Jag tycker det är jättestor skillnad på att en politiker har en spökskrivare till tal, och om jag bygger en uppfattning om en person som skulle kunna vara aktuell att anställa eller ta in som konsult.
Nu vet jag ju inte vad
@Derivata gör i sitt jobb, men LinkedIn i allmänhet känner jag skulle urholkas om det blir en plats där man slentrianmässigt publicerar en AI-genererad text om något ämne som är i ropet just nu, för att visa att man "hänger med" och har kloka insikter i ämnet, men egentligen är det en fejkad yta.
LinkedIn in är redan nu rätt glättig fasad (inte så konstigt) men om även tar bort människorna och ersätter dem med AI-robotar som ska representera människorna - vad har du då? Och vad får man om man anställer en person baserat på vad en AI-robot gett för bild?
Och om man som konsult som "gör sitt jobb" på 1 timme istället för 3 timmar med hjälp av en AI-robot, så förutsätter jag som uppdragsgivare att man fakturerar för den faktiska arbetstiden så det är ju bättre för mig, men är det i längden bättre för konsulten? Man kan ta in fler uppdrag, absolut, om ens problem är att man inte hinner med allt roligt som finns att göra. Men effektivisering är inte alltid ett oproblematiskt egenvärde för alla, och det kan bli väldigt svårt att motivera de där extra timmarna man vill lägga, när uppdragsgivaren/arbetsgivaren vant sig vid att en AI-robot gör ditt arbete "tillräckligt bra" och mycket snabbare.