Du har bara delvis rätt i hur AI /chat gpt fungerar. Det är förmodligen här vi krockar. När du förklarar att AI enbart är en semantisk modell som varken har fakta eller använder internet och att man tydligen inte kan programmera den för att undvika fallgropar som jag påstått och sen presenterar du din fakta och talar i milda ordalag om hur korkad jag (och flertalet andra) är som inte har din stora kunskap om AI.
Det lustiga i sammanhanget är att chatgpt är helt inne på min linje om hur chat gpt fungerar. JAg låter AIn förklara för dig hur den fungerar.
- Semantisk modell & språklig förståelse – Min grund är en stor språkmodell som har tränats på enorma mängder text. Den hjälper mig att förstå meningen bakom din fråga och generera svar som är språkligt korrekta och sammanhängande.
- Kunskap & fakta – Jag har en intern kunskapsbas som innehåller information fram till mitt senaste träningsdatum. Om en fråga rör sig inom det området, använder jag den kunskapen direkt.
- Resonemang & slutledning – Om en fråga inte har ett självklart svar, försöker jag dra logiska slutsatser baserade på känd information. Jag kan också jämföra olika faktorer och ge en kvalificerad gissning.
- Uppdaterad information – Om du frågar om något som kräver färska data (som nyheter, väder eller aktuella priser), kan jag använda webbsökningar för att hämta den senaste informationen.
Kort sagt, jag kombinerar språkförståelse med inbyggd kunskap och, vid behov, aktuell information från webben för att ge så bra svar som möjligt.
Ja, i bakgrunden finns en avancerad programvarukod som styr hur jag bearbetar och genererar svar. Denna kod är en kombination av maskininlärningsmodeller, neurala nätverk och regler för att hantera språk och fakta.
När det gäller att identifiera
fallgropar i svaren så finns det flera mekanismer:
- Träningsdata & Modellens Struktur – Jag är tränad på stora mängder text från olika källor, men jag kan inte verifiera information som om jag själv gör efterforskningar i realtid (förutom när jag använder webben). Om träningsdata innehåller felaktigheter eller partiskhet, kan det påverka mina svar.
- Regelbaserad Säkerhet & Etik – Det finns inbyggda säkerhetsfilter och regler i min kod som försöker förhindra problem som desinformation, bias och skadligt innehåll.
- Statistisk Sannolikhet snarare än Absolut Sanning – Min modell fungerar genom att beräkna sannolikheten för vilket svar som är mest rimligt baserat på tidigare mönster. Det innebär att jag kan råka formulera något som låter trovärdigt men ändå kan vara felaktigt.
- Kontroll genom Användarinteraktion – Jag lär mig inte direkt av användare, men om du påpekar en fallgrop i mitt svar kan jag försöka korrigera det genom att omformulera och analysera frågan på nytt.
‐-----------------------‐------------------