Min egen erfarenhet av Chatgpt hittills, är lite blandad.Om man vill jämföra med texter i media och korrläsning så har ju stavningsrättningsprogrammen gjort att nivån rent allmänt sänkts på grammatik och stavning. Iom att de helt enkelt inte längre verkar ha korrläs. Så upplevelsen av att läsa tidningar har ju sänkts till viss del.
Så jag tänker att det är en möjlig framtid. Speciellt om många unga varken kan sammanställa en text själva eller orkar läsa en. Då blir det svårt att bedöma en text.
Just autenticitet är inget jag förknippar med marknadsföring (det som företag kallar kommunikation), så i det fallet ser jag inget direkt problem. Snarare är min upplevelse att texten i chatgpt är ganska modellerad på ett, som jag upplever det, ganska trist, lite över-trevligt och över-korrekt sätt att uttrycka sig. Alltid lite för positivt.
Om jag ska skriva något på engelska, av opersonlig art, händer det att jag skriver in texten på svenska och ber verktyget översätta. Särskilt om det tex gäller diverse instruktioner till mina kollegor och liknande. Jag tycker ofta att just sådan text är svår att få till, även på svenska. (Men jag kan inte formulera det jag vill ha gjort som en uppgift till verktyget. Det funkar inte. Jag fick ett mycket bra förslag, bara det att förslaget inte var tillämpbart alls på det jag behövde göra.) Sen går jag igenom den ai-genereradetexten så att den blir mer som jag och mindre som en säljare. Jag säljer alltså ingenting.