Om man vill jämföra med texter i media och korrläsning så har ju stavningsrättningsprogrammen gjort att nivån rent allmänt sänkts på grammatik och stavning. Iom att de helt enkelt inte längre verkar ha korrläs. Så upplevelsen av att läsa tidningar har ju sänkts till viss del.

Så jag tänker att det är en möjlig framtid. Speciellt om många unga varken kan sammanställa en text själva eller orkar läsa en. Då blir det svårt att bedöma en text.
Min egen erfarenhet av Chatgpt hittills, är lite blandad.

Just autenticitet är inget jag förknippar med marknadsföring (det som företag kallar kommunikation), så i det fallet ser jag inget direkt problem. Snarare är min upplevelse att texten i chatgpt är ganska modellerad på ett, som jag upplever det, ganska trist, lite över-trevligt och över-korrekt sätt att uttrycka sig. Alltid lite för positivt.

Om jag ska skriva något på engelska, av opersonlig art, händer det att jag skriver in texten på svenska och ber verktyget översätta. Särskilt om det tex gäller diverse instruktioner till mina kollegor och liknande. Jag tycker ofta att just sådan text är svår att få till, även på svenska. (Men jag kan inte formulera det jag vill ha gjort som en uppgift till verktyget. Det funkar inte. Jag fick ett mycket bra förslag, bara det att förslaget inte var tillämpbart alls på det jag behövde göra.) Sen går jag igenom den ai-genereradetexten så att den blir mer som jag och mindre som en säljare. Jag säljer alltså ingenting.
 
Värdet av en text rymmer mycket mer än bara språklig korrekthet och autenticiteten kan vara en viktig faktor som jag ser det, annars blir det lätt mest massproducerat skräpa av det.
 
När jag själv läser presentationer eller säljtexter, eller för den delen en jobbansökan, som jag får anledning att anta är författade helt eller delvis av något AI-verktyg så tappar jag helt eller delvis förtroendet för avsändaren. När autenciteten och den direkta kopplingen till avsändaren försvagas tappar texten värde och relevans för mig. Det gör att jag blir mer skeptisk eller rent av avvisande till en produkt eller tjänst som erbjuds, eller till den person som försöker förmedla något i en ansökan.

Möjligen är det en generationsfråga, jag upplever att ungdomar och unga vuxna är mindre kritiska i det avseendet.
 
Senast ändrad:
När jag själv läser presentationer eller säljtexter, eller för den delen en jobbansökan, som jag får anledning att anta är författade helt eller delvis av något AI-verktyg så tappar jag helt eller delvis förtroendet för avsändaren. När autenciteten och den direkta kopplingen till avsändaren försvagas tappar texten värde och relevans för mig. Det gör att jag blir mer skeptisk eller rent av avvisande till en produkt eller tjänst som erbjuds, eller till den person som försöker förmedla något i en ansökan.

Möjligen är det en generationsfråga, jag upplever att ungdomar och unga vuxna är mindre kritiska i det avseendet.
Jag har lågt förtroende för alla texter som vill sälja något till mig. Ai gör inte mycket till eller från. (Inkluderar inte jobbansökningar här.) (Är gissningsvis några år äldre än du.)
 
När jag själv läser presentationer eller säljtexter, eller för den delen en jobbansökan, som jag får anledning att anta är författade helt eller delvis av något AI-verktyg så tappar jag helt eller delvis förtroendet för avsändaren. När autenciteten och den direkta kopplingen till avsändaren försvagas tappar texten värde och relevans för mig. Det gör att jag blir mer skeptisk eller rent av avvisande till en produkt eller tjänst som erbjuds, eller till den person som försöker förmedla något i en ansökan.

Möjligen är det en generationsfråga, jag upplever att ungdomar och unga vuxna är mindre kritiska i det avseendet.

För mig beror det på vilken produkt eller tjänst det är. Jag arbetar med en tjänst där hela varumärket bygger på att vi är en kunskapstung och seriös verksamhet. Vi använder inte AI genererade bilder eller text. Jag hade nog själv inte sökt juridisk rådgivning, vård eller kunskap hos ett företag med Midjourney bilder eller uppenbart AI skriven text. Ska jag däremot köpa en chokladbit eller en spelapp kan det ju gå hand i hand med varumärket.
 
Min egen erfarenhet av Chatgpt hittills, är lite blandad.

Just autenticitet är inget jag förknippar med marknadsföring (det som företag kallar kommunikation), så i det fallet ser jag inget direkt problem. Snarare är min upplevelse att texten i chatgpt är ganska modellerad på ett, som jag upplever det, ganska trist, lite över-trevligt och över-korrekt sätt att uttrycka sig. Alltid lite för positivt.

Om jag ska skriva något på engelska, av opersonlig art, händer det att jag skriver in texten på svenska och ber verktyget översätta. Särskilt om det tex gäller diverse instruktioner till mina kollegor och liknande. Jag tycker ofta att just sådan text är svår att få till, även på svenska. (Men jag kan inte formulera det jag vill ha gjort som en uppgift till verktyget. Det funkar inte. Jag fick ett mycket bra förslag, bara det att förslaget inte var tillämpbart alls på det jag behövde göra.) Sen går jag igenom den ai-genereradetexten så att den blir mer som jag och mindre som en säljare. Jag säljer alltså ingenting.

Det är väl ändå inte vanligt att företag kallar sin marknadsföring för kommunikation? Däremot kan det ju heta kommunikationsavdelning om samma avdelning arbetar med olika former av kommunikation eftersom kommunikation är paraplybegreppet som samlar press, PR, internkommunikation, information, marknadsföring osv. Så är det hos oss. Hos bolag som enbart arbetar med marknadsföring har de en marknadsavdelning och här vet jag ingen som inte är tydlig med vad de arbetar med.
 
Det är väl ändå inte vanligt att företag kallar sin marknadsföring för kommunikation? Däremot kan det ju heta kommunikationsavdelning om samma avdelning arbetar med olika former av kommunikation eftersom kommunikation är paraplybegreppet som samlar press, PR, internkommunikation, information, marknadsföring osv. Så är det hos oss. Hos bolag som enbart arbetar med marknadsföring har de en marknadsavdelning och här vet jag ingen som inte är tydlig med vad de arbetar med.
Vad de kallar sina avdelningar har jag ingen aning om. Däremot händer det att det är uppenbart för mig att något är reklam, men att det i någon mening avser att vara eller låtsas vara "kommunikation". Ingetdera är grund för förtroende, oavsett om en människa eller ai ligger bakom formuleringaena.
 
Vad de kallar sina avdelningar har jag ingen aning om. Däremot händer det att det är uppenbart för mig att något är reklam, men att det i någon mening avser att vara eller låtsas vara "kommunikation". Ingetdera är grund för förtroende, oavsett om en människa eller ai ligger bakom formuleringaena.

Kan du ge något exempel? Du får ursäkta om jag ställer många frågor, men eftersom jag inte känner igen min bransch i det du säger så blir jag nyfiken när någon säger att ”företag kallar marknadsföring för kommunikation” som om det vore en allmän sanning. När jag själv inte kan komma på ett enda exempel, och inget bolag jag arbetat på har använt något annat ord än just marknadsföring för marknadsföringen.
 
Kan du ge något exempel? Du får ursäkta om jag ställer många frågor, men eftersom jag inte känner igen min bransch i det du säger så blir jag nyfiken när någon säger att ”företag kallar marknadsföring för kommunikation” som om det vore en allmän sanning. När jag själv inte kan komma på ett enda exempel, och inget bolag jag arbetat på har använt något annat ord än just marknadsföring för marknadsföringen.
Nej, jag gör inga anspråk på att säga att det där är en allmän sanning. Och det är inte alls vad tråden handlar om och inte särskilt intressant.

Min enda poäng var att då det gäller texter som syftar till att sälja, stärka varumärken o dyl, så kvittar det fullständigt för min del om de produceras av människor eller av ai eller av en kombination när det gäller trovärdigheten.
 
När jag själv läser presentationer eller säljtexter, eller för den delen en jobbansökan, som jag får anledning att anta är författade helt eller delvis av något AI-verktyg så tappar jag helt eller delvis förtroendet för avsändaren. När autenciteten och den direkta kopplingen till avsändaren försvagas tappar texten värde och relevans för mig. Det gör att jag blir mer skeptisk eller rent av avvisande till en produkt eller tjänst som erbjuds, eller till den person som försöker förmedla något i en ansökan.

Möjligen är det en generationsfråga, jag upplever att ungdomar och unga vuxna är mindre kritiska i det avseendet.
Det kommer att bli svårare och svårare att avgöra vad som är AI, än så länge är det i sin linda. Och med rätt användning kan man reda idag få gott stöd av AI utan att det går att gissa att det är AI.
 

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 492
Senast: Mia_R
·
Relationer (Herregud så långt det blev O_o - och egentligen är det ju bara trams, men mina tankar nonetheless) Jag hoppas kunna få lite perspektiv...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 024
Senast: Petruska
·
  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 322
Senast: Hedinn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp