Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

För att återgå till Cesar. Man får inte glömma att han jobbar med störda hundar. De allra flesta hundar behöver inte Cesars hjälp.
Cesar berättar om positiv förstärkning och menar att det är att föredra framför andra metoder - när det fungerar. Och det kanske det gör för okomplicerade hundar som vi har haft sedan de var små valpar. Men Cesar hjälper de hundar som är på gränsen till avlivning och där behövs det annat bemötande. Cesar korrigerar aggressiva hundar och knuffar ibland till dem. Detta har ibland fått folk att reagera negativt. Men är det inte bättre med lite "tuffare" behandling vid några få tillfällen, än att hunden ska avlivas? Jag förstår inte hur man kan ondgöra sig över Cesar. Han är helt fantastisk! Han kan verkligen tala med hundar, jag vet, för jag har varit på hans center i Los Angeles.

Men nu var det ju just två akuta situationer jag jämförde med, var det så otydligt i mitt första inlägg?

Med akut situation menar jag att hunden står och tuggar på barnet. Då ska man använda så mycket våld som behövs för att beteendet genast ska upphöra! Att ägaren plötsligt har tröttnat och vill ha en quick fix ser jag möjligen som brådskande, men inte akut.

Jag tycker Peter har rätt här. Jag stöter på det dagligen i mitt jobb också. Folk KAN inte hantera sina egna hundar. De kan inte ta på tikskydd, halsband, täcke, tassskydd/skor. En stor andel hundägare är så ahndfallna att man nästan blir chockad när det kommer in någon som KAn hantera sin hund.

Vad jag finner mer beklagligt an att "folk" inte alltid kan hantera sina egna hundar hos veterinaren ar att anstallda hos veterinarer, och vetten sjalv, sa ofta inte har forstand om hur hundar fungerar och moter min "over excited" rottis som ar jatte glad och hoppar som ett popcorn med "Oh GUD sa SOT" i falsett och rusar fram for att halsa. Sedan blir de fornarmade nar jag ber dem ignorera min hund och maste ta tid for att lugna ner henne.

Men CM korrigerar även rädda hundar tills de inte vågar visa sin rädsla o vips blir ägarna nöjda för de fattar ju inte att hunden mår ännu sämre.
Dessutom är de flesta fall som visas i programmen inte störda hundar utan helt normala hundar som är understimulerade o felhanterade, dvs frustrerade hundar med ovanor men eftersom CM medvetet provocerar dem ser de ibland värre ut än vad de är.
PL

Nej du gör inte det och visst i en bra värld med tålamod och kloka människor så fungerar det. Men verkligheten ser ju annorlunda ut och det var därför jag inte tog med alla olika tänkbara scenarios i svaret. Kort och gott förstår jag jämförelsen då "akuta problem" ligger i ägarens händer att bedöma.

Alle veterinärer vet väl att det är ett problem med djurägare som inte vet hur man skall hantera djur oberoende av art.
Hur kan du i en diskussion om hundhantering påstå att mitt inlägg handlar om att trycka ner?????
Men tydligen är det något man inte får säga för då nedvärderar man o placerar folk i fack.
Så i fortsättningen får man väl låtsas att inga problem existerar.
PL

För att återgå till Cesar. Man får inte glömma att han jobbar med störda hundar. De allra flesta hundar behöver inte Cesars hjälp.
Cesar berättar om positiv förstärkning och menar att det är att föredra framför andra metoder - när det fungerar. Och det kanske det gör för okomplicerade hundar som vi har haft sedan de var små valpar. Men Cesar hjälper de hundar som är på gränsen till avlivning och där behövs det annat bemötande. Cesar korrigerar aggressiva hundar och knuffar ibland till dem. Detta har ibland fått folk att reagera negativt. Men är det inte bättre med lite "tuffare" behandling vid några få tillfällen, än att hunden ska avlivas?
Det är som du skriver. Men se det är alldeles för enkelt och självklart för att gå hem hos vissa. Cesar ÄR en jävel och djurplågare! Så är det bara, och inget kan få dessa vissa att förstå vad dom ser eller vad som händer. Vilket medför att man inte ens kan diskutera det han gör fel! :o Eftersom han inte gör något rätt!
Jag förbigår dessas uppenbara brist på hundkunskap med barmärtig tystnad.

För sanningen är ju denna: CM är inte ofelbar, vilket vissa tycks kräva. Han har i några få av alla dessa programdelar valt fel taktik och/eller missat i timingen, varpå händelseförloppet blivit oönskat.
Men man har ändå valt att visa dessa avsnitt!!!
För mig är det ett styrkebesked att man även väljer att visa misslyckanden.
Sen får vi och CM leva med att vissa enbart ser dessa få misslyckanden som bevis för hans okunnighet (ironi!).

Jag förstår inte hur man kan ondgöra sig över Cesar. Han är helt fantastisk! Han kan verkligen tala med hundar, jag vet, för jag har varit på hans center i Los Angeles.
Jag skulle så gärna vilja be dig att berätta vad du såg och upplevde hos CM. Men det törs jag inte sjutton göra här. :angel:

LIA

En Trygg hund är en harmonisk hund, harmoni och balans pratar han mycket om.....har du ens sett programmen

Cesar berättar om positiv förstärkning och menar att det är att föredra framför andra metoder - när det fungerar. Och det kanske det gör för okomplicerade hundar som vi har haft sedan de var små valpar. Men Cesar hjälper de hundar som är på gränsen till avlivning och där behövs det annat bemötande. Cesar korrigerar aggressiva hundar och knuffar ibland till dem. Detta har ibland fått folk att reagera negativt. Men är det inte bättre med lite "tuffare" behandling vid några få tillfällen, än att hunden ska avlivas? Jag förstår inte hur man kan ondgöra sig över Cesar. Han är helt fantastisk! Han kan verkligen tala med hundar, jag vet, för jag har varit på hans center i Los Angeles.

Hur kommer det sig då att de flesta hundarna i TVprogrammet är helt vanliga hundar med helt vanliga problem (fixering, hundagressivitet, skäller, drar i kopplet) - och varför rekommenderar han inte andra träningsformer för dem?

Varför skulle han rekommendera andra träningsformer menar du ?

"För att återgå till Cesar. Man får inte glömma att han jobbar med störda hundar. De allra flesta hundar behöver inte Cesars hjälp.
Cesar berättar om positiv förstärkning och menar att det är att föredra framför andra metoder - när det fungerar. Och det kanske det gör för okomplicerade hundar som vi har haft sedan de var små valpar. Men Cesar hjälper de hundar som är på gränsen till avlivning och där behövs det annat bemötande."

Om detta stämmer, Varför behöver man då gå in hårt med strypningar och angrepp på de hundar som inte är 'störda', istället för att rekommendera en annan tränare eller filosofi?
Jag erkänner att vi får se en betydligt mjukare och mer eftertänksam Cesar i dagens avsnitt av showen än den man vi reagerade på för ett par år sedan, men jag kan fortfarande inte förlika mig med hans ofta radikala sätt att ta itu med vardagsproblem och/eller osäkra hundar.

Varför skulle han rekommedera en annan filosofi än sin egen ?? Då tror han ju inte på vad han gör och hur hårt han korrigerar beror ju på hunden själv...jag har sett när han bara pekar på den och problemet är löst...dessutom tränar han inte hunden utan ägaren, och för att visa ägaren att hunden KAN uppföra sig kanske han måste ta ur dom en hel del olater först.

jag har sett massor av hans PROGRAM, och inte tagit klipp ur dess helhet. jag ska i nte säga att allt han gör är ens nödvändigt men i det stora hela så gillar jag honom och hans filosofi...mest av alla andra och deras tillvägagångssätt

Alle veterinärer vet väl att det är ett problem med djurägare som inte vet hur man skall hantera djur oberoende av art.
Hur kan du i en diskussion om hundhantering påstå att mitt inlägg handlar om att trycka ner?????
Men tydligen är det något man inte får säga för då nedvärderar man o placerar folk i fack.
Så i fortsättningen får man väl låtsas att inga problem existerar.
PL

Dina inlägg.

Och visst finns ett stort problem, jag har aldrig påstått att det ska strutsas inför det, utan att det finns olika sätt att informera och bilda andra, din variant finner jag enbart otrevlig och nedvärderade, alltså ger du inget seriöst intryck.

En Trygg hund är en harmonisk hund, harmoni och balans pratar han mycket om.....har du ens sett programmen

Jag har sett en del program. Visst pratar han om "balans" men han kopplar det för det mesta (alltid?) till att hunden ska var i "a submissive state of mind". Med andra ord underlägsen - inte riktigt samma sak som att prata om trygghet och trygga relationer. Det är det som är hans grej vad jag har förstått: han förstår relationer enbart på ett hierarkiskt vis enligt skalan underlägsen - dominant. Det är svårt att på ett bra sätt få in trygghet i den svartvita skalan, anser jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka