Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Jag tycker det är som att jämföra äpplen med päron. I ex 1 finns det kanske inga andra alternativ. I ex 2 finns det alltid alternativ. Att välta omkull hunden är inte heller någon snabb korrigering, utan alltid en segdragen historia. Och även om koppelrycken och sparkarna är snabba, så utförs de korrigeringarna med sällsynt dålig timing och de upprepas ett större antal gånger. Sedan får ägarna rådet att fortsätta rycka och sparka så fort hunden har ett annat sinnestillstånd än apatiskt = calm and submissive?

Gör det alltid det, finns det alltid alternativ? Nu pratar jag inte utifrån någon alfarullning eller CM utan rent generellt.

Utan att moralisera över det du tog upp runt i kring korrigering för det var inte poängen med inlägget.
En vältime:ad korrigering, upprepas en gång med resultat. Nu vet jag mycket väl att verkligheten ofta är något annat, men den sakliga jämförelsen utan utsvävning ser jag iaf.

Gör det alltid det, finns det alltid alternativ? Nu pratar jag inte utifrån någon alfarullning eller CM utan rent generellt.

Utan att moralisera över det du tog upp runt i kring korrigering för det var inte poängen med inlägget.
En vältime:ad korrigering, upprepas en gång med resultat. Nu vet jag mycket väl att verkligheten ofta är något annat, men den sakliga jämförelsen utan utsvävning ser jag iaf.

I en icke akut situation så säger jag ja. Det finns alltid alternativ.

Hela känslan av programmet var faktiskt betydligt mer 'upplyftande' än tidigare. Skönt att se, även om jag fortfarande tycker att han yrar i nattmössan rätt mycket. ^^
Bara att fortsätta lyfta kritiken med andra ord, så länge den gör nytta.

*KL*
Detta är min upplevelse också. Kanske han även har lärt sig något? Det är ju några år han har hållit på och det vore väl närmast konstigt om han inte hade lärt sig någonting under dessa år? Jag menar, bara för att man har ett yrke (oavsett om det gäller hundtränare, läkare eller sekreterare) så innebär ju inte det att man är färdig och inte kommer att lära sig något nytt i hela sitt liv.

Min vovve hoppar upp på bordet o sitter, ligger, vänder sig, håller fram tassen eller vad som behövs. Är det läskigt så kan man alltid gömma ansiktet i mattes famn. Vår relation bygger på kärlek o tillit. Om matte säger att det är ok o det blir bra, så är det så. Även när man har ont, mår dåligt, är i ovan miljö etc.

Hur gör du?

Jag har läst detta flera gånger nu och jag förstår verkligen inte. Visst är det toppen att din hund är så trygg men menar du att alla hundar kan vara så här trygga jämt? Det tror inte jag på.

Kan ju ta min egna till ex. Hon var lugn hos vet. när hon var yngre men efter att ha varit tvungna att åka in akut för operation och annat obehagligt flertalet gånger är det inte lika kul längre. Jag tror inte hon är särskilt unikt, har en hund varit på en plats där det alltid gör (ganska rejält) ont tillräckligt många gånger tror jag att de allra flesta hundar skulle bli rädda. Hennes rädsla har inte med att hon inte liter på mig (jag skulle troligtvis inte ens få in henne i undersökningsrummet om så var fallet) eller att vi inte tycker om varandra - det har med att gör att det varje gång de senaste gångerna har varit rejält obehagligt och hon är inte dummare än att hon känner igen sig.

Men nu var det ju just två akuta situationer jag jämförde med, var det så otydligt i mitt första inlägg?

Ibland häpnar jag över vad du, som veterinär och som använder ditt riktiga namn här, faktiskt skriver och hur omtalar dina kunder och dina tankar om dem.

Jag skulle faktiskt aldrig gå till dig med min hund, inte till någon veterinär som sitter och skriver som du gör, känns väldigt oseriöst i mina ögon, även om jag faktiskt tror att du är en väldigt duktig veterinär och hoppas du har förmågan att hjälpa dina kunder att ge deras hundar trygghet och hantera dem hos dig, så borde det inte bli ett så stort problem.

Jag skulle inte vilja hamna i ett fack för att jag ev. kunde vara stressad och orolig för min hunds skada och inte riktigt kunna ge den 100% trygghet hos dig.

Jag tycker Peter har rätt här. Jag stöter på det dagligen i mitt jobb också. Folk KAN inte hantera sina egna hundar. De kan inte ta på tikskydd, halsband, täcke, tassskydd/skor. En stor andel hundägare är så ahndfallna att man nästan blir chockad när det kommer in någon som KAn hantera sin hund.

Men nu var det ju just två akuta situationer jag jämförde med, var det så otydligt i mitt första inlägg?

Nejdå, men en akutsituation liknande magomvridning kan förmodligen inte jämföras med "Får vi inte hjälp snart måste vi avliva!".
Exempel två har alltid x antal timmar eller dagar att spela på, emedan alternativ ett oftast inte har så mycket/någon marginal.

Sedan måste man naturligtvis ta i beaktning det någon annan tog upp - det veterinären gör har ingenting med inlärning eller uppfostran att göra.

Fast nu lägger du till.

Det enda jag syftade till var två helt sakligt akuta ställda situationer mot varandra och då kan jag köpa vad som menades. Allt som är obehagligt hos en veterinär är ju inte dödligt så utsvävningar till vad för problem skrev jag således inte ut.

Det är sant, allt är absolut inte dödligt och jag förstår egentligen vad du menar - men jag har likafullt svårt att dra parallellen mellan det obehag man 'måste' orsaka en hund som behöver hjälp med träning och en hund som behöver hjälp med hälsan.

Det som genomförs hos veterinären kan helt enkelt inte utföras på särskilt många olika sätt, medan man i en uppfostringssituation/träningssyfte kan välja mellan en uppsjö av tekniker. Allt efter samvete och behag.

Jag tycker Peter har rätt här. Jag stöter på det dagligen i mitt jobb också. Folk KAN inte hantera sina egna hundar. De kan inte ta på tikskydd, halsband, täcke, tassskydd/skor. En stor andel hundägare är så ahndfallna att man nästan blir chockad när det kommer in någon som KAn hantera sin hund.

Det må så vara, men jag är fortfarande häpen hur man som veterinär gärna slänger sig med nedvärderingar i en debatt, speciellt när debatten innefattar personer i den krets man livnär sig på.

Hade det varit i trevlig ton och utbildade syfte, hade jag absolut varit på, men det är det inte, det handlar om att trycka ner.

Så man ska inte fråga personalen i en djuraffär om hur ett halsband/tasskydd/täcke/tikskydd ska sitta för bästa anpassning? *Check*

Så man ska inte fråga personalen i en djuraffär om hur ett halsband/tasskydd/täcke/tikskydd ska sitta för bästa anpassning? *Check*

Fast det var väl inte så Gabbi menade?
Klart man ska fråga för att sakerna ska sitta så bra som möjligt - det handlade väl om att ägarna inte kunde få på hunden grejerna?

Klart man ska fråga för att sakerna ska sitta så bra som möjligt - det handlade väl om att ägarna inte kunde få på hunden grejerna?

Dom sakerna som ovan nämt är inte säkert att jag heller skulle få på en hund, låter som man ska klä på en bebis ju;)

Halsband hoppas jag att de flesta kan ta på sin hund.... *vissel*

Sedan är inte resten heller direkt raketvetenskap ^^ , det jag antar att man menade var att de inte har tillräckligt med kontroll på hunden för att kunna få på tingestarna.

Men är det inte samma sak?
Jag har aldrig haft tik, jag vet inte hur ett tikskydd ska sitta för att funka och vara bekvämt, jag kan säkert lista ut det och testa mig fram, men det skulle kunna ta sin lilla tid...
Samma med tasskydd? Aldrig behövt använda det, ingår det att man ska veta sådant när man skaffar hund då och inte kan stå bredvid och låta personalen i en affär visa på hunden utan att få stämpel handfallen och inte kunna hantera hund?

Jag har aldrig haft tik, jag vet inte hur ett tikskydd ska sitta för att funka och vara bekvämt, jag kan säkert lista ut det och testa mig fram, men det skulle kunna ta sin lilla tid...
Samma med tasskydd? Aldrig behövt använda det, ingår det att man ska veta sådant när man skaffar hund då och inte kan stå bredvid och låta personalen i en affär visa på hunden utan att få stämpel handfallen och inte kunna hantera hund?

Tjaa, jag upplevde det inte riktigt så. Jag hade säkert fått tänka en och tre gånger innan jag fått t ex ett tikskydd rätt (:o) men jag hade ju kunnat tråckla och fixa med det eftersom att hunden stod stilla och lät mig filosofera över konstruktionen liksom. Det är ju skillnad på att inte sätta en sele åt rätt håll på första försöket om man aldrig sett en sele eller att ha en hund som man inte kan få lyfta tassen på.

Jag uppfattade det mer så - att ägarna inte kan hantera sina hundar - inte att ägarna behöver vara einstein och fatta direkt hur alla selar och allt ska sitta. Men det kanske var jag som missuppfattade.

Halsband hoppas jag att de flesta kan ta på sin hund.... *vissel*

Sedan är inte resten heller direkt raketvetenskap ^^ , det jag antar att man menade var att de inte har tillräckligt med kontroll på hunden för att kunna få på tingestarna.

Men vaddå raketvetenskap? Att man ber personal om hjälp att visa är väl inte detsamma som man är handfallen och inte skulle klara det själv?
Jag underlättar gärna för mig själv, kalla mig gärna lat och handfallen, men finns det någon att fråga så har jag inga problem med att fråga och gör hellre det än att stå där och testa lite olika varianter.

Dessutom har jag världens gladaste hund som älskar djuraffären och veterinärerna och alla andra som tittar på honom, det tar lite tid att lugna honom, så jag är dessutom förmodligen klassad som en ägare som inte kan kontrollera min hund..

menar du att alla hundar kan vara så här trygga jämt?
Nej, det menar jag inte. Jag menar att en hund som har en tillitsfull relation till matte/husse och som är van vid att hanteras har lättare att klara av jobbiga situationer som veterinärbesök.

Tjaa, jag upplevde det inte riktigt så. Jag hade säkert fått tänka en och tre gånger innan jag fått t ex ett tikskydd rätt (:o) men jag hade ju kunnat tråckla och fixa med det eftersom att hunden stod stilla och lät mig filosofera över konstruktionen liksom. Det är ju skillnad på att inte sätta en sele åt rätt håll på första försöket om man aldrig sett en sele eller att ha en hund som man inte kan få lyfta tassen på.

Jag uppfattade det mer så - att ägarna inte kan hantera sina hundar - inte att ägarna behöver vara einstein och fatta direkt hur alla selar och allt ska sitta. Men det kanske var jag som missuppfattade.

Jo jag skulle oxå få på det, men jag förstår inte riktigt vitsen med att stå där i affären och testa mig fram om det finns någon att fråga?

Nej jag håller med det ingår liksom inte att man ska träna på sådant när man skaffar valp man får liksom inte med något start paket;)

Tikskydd har jag aldrig använt heller eftersom min tik tar rätt på blodet själv och tassydd nej, endast halsband och det kan jag få på om det inte är någon speciell finess med det me

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka