Cesar Millan Hovet, 12/5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan Hovet, 12/5

Har läst nästan hela tråden och tycker det är en rolig debatt att följa.

Själv känner jag att Cesar är en intressant person inom hundvärlden,intressant att följa hans metoder och hur han går tillväga i olika situationer.
(nu säger jag inte att det är rätt eller fel, utan vill vara neutral i denna debatt)

Men en sak jag förundras över lite grann är att han kan ju inte vara en så dålig "hundkännare" som vissa påstår eftersom i allmänhet är ju hundägaren/hundägare mycket mer än nöjda när han lämnar familjen åter med hunden.
Alla dessa familjer kan ju inte vara lättlurade eller allt för dåliga hundägare för att påstå detta eller?(Bara en liten fundering)

Alla har ju inte heller samma syn på hunduppfostran , alla gör vi olika , så är det!!

Ts: Nej jag var ej där , men hade mer än gärna varit där:) Kommer han till Sverige något mer, med mening i det syfte?? Såg när de firade Cesar i tv för hans 100 program, det var trevligt inslag:)!!

Jag har sett en del program. Visst pratar han om "balans" men han kopplar det för det mesta (alltid?) till att hunden ska var i "a submissive state of mind". Med andra ord underlägsen - inte riktigt samma sak som att prata om trygghet och trygga relationer. Det är det som är hans grej vad jag har förstått: han förstår relationer enbart på ett hierarkiskt vis enligt skalan underlägsen - dominant. Det är svårt att på ett bra sätt få in trygghet i den svartvita skalan, anser jag.

Jag tror att en hund känner sig trygg med sin ägare om man är flockledaren. Ingen hund är nöjd med livet om den får ta över ansvaret för sin familj=flocken.
Enligt Cesar är det i hundarnas värld inget negativt att vara undergiven, det är där självklart att det finns en ledare som resten av gruppen följer.

Jag tror att en hund känner sig trygg med sin ägare om man är flockledaren. Ingen hund är nöjd med livet om den får ta över ansvaret för sin familj=flocken.
Enligt Cesar är det i hundarnas värld inget negativt att vara undergiven, det är där självklart att det finns en ledare som resten av gruppen följer.

Om det resonemanget nu stämmer, det vill säga att hundar tänker i rang gentemot människor - Varför skulle det inte då faktiskt finnas hundar som mår utmärkt som "ledare"? Måste ledarhunden må dåligt då alltså?

Jag som anvander Engelskan som mitt dagliga sprak (och har en masters degree i 'English as a second language') ser inte alls de nyanser i orden ni andra ser. Jag ser CM's "leadership" och "calm & submissive" ungefar som en larare i en lagstadie klass maste se sig som "ledare" och klassen mar bast om den ar "calm & submissive". Det vill saga att sa lange klassen lyssnar pa sin larare som fungerar som en bra "ledare" kan de ha kul och livet fungerar.

Jag som anvander Engelskan som mitt dagliga sprak (och har en masters degree i 'English as a second language') ser inte alls de nyanser i orden ni andra ser. Jag ser CM's "leadership" och "calm & submissive" ungefar som en larare i en lagstadie klass maste se sig som "ledare" och klassen mar bast om den ar "calm & submissive". Det vill saga att sa lange klassen lyssnar pa sin larare som fungerar som en bra "ledare" kan de ha kul och livet fungerar.

Hur menar du att jag menar dårå? Vad är det för nyanser du menar att jag ser?

Jag förstår inte vad det har med mitt inlägg att göra alls - kan du förklara närmare?

Det handlar inte om nyanser i språket. Man kan stänga av ljudet och den svenska texten och bara titta på vad CM gör och i vilken sinnesstämning han vill ha hundarna. Lugna (snudd på passiva) och i underkastelse. Det är ju det han vill få fram hela tiden.

F ö så har ju knappast CM nån master's degree i engelska så han använder nog ord och uttryck lite som han tycker passar ;-)

Senast ändrad:

Sorry ... jag glomde ett "KL" det var inte riktat till en speciell person ... och just nu har jag inte tid att ga igenom vem som sa vad ... bara almant till alla som tjafsar om spraket vad det galler "calm submissive" och "dominant" och vad de anser att det star for.

Som CM tillämpar det stämmer tolkningarna du klagar på väldigt bra!
Ordet dominant används inom etologin så samma sätt på svenska o engelska.
PL

Sorry ... jag glomde ett "KL" det var inte riktat till en speciell person ... och just nu har jag inte tid att ga igenom vem som sa vad ... bara almant till alla som tjafsar om spraket vad det galler "calm submissive" och "dominant" och vad de anser att det star for.

Oki, själv har jag nog inte tjafsat alls om det, tror jag.

Jag har varit en inbiten Cesar Millan beundrare under alla år som serien visats i Sverige, så när jag fick reda på att han faktiskt skulle komma till Sverige var jag bara tvungen att köpa biljetter! Lyckades övertala min barndomsvän att hänga på (för jag ville inte gå själv) så redan i December 2010 hade jag biljetterna, dock så var jag inte snabb nog så dem bästa hade redan gått. I alla fall, huvudsaken var att jag fick se honom live och i person (fastän han såg lite liten ut från var vi satt, tur att det fanns tv skärmar!) och det var värt varenda öre! Han var jätterolig och enligt min kompis såg det ut som jag försökte suga upp så mycket information som möjligt. Lärde mig lite nya saker den kvällen men mest satt jag bara och skrattade med alla andra. Synd dock att man inte fick några foton från den kvällen, men ska inte tycka allt för synd om mig med tanke på dem som inte fick tag på biljetter alls.

Nja, där håller jag inte riktigt med. I teorin, så ja! Då är det i princip så han lägger fram det, i praktiken ser det dock annorlunda ut. JAG vill personligen inte att mina hundar ska bete sig som hans "patienter".Jag gillar när mina hundar lattjar, busar och är "på", jag vill att de ska få leva ut. Cesar är väldigt noga med att en hund ska bete sig sansat (ganska passivt) mest hela tiden.

Jag ser vad du sager ... och med tanke pa att min rottis ar ett popcorn haller jag till stor del med. Vad jag reagerar mot ar hur jag ser "oversattningar" och dar vissa poangterar att orden CM anvander betyder nagot some inte riktigt stammer med definitionen har i USA ...
Ratt ska vara ratt, ungefar;)

Jag har varit en inbiten Cesar Millan beundrare under alla år som serien visats i Sverige, så när jag fick reda på att han faktiskt skulle komma till Sverige var jag bara tvungen att köpa biljetter! Lyckades övertala min barndomsvän att hänga på (för jag ville inte gå själv) så redan i December 2010 hade jag biljetterna, dock så var jag inte snabb nog så dem bästa hade redan gått. I alla fall, huvudsaken var att jag fick se honom live och i person (fastän han såg lite liten ut från var vi satt, tur att det fanns tv skärmar!) och det var värt varenda öre! Han var jätterolig och enligt min kompis såg det ut som jag försökte suga upp så mycket information som möjligt. Lärde mig lite nya saker den kvällen men mest satt jag bara och skrattade med alla andra. Synd dock att man inte fick några foton från den kvällen, men ska inte tycka allt för synd om mig med tanke på dem som inte fick tag på biljetter alls.

Ja visst var han rolig! Visste inte att han var en sådan bra skådespelare. Många tankeväckande saker, som hur en valp uppfattar oss människor:rofl:

Om det resonemanget nu stämmer, det vill säga att hundar tänker i rang gentemot människor - Varför skulle det inte då faktiskt finnas hundar som mår utmärkt som "ledare"? Måste ledarhunden må dåligt då alltså?

Jag tror att hunden blir förvirrad över att vara ledare för en människoflock. Men det beror ju så klart på vad man menar med ordet flockledare.

i allmänhet är ju hundägaren/hundägare mycket mer än nöjda
Det säger en hel del. Om de hundägarna.

Vad som också säger en hel del, är alla de organisationer med välutbildade människor inom veterinärmedicin, beteendevetenskap, hundträning etc som aktivt tar avstånd från CM.
Concerns over aversive dog training techniques

UK animal welfare, behaviour, training, canine and veterinary organisations are again warning of the possible dangers of using techniques for training dogs that can cause pain and fear, such as some of those seen used by Cesar Millan...

The organisations* have joined forces to voice their serious concerns about techniques which pose potential welfare problems for dogs and significant risk to owners who may copy them. These concerns are shared, and the statement supported, by similar organisations around the world and in continental Europe.

* =

Association for the Study of Animal Behaviour (ASAB)

Accreditation Ltd.

Association of Pet Behaviour Counsellors (APBC)

Association of Pet Dog Trainers UK (APDT,UK)

Companion Animal Behaviour Therapy Study Group (CABTSG)

Dogs Trust

Raystede Centre for Animal Welfare

Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA)

The Blue Dog Trust

UK Registry of Canine Behaviourists (UKRCB)

Wood Green Animal Shelters and the World Society for the Protection of
Animals (WSPA)

American Veterinary Society of Animal Behaviour (AVSAB)

European College of Veterinary Behavioural Medicine - Companion Animals (ECVBM-CA)

European Society of Clinical Veterinary Ethology (ESCVE)

Norwegian Association for Pet Behaviour

http://www.dogwelfarecampaign.org/press-statement.php

Jag tror att hunden blir förvirrad över att vara ledare för en människoflock. Men det beror ju så klart på vad man menar med ordet flockledare.

Men varför skulle den i så fall inte bli förvirrad även av att ha en undergiven roll i en människoflock? Hur funkar det resonemanget?

Tänkbara betydelser av ordet submissive rakt av utan hänsyn till sammanhang:
Beskedlig
Undergiven
Underställd
Underkastad
Underordnad

Andreman i sällskapet helt enkelt.

Kombinationen calm submissive blir i sin "värsta" tolkning Lugn och beskedlig, eller som jag tolkar det - Sansad och hanterbar. (Ett tillstånd jag önskar jag kunde finna hos de flesta människor också.)

I sitt sammanhang -dvs här tillsammans med uttrycket dominate- så är väl den bästa tolkningen "lugn och beskedlig" och den värsta "passiv och underkastad". Alltså trygghet som utgår från respekt "uppåt" och passivitet snarare än ömsesidig respekt. Men det är väl mest ordvrängeri, det intressanta är handlingarna. Av det jag har sett så upplever jag inte att Cesar verkar värdera varken trygghet eller ömsesidig respekt särskilt högt, därav min ursprungliga fråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka