Den har inte stora databaser med fakta, den har stora databaser med text som den analyserar i språklig mening för att kunna prediktera vad som är mest rimligt att uttrycka.Du tilldelar mig åsikter och förklarar sen hur fel jag har så du verkar dessutom inte bekymra dig så värst mycket om vad jag skriver. Du fulciterar från chatgpts förklaring och hävdar sen att chatgpt håller med dig. Så nej jag har skrotat din åsikter för länge sen de är inget att lita på, du blandar fakta och rena felaktigheter. Och nu menar du istället att du har rätt och chatgpt fel (trots att du nyss menade att jag skulle fatta att ni menade samma om jag läste noggrannare) om hur chatgpt fungerar. Hur ska du ha det egentligen?
Det är egentligen bara tre punketer vi är direkt oeniga kring, ( resten har du hittat på att jag anser och sen korrigerat). Att AI använder sig av databas(er), att chatgpt använder Internet, och att chatgpt/AI är programmerad och att man därmed kan förändra/lägga till kod för att påverka beteendet.
Hur menar du att AI skulle kunna fungera utan stora databaser med fakta och programkod (och som kan förändras) som styr beteendet såsom hur den undviker fallgropar som jag tog upp är för mig obegripligt.
Och du, en sista halmgubbe att syna, varför varna mig för korrekthet från chatgpt utan att reflektera över att jag skrivit om det? Det är som att varna någon för att en platta är varm som precis påpekat det för dig.
Att använda ChatGPT eller andra LLM:er som sökverktyg funkar inte jättebra till en klimatkostnad som är en faktor 10 större.