Kan du ge något exempel? Du får ursäkta om jag ställer många frågor, men eftersom jag inte känner igen min bransch i det du säger så blir jag nyfiken när någon säger att ”företag kallar marknadsföring för kommunikation” som om det vore en allmän sanning. När jag själv inte kan komma på ett enda exempel, och inget bolag jag arbetat på har använt något annat ord än just marknadsföring för marknadsföringen.
Jag vet inte vad @Palermo menar men i pressen finns ofta lite smygigare annonser som låtsas vara redaktionell text. Jag har sett sådana som är mer sofistikerade än det här. Men jag svängde bara in en snabbis på Aftonbladet nu och tog översta.

1734939582587.webp

Det är väl ändå inte vanligt att företag kallar sin marknadsföring för kommunikation? Däremot kan det ju heta kommunikationsavdelning om samma avdelning arbetar med olika former av kommunikation eftersom kommunikation är paraplybegreppet som samlar press, PR, internkommunikation, information, marknadsföring osv. Så är det hos oss. Hos bolag som enbart arbetar med marknadsföring har de en marknadsavdelning och här vet jag ingen som inte är tydlig med vad de arbetar med.
Sedan kallar ju många kommuner sin marknadsföring för kommunikation och sina marknadsförare för kommunikatörer. Det är ju i essens just marknadsföring de gör på mässor och annat och jag tycker inte det känns som att de brukar producera någon reell kommunikation i ofta ganska stora montrar med mycket personal. Dvs jag får inte mer information nu än när de hade en informatör på vår kommun. Däremot mer reklam.

Likaså med organisationer som Akademiska hus och kommunalägda fastighetsbolag.

Sedan kallar ju många kommuner sin marknadsföring för kommunikation och sina marknadsförare för kommunikatörer. Det är ju i essens just marknadsföring de gör på mässor och annat och jag tycker inte det känns som att de brukar producera någon reell kommunikation i ofta ganska stora montrar med mycket personal. Dvs jag får inte mer information nu än när de hade en informatör på vår kommun. Däremot mer reklam.

Likaså med organisationer som Akademiska hus och kommunalägda fastighetsbolag.

Kommuner brukar ju jobba väldigt brett med olika former av kommunikation och ja, marknadsföring brukar vara en utav dem. Kommunikatörer som är inriktade på marknadsföring i organisationer som vanligtvis arbetar med annan form av kommunikation brukar kallas marknadskommunikatörer. Om man arbetar med många olika former av kommunikation brukar det kallas kommunikatör, efter som det är paraplybegreppet, och konstigt vore det annars. Själv arbetar jag ibland med internkommunikation, men min titel är för det inte internkommunikatör.

Begreppet som kommuner ofta använder sig av när de marknadsför sin kommun är ”platsmarknadsföring” så ja, marknadsföring.

Det finns säkert folk som använder begreppet kommunikation väldigt brett och för att förtydliga så är ju marknadsföring en form av kommunikation, så det är inte felaktigt. Men eftersom det är ett annat arbetssätt så skulle det nog bli förvirrande både när man ska rekrytera personal och kollar på kompetens och när en medarbetare sen ska utföra en uppgift, om man inte förtydligar vad det är för uppgift.

Jag vet inte vad @Palermo menar men i pressen finns ofta lite smygigare annonser som låtsas vara redaktionell text. Jag har sett sådana som är mer sofistikerade än det här. Men jag svängde bara in en snabbis på Aftonbladet nu och tog översta.

Visa bifogad fil 159332

Man kan ju ha åsikter om sponsrade artiklar/nativeannonser. Företag kan ha olika etiska riktlinjer i sin marknadsföring. Men om vi nu ska gå tillbaks till vad det kallas så köper man alltså en annonsplats så jag vill anta att det är begreppet annonsering som används bakom stängda dörrar.

Det finns säkert folk som använder begreppet kommunikation väldigt brett och för att förtydliga så är ju marknadsföring en form av kommunikation, så det är inte felaktigt. Men eftersom det är ett annat arbetssätt så skulle det nog bli förvirrande både när man ska rekrytera personal och kollar på kompetens och när en medarbetare sen ska utföra en uppgift, om man inte förtydligar vad det är för uppgift.
Och även marknadsföring används brett, man skulle kunna argumentera att all kommunikation där man tar hänsyn till hur synen på företaget påverkas är en form av marknadsföring. Jag ser det nog så och som du skriver blir det såklart lite förvirrande ihop med en mera strikt definition.

Man kan ju ha åsikter om sponsrade artiklar/nativeannonser. Företag kan ha olika etiska riktlinjer i sin marknadsföring. Men om vi nu ska gå tillbaks till vad det kallas så köper man alltså en annonsplats så jag vill anta att det är begreppet annonsering som används bakom stängda dörrar.
Jag satte som förklaring till vad en annan användare sannolikt menade med ett uttryck.

Kommuner brukar ju jobba väldigt brett med olika former av kommunikation och ja, marknadsföring brukar vara en utav dem. Kommunikatörer som är inriktade på marknadsföring i organisationer som vanligtvis arbetar med annan form av kommunikation brukar kallas marknadskommunikatörer. Om man arbetar med många olika former av kommunikation brukar det kallas kommunikatör, efter som det är paraplybegreppet, och konstigt vore det annars. Själv arbetar jag ibland med internkommunikation, men min titel är för det inte internkommunikatör.

Begreppet som kommuner ofta använder sig av när de marknadsför sin kommun är ”platsmarknadsföring” så ja, marknadsföring.

Ja så brett att antalet kommunikatörer i många av dem växer exponentiellt och vid tex svar vid intervjuer säger -vi jobbar alla hårt. Och man bara, poängen var väl att befolkningen nog tycker att ni lika gärna kunde låta bli, alla 50 av er (så vi kunde få 40 lärare till för lönen av 30 av dem).

För ett annat faktum är att kommunernas hemsidor blir allt mindre informativa med tiden, men dock fyllda med bladder och vi vet ju alla hur bra befolkningen är på att läsa bladder, inte, man skummar det bara.

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 514
Senast: Mia_R
·
Relationer (Herregud så långt det blev O_o - och egentligen är det ju bara trams, men mina tankar nonetheless) Jag hoppas kunna få lite perspektiv...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 146
Senast: Petruska
·
  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 345
Senast: Hedinn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • ChatGPT
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar