler att inte berätta sitt namn etc för andra nick.
Jag blockar efterhand allt som säger sig vara över 13.

Än har jag inte sett något konstigt men jag kollar som sagt alltid.

Hon är 10 och tycker det är roligt att ha sin egen lilla sida och sitta och knåpa med.

Väljer du Kamrat så har jag koll på några nick i våra tjejers ålder du kan få, garanterade att dom är som dom verkar, små skitungar på 9-11 år:D
 
Sv: Chatt.

Hej.
Vi har en dotter på 9 år som vill börja chatta. Finns det några seriösa sidor som man kan låte henne vara på? En sida utan massa snuskgubbar?

nej tyvärr det är livsfarligt dom finns överallt
 
Sv: Chatt.

Min dotter har MSN där hon chattar med kompisar och mig.
Sedan hänger hon på stardolls.com och har inte börjat med lite mer avancerade saker än så.
Jag har koll på allt då datorerna står brevid varandra och jag kommer när hon skapar alias på tex Lunarstorm även ha ett eget som jag kan hålla uppsikt över hennes. Jag har ockå sagt att är någon dum skall hon säga till mig så löser jag det och jag är inte rädd för att se till att barnen uppför sig som dom skall enligt netetik oavsätt om det handlar om min dotter eller ej.
Annars är ju chattande jättebra för träningen av att skriva och träning i att umgås med andra människor dvs öka sin sociala förmåga.
Om du vill kan din dotter få min dotters msn och lägga till. Min dotter är också 9 år gammal och älskar hästar, musik mm.
Jag kan höra med dottern när hon kommer hem om du vill :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 516
Senast: Sryoqwe
·
IT & mobiler Min Samsung A51 börjar bli sliten efter 4 år så jag inser att jag måste börja leta efter en ersättare. Finns det någon som kan hjälpa...
Svar
14
· Visningar
1 430
Senast: Hellhound
·
Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
2 010
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp