Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det finns en poäng, beroende på hur man ser på problem.
Ex 1: En hund kommer in till en veterinär, det krävs behandling och då tillkommer ett visst obehag för att kunna rädda hunden.
Ex 2: En hund tas om hand av hundtränare, den kräver en snabb korrigering för att inte avlivas men det kommer med ett visst obehag.
Jag håller inte med om allt som CM gör, men jag ser faktiskt poängen i jämförelsen .
När vilket används av veterinärer?
Självklart låter jag inte min veterinär behandla min hund illa eller skada henne. Min förra hund som var livrädd fick jag själv göra det mesta med, eftersom att veterinärerna inte ville behöva brotta omkull honom och skrämma honom ännu mer. Så länge jag finns med finns heller ingen anledning för någon att strypa min hund. Eller hur menar du egentligen?
Men det används ju av vetrinärer, när hundar kommer dit och är av karraktär att kunna skada någon, jag förstår pangare helt i sitt inlägg och det jag tror det handlar om är karaktären av inlägg och saker som h*n vet inte stämmer in med hur vissa här skriver, någon som lessnat på att se detta beteende i varenda tråd.
Jag sparkar inte hundar, jag stryper dem inte o ffa straffar jag dem inte för att de är rädda.
Inte heller skär jag i obedövade hundar.
Men visst kan djurägaren bli tvungen att hålla fast en rädd hund för att jag skall kunna sedera den.
PL
Min vovve hoppar upp på bordet o sitter, ligger, vänder sig, håller fram tassen eller vad som behövs. Är det läskigt så kan man alltid gömma ansiktet i mattes famn. Vår relation bygger på kärlek o tillit. Om matte säger att det är ok o det blir bra, så är det så. Även när man har ont, mår dåligt, är i ovan miljö etc.vid ett flertal tillfällen besökt folk (veterinärer)... Hundarna skriker sprattlar och kämpar för att komma loss, men de bara hålls fast.
Tjaaa, alltså det finns säkert veterinärer som gör så.
Men av de veterinärer som behandlat min rädda hund (som absolut kunde skada pga av rädsla) så har verkligen ingen gjort så. De har varit väldigt lugna, samlade, förstående och gett mig allt ansvar som går och gjort resten själv, alltid med mig i närheten av min hund så att han hade någon slags trygghet.
Sedan kan jag såklart inte garantera att min nuvarande prinsessa inte blev illa behandlad när hon låg på operationsbordet för ett tagsen, då var jag ju inte med, men hon vart ju tvungen att få ut träbitarna ur halsen liksom.
Men nej, jag själv har aldrig varit med om någon våldsam veterinär och därför blir det ju fel att generalisera så. ALLA veterinärer stryper uppenbarligen inte hundar.
Min vovve hoppar upp på bordet o sitter, ligger, vänder sig, håller fram tassen eller vad som behövs. Är det läskigt så kan man alltid gömma ansiktet i mattes famn. Vår relation bygger på kärlek o tillit. Om matte säger att det är ok o det blir bra, så är det så. Även när man har ont, mår dåligt, är i ovan miljö etc.
Hur gör du?
Problemen uppstår ffa när ägaren inte kan ge hunden trygghet eller hantera den, tyvärr ganska vanligt.
PL
*kl*
Nu är jag lite osäker på vad det är som egentligen diskuteras... men jag har aldrig stött på en veterinär som behandlat mina djur onödigt hårt.
Valparna har det gullats lite med och de vuxna brukar (om situationen tillåter) erbjudas lite godis innan Vet. frågar mig hur jag vill göra. Oftast erbjuder jag hunden att stoppa näsan under min arm om det blir jobbigt. Dels för att erbjuda trygghet och dels för att kunna skydda alla inblandade ifrån eventuella bett, om det skulle bli nödvändigt.
Ibland häpnar jag över vad du, som veterinär och som använder ditt riktiga namn här, faktiskt skriver och hur omtalar dina kunder och dina tankar om dem.
Jag skulle faktiskt aldrig gå till dig med min hund, inte till någon veterinär som sitter och skriver som du gör, känns väldigt oseriöst i mina ögon, även om jag faktiskt tror att du är en väldigt duktig veterinär och hoppas du har förmågan att hjälpa dina kunder att ge deras hundar trygghet och hantera dem hos dig, så borde det inte bli ett så stort problem.
Jag skulle inte vilja hamna i ett fack för att jag ev. kunde vara stressad och orolig för min hunds skada och inte riktigt kunna ge den 100% trygghet hos dig.
Ja disskusionen är väll att vetrinärer också kan skapa obehag för ett djur i syftet att hjälpa det.
Jag har inte varit med på det med mina hundar heller, men jag vet att vetrinärerna många gånger måste det, katter därremot har jag sett själv hur dom ogillar behandlingen av att få spruta men inte är vetrinärer djurplågare för det.
Fast det finns en poäng, beroende på hur man ser på problem.
Ex 1: En hund kommer in till en veterinär, det krävs behandling och då tillkommer ett visst obehag för att kunna rädda hunden.
Ex 2: En hund tas om hand av hundtränare, den kräver en snabb korrigering för att inte avlivas men det kommer med ett visst obehag.
Jag håller inte med om allt som CM gör, men jag ser faktiskt poängen i jämförelsen .
Ja disskusionen är väll att vetrinärer också kan skapa obehag för ett djur i syftet att hjälpa det.
Jag har inte varit med på det med mina hundar heller, men jag vet att vetrinärerna många gånger måste det, katter därremot har jag sett själv hur dom ogillar behandlingen av att få spruta men inte är vetrinärer djurplågare för det.
Jag hade ju bestämt att jag inte skulle skriva i Buke mer, men känner att jag måste göra ett engångsinlägg, alltså ingen diskussion.
Det skriks från alla håll om alla hemska tränare som visas på TV. De gör alla fel och de plågar hundarna på de mest bestialiska sätt. Den värste av dem alla är ju tydligen CM. Ni visar en massa klipp som ju visar hur hemsk han är.
Ja jag har sett klippen och jag har även sett avsnitten som klippen kommer i från så det behöver ni inte tjata om.
Ja det förekommer en massa djurplågeri i denna serie. En massa hundar som av ägarna handhavs på ett sådant sätt att de uppenbart inte mår bra. Det värsta är ändå avsnitt där man visar helt stympade hundar t.ex. en hund med båda benen bortopererade.
Det är ju något som gjorts av PL:s högt ärade kollegor som enligt honom anser att CM bedriver djurplågeri. Och detta har veterinärer gjort för skyhöga kostnader. Man behöver inte vara någon Einstein för att inse att en sådan hund plågas, men när det finns veterinärer bakom så är det tydligen OK.
Jag har under mer sextio årstid haft hundar och har då vid ett flertal tillfällen besökt folk (veterinärer) som hanterat mina hundar. De har slängt omkull hundarna, ibland satt på munkorg eller bundit ihop käkarna, de har brutit upp käften på hundarna , stuckit dem med nålar eller andra vassa ting, sprutat olika kemikalier i hundarna, grävt i deras öron och ibland skurit sönder dem för att komma åt deras innanmäte. Hundarna skriker sprattlar och kämpar för att komma loss, men de bara hålls fast.
Och för detta har de alltid tagits mycket ordentligt betalt dessutom.
Djurplågeri???
Ja om man rycker ut detaljer och snuttifierar, på samma sätt som man gör med CM.
Nu är jag så pass vidsynt att jag inser att veterinärernas åtgärder är en del i behandlingen för att djuren ska bli friska och få ett bättre liv. Därför klagar jag inte och inga andra heller.
Men när CM lägger omkull en hund, petar på den så den skriker eller sätter på den ett koppel ja då skriker ni alla DJURPLÅGERI!!!!
Då klipper man ut detaljer från sitt sammanhang för att riktigt gotta sig. Men man vägrar att se hela kedjan och resultatet. Det är bara detaljer som räknas.
Tala om att sila mygg och svälja elefanter.
CM och veterinärernas syfte med sina åtgärder är ju att hundarna ska bli friska eller annars få ett vettigt liv. Att hunden skriker eller bråkar sker vid ”bådas” hantering det får man finna sig i. Varför är den enas hantering OK, men inte den andres. Ändamålet för båda är ju hundens bästa.
Det stora problemet är ju tydligen att CM tjänar mer pengar än PL. Det verkar reta honom till vansinne.
Lägg din kunskap och frustration på att angripa de forumister, som trots vetskap om hundars obotliga sjukdomar, inte direkt bespara sina djur lidande utan i stället ska dalta med hundarna lång tid innan de får slippa från sina plågor. Där talar vi om medvetet djurplågeri. Då kan du kanske göra en insats mot djurens lidande.
Man kan i alla fall sammanfatta med att veterinärer och CM är lika goda kålsupare. De gör alla sina åtgärder för att tjäna pengar, även PL.
Mina besök hos dig har i alla fall inte varit gratis.