Kommuner brukar ju jobba väldigt brett med olika former av kommunikation och ja, marknadsföring brukar vara en utav dem. Kommunikatörer som är inriktade på marknadsföring i organisationer som vanligtvis arbetar med annan form av kommunikation brukar kallas marknadskommunikatörer. Om man arbetar med många olika former av kommunikation brukar det kallas kommunikatör, efter som det är paraplybegreppet, och konstigt vore det annars. Själv arbetar jag ibland med internkommunikation, men min titel är för det inte internkommunikatör.
Begreppet som kommuner ofta använder sig av när de marknadsför sin kommun är ”platsmarknadsföring” så ja, marknadsföring.
Det finns säkert folk som använder begreppet kommunikation väldigt brett och för att förtydliga så är ju marknadsföring en form av kommunikation, så det är inte felaktigt. Men eftersom det är ett annat arbetssätt så skulle det nog bli förvirrande både när man ska rekrytera personal och kollar på kompetens och när en medarbetare sen ska utföra en uppgift, om man inte förtydligar vad det är för uppgift.