Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Ja visst var han rolig! Visste inte att han var en sådan bra skådespelare. Många tankeväckande saker, som hur en valp uppfattar oss människor:rofl:

:D Han var extremt rolig; trodde inte han hade det i sig! Och ja, hela grejen om hur hundar uppfattar oss människor i vissa sammanhang var ju bara för bra! :laugh: Men jag gjorde mig besviken genom att vänta på att Junior skulle komma upp på scen; han använde sig ju bara av inhemska hundar verkar det som. Förstår nu varför han inte kunde ha med sig sitt gäng men ååååh, jag ville så gärna se Junior! :love:

Men varför skulle den i så fall inte bli förvirrad även av att ha en undergiven roll i en människoflock? Hur funkar det resonemanget?

Vad jag menar är att om en hund känner att ägaren är trygg i sin roll som ledare, så blir hunden trygg. En undergiven hund med en bra flockledare blir inte förvirrad.

:D Han var extremt rolig; trodde inte han hade det i sig! Och ja, hela grejen om hur hundar uppfattar oss människor i vissa sammanhang var ju bara för bra! :laugh: Men jag gjorde mig besviken genom att vänta på att Junior skulle komma upp på scen; han använde sig ju bara av inhemska hundar verkar det som. Förstår nu varför han inte kunde ha med sig sitt gäng men ååååh, jag ville så gärna se Junior! :love:

Ja, jag hade hoppats på Junior också. Men man kan inte få allt!

Det säger en hel del. Om de hundägarna.

Vad som också säger en hel del, är alla de organisationer med välutbildade människor inom veterinärmedicin, beteendevetenskap, hundträning etc som aktivt tar avstånd från CM.

* =

Association for the Study of Animal Behaviour (ASAB)

Accreditation Ltd.

Association of Pet Behaviour Counsellors (APBC)

Association of Pet Dog Trainers UK (APDT,UK)

Companion Animal Behaviour Therapy Study Group (CABTSG)

Dogs Trust

Raystede Centre for Animal Welfare

Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA)

The Blue Dog Trust

UK Registry of Canine Behaviourists (UKRCB)

Wood Green Animal Shelters and the World Society for the Protection of
Animals (WSPA)

American Veterinary Society of Animal Behaviour (AVSAB)

European College of Veterinary Behavioural Medicine - Companion Animals (ECVBM-CA)

European Society of Clinical Veterinary Ethology (ESCVE)

Norwegian Association for Pet Behaviour

http://www.dogwelfarecampaign.org/press-statement.php

Dom är bara avundsjuka!!!:D

Så den stackars rädda hunden som CM så hjältemodigt straffar från att visa sin rädsla blir inte alls förvirrad??????
PL

Vad jag menar är att om en hund känner att ägaren är trygg i sin roll som ledare, så blir hunden trygg. En undergiven hund med en bra flockledare blir inte förvirrad.

Ja, jag förstår. Men frågan kvarstår ju fortfarande; Varför skulle den må dåligt om förhållandena var de motsatta?
Du skrev att hundar som är ledare mår dåligt - varför behöver dom göra det tror du? Varför är den bara icke-förvirrad i ett undergivet tillstånd?

Att hunden känner sig trygg med en ledare svarar inte på frågan om varför hundar alltid skulle må dåligt av att ha en mer bestämmande roll i en "människoflock".

KL

Jag undrar verkligen vart folk får alltifrån, varför i allsin dar skulle en hund må dåligt av att vara "ledare" över en människa, eller att ta egna initiativ? Hunden mår inte dåligt av att gå före i kopplet, av att jaga allt som rör sig, tugga på inredningen eller jucka på kreti och pletis ben eller hugga husse när han ska ge matte en puss.

Det är VI som skapar reglerna, det är VI som bestämmer att det inte är okej att dra i kopplet, att jucka på på folk eller att hugga husse osv. Problemen kommer när inget åtföljs konsekvent och hunden inte får lära sig att ett förbud alltid är ett förbud, eller att det alltid är husse eller matte som ska ta intiativet i den och den situationen.

Detta ska dessutom helt separeras från problemen hundarna har med sin frustration som de får utav understimulansen. Att inte kunna coola ner, att stressjaga svansen, att gröva upp tomten etc.

Om man säger nej ena dagen till en hund, och ja andra dagen. När man aldrig tillgodser dess naturliga behov av att röra på sig med mera, så har man skapat sig problem. Detta är ingen nyhet, bara för att Cesar var först i tv med att tala om detta för folk som inte hajjat betyder det inte att han på något sätt har patent på sin teori, ibland verkar det som att folk tror det?
Hade folk spenderat lite mindre tid framför tv:n, och gått en kurs på brukshundsklubben med sin hund, hade det kommit på allt detta för längesedan.

Jag undrar verkligen vart folk får alltifrån, varför i allsin dar skulle en hund må dåligt av att vara "ledare" över en människa, eller att ta egna initiativ? Hunden mår inte dåligt av att gå före i kopplet, av att jaga allt som rör sig, tugga på inredningen eller jucka på kreti och pletis ben eller hugga husse när han ska ge matte en puss.

Tycker du verkligen det ? Skulle den hunden vara ett "ledarämne" ihop med andra hundar, och hur blir det när matte o husse ständigt skriker o gapar och rycker i den hunden....den måste ju bli fruktansvärt förvirrad och försöka att ännu mera befästa sitt ledarskap och DÅ bli aggressiv , och det slutar med avliving....Självklart blir det problem eftersom ingen människa orkar ha en sån hund....Du skriver det ju själv i andra stycket...

Fast så skrev inte MrsScabtree. Hon skrev att hunden inte mår dåligt av att gå först i kopplet, jaga och tugga. Du la däremot till en husse/matte som rycker, gapar och skriker åt hunden och av den handlingen kommer hunden att må dåligt. Det är konsekvensen av hundens handling som kan få hunden förvirrad, inte själva själva handlingen ( dra, gå först, jaga ).

men tycker du inte att det hör ihop ? En hund som skulle bete sig så i en flock skulle knappast må bra den heller..

..dessutom var det inte bara dra i kopplet , jaga o tugga..

varför i allsin dar skulle en hund må dåligt av att vara "ledare" över en människa, eller att ta egna initiativ? Hunden mår inte dåligt av att gå före i kopplet, av att jaga allt som rör sig, tugga på inredningen eller jucka på kreti och pletis ben eller hugga husse när han ska ge matte en puss.

En "ledarhund" som i sig inte är ledare, utan i en hundflock skulle tillhöra de lydande, mår säkert inte bra av att tvingas leda människor. Människor som dessutom vimsar med sina försök att styra efter sina önskemål ur människoperspektiv.

Klart att sådana hundar mår dåligt.

LIA

Beror då på okunniga ägares försök att styra men jag garantera att dessa hundar inte mår lika dåligt som de rädda hundar som CM "straffar bort rädslan" hos.
De flesta hundar som CM visar sig på styva linan mot försöker inte ta över utan är bara understimulerade förvirrade o frusterade.
PL

Senast ändrad:

Hur kan du garantera det ? Om dom är understimulerade, förvirrade och frustrerade och dessutom utan gränser..då lär dom inte mås så bra...bättre mår dom när deras hussar och mattar sätter gränser och är konsekventa.

bättre mår dom när deras hussar och mattar sätter gränser och är konsekventa.
Inte om det görs med hjälp av stackel, elhalsband, strypning, sparkar, utmattning, flooding och dylika tortyrmetoder.

kl

Att vi öht taget behöver ha sådana här långdragna diskussioner om någonting som är så självklart, upphör aldrig att förvåna mig. Vad är det som har gått fel i människans evolution, när så många har ett sådant behov av att behandla andra nedvärderande, våldsamt och kontrollerande?

Skrämmande.

Men herregud....Du är skrämmande. Och sen är ju allt relativt...hur kan man tycka att han SPARKAR hundarna :eek: Som småglina tycker att man klappar en häst för HÅRT...för den kan ju faktiskt känna en fluga :crazy:

Människans evolution....Oh my god........så du har aldrig någonsin gjort nåt som din ev hund inte tyckt om, du har aldrig tillrättavisat den på ett sätt som den har tyckt varit obehagligt ? Det kan jag tala om att jag gjort med både mina hästar och hundar, hästar kan man få vara mer fysisk med..men att tycka att han SPARKAR....!!!!

..sen kan man diskutera både stackel och el...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka