gern
Trådstartare
Här kommer en lång rad med förslag till förbättringar och rättningar som jag samlat på mig undet mitt surfande här de senaste dagarna. Jag har inte skrivit listan för att vara gnällig utan för att jag helt enkelt vill att Bukefalos ska bli ännu bättre.
(Bli inte chockad nu Gunnar - Jag menar inte att du ska sitta uppe hela natten för att fixa allt det här nu på en gång.
)
(Bli inte chockad nu Gunnar - Jag menar inte att du ska sitta uppe hela natten för att fixa allt det här nu på en gång.
- Jag tycker att det borde synas tydligare vem som svarat på vilket inlägg. "Svar på ..." borde stå till vänster i stället för till höger för att flyta in bättre i läsflödet. Dessutom är det lite för dålig kontrast mellan den blåa texten och den gröna bakgrunden.
- Vid "Svar på" står endast rubriken och författaren till inlägget man svarat på. Jag tycker att även inläggsnumret borde stå där. De flesta ändrar ju inte rubriken när de svarar på ett inlägg, så om man inte klickar på länken vet man inte vilket av författarens inlägg svaret gäller.
- Om man klickar fram den utskriftsvänliga versionen av en tråd syns det över huvud taget inte vem som svarat på vilket inlägg.
- Tillsammans med länkarna « Föregående tråd | Nästa tråd » borde det kunna finnas en "Till trådlista". Jag vet att man kan klicka på "Ok" vid forumhoppet eller på navigationsträdet överst i fönstret för att komma tillbaka, men det känns naturligt att samla detta på ett ställe eftersom det hör ihop. Dessa länkar borde dessutom kunna finnas både ovanför och under inläggen.
- Om man gör en sökning som inte får några träffar uppmanas man att försöka med andra söktermer. Men det finns ingen ny sökruta eller ens någon länk till söksidan. Det borde åtminstone finnas en tillbakaknapp.
- Forumhoppsmenyn saknas på några ställen, bland annat i kontrollpanelen, i det avancerade sökformuläret och när man svarar på ett inlägg.
- Om man loggar ut kommer man till en sida där det bland annat står att cookies är rensade. Det skulle nog vara praktiskt om man kunde logga in igen därifrån också. (Det förenklar när flera användare delar på en dator).
- När man använder citat-funktionen tycker jag att avståndet mellan citatet och den nya texten blir onödigt stort. Det gäller speciellt om man lämnar en tom rad efter [ /QUOTE], vilket känns naturligt när man skriver.
- Man kan betygsätta trådar, men det syns inte i betygskolumnen i trådlistan att man gjort det. Behövs det ett visst antal betyg för att det ska visas, eller varför syns det inte? (För min del får gärna betygsättningen tas bort helt, jag tycker att det är en onödig funktion).
- I trådlistan syns det att det finns nya inlägg, men det skulle vara praktiskt att få veta hur många. (Är det väldigt många nya inlägg kanske man vill vänta med att läsa tråden tills man har mer tid.) Den informationen skulle till exempel kunna poppa upp när man för musen över symbolen som indikerar nya inlägg.
- "Svara Inlägg"-knappen tycker jag är förvirrande. Det framgår inte vilket inlägg det är man svarar på.
- Är det meningen att alla trådar ska bli markerade som lästa om man loggar ut och loggar in igen? Så blir det i alla fall för mig. Det verkar hända även vid andra tillfällen, men jag har inte lyckats lista ut riktigt när.
- Om man är i den nyaste tråden i ett forum och klickar på "Nästa tråd»" så får man ett felmeddelande som inte är översatt till svenska: There are no threads newer than the previous one. Click the back button in your browser to return to it.
- Ett annat oöversatt felmeddelande får man om man försöker radera ett öppnat PM, men glömmer att bocka i rutan ”Radera detta meddelande”.
- Om jag trycker på "Ladda om den här sidan" (den lilla mappikonen ovanför kontrollpanellänken) så kommer jag till en sida med ett felmeddelande som säger att sidan jag försöker ladda inte finns. (På felmeddelandesidan finns det dessutom länkar till det gamla forumsystemet)
- Citeraknappen syns även på låsta trådar. Det borde gå att dölja den precis som den vanliga svarsknappen.
- Utrymmet man har för att editera PM är lite väl litet. Det blir mycket scrollande om man skriver långa meddelanden.
- När man lägger till någon på sin kompislista står det "Skicka" på knappen, det skulle kännas naturligare om det stod "Lägg till". Den extra frågan man får känns förresten ganska onödig, det är ju inget oåterkalleligt man är på väg att göra.