Cerebellar Abiotrophy

Sv: Cerebellar Abiotrophy

Men det finns väl ändå en poäng i att valacker testas, om inte föräldradjuren är testade så är det ju bra att avkommor kan bevisa att föräldrarna är bärare.
Särskilt om det finns motstånd till att testa avelsdjur i vissa kretsar

Men testet visar ju om den testade hästen är bärare, frisk icke bärare, frisk men bärare eller drabbad. Så att testa icke avelsdjur förstår jag inte heller vitsen med. Så länge icke bärare betäcks med icke bärare så är det ju inga problem??

*kl*

Jag skulle nog personligen bara testa en valack om han visade några "misstänkta" symptom. Vilket ibland nog kan vara ganska svårt att upptäcka. En del dubbelbärare jag läst om har varit ganska subtilt drabbade och kanske främst haft besvär av det dåliga djupseendet. De har varit markskygga, dåliga på att hoppa, lite snaviga osv.

Sen får jag tyvärr hålla med Alex om att det förnekas och mörkas massor, och inte bara om cystor osv. Däremot tycker jag att det varit rätt skaplig uppslutning av CA-testning i Sverige sett ur ett internationellt perspektiv. Och nu är det väl obligatorisk SCID-testning vid alla nyregistreringar om jag inte minns fel.

Sen tror jag väl att en del valacker testas ändå, innan de blir valacker sas.

Det jag menar var att jag inte vill ta pengar av veterinärpengarna jag lagt undan. Jag förstod att man gör det själv =)

Dum fråga nummer 2! Om man har en "symptomfri" dubbelbärare, och betäcker med en ickebärare så torde man få en enkelbärare, eller? Om det är så, är detta ok, eller helt åt skogen?

Det stämmer. Jag tycker dock inte att man ska avla på dubbelbärare av flera orsaker (förutom att det är emot Jordbruksverkets regler). Dels så vet man att man garanterat sprider genen vidare.

Dels så tycker jag det vore direkt olämpligt att betäcka ett dubbelbärar-sto. Många neurologiska sjukdomar hos människan kan försämras kraftigt av hormonsvängningar som t ex vid graviditet. Då tycker jag det är bättre att glädjas över att hon är tillräckligt symptomfri för tillfället för att kunna fungera som ridhäst.

Huvudpoängen med att kunna testa är kunna avla för framtiden och att minska utbredningen av CA/SCID. Sitter vi med fler bärare/drabbade om tio år än vad vi har idag så har vi misslyckats rätt kapitalt med att förvalta rasen tycker jag.

Senast ändrad:

Visste inte att sjukdommen fanns, men den borde finnas bland anglo, trakehner och andra halvblod med mycket arab i. Hur vet man vilka linjer som är bärare? Otäck sjukdom det lilla jag fick läst..
/U

*KL*

Jag finner denna diskussionen väldigt intressant!

Som ägare och uppfödare av raser som drabbats av en del genetiska defekter, amerikan paint och quarter så kan jag absolut relatera till detta med rasrelaterade genetiska problem. När OLWS problematiken (som dock inte alls ärbegränsad till quarter/paint men testas endast inom de raserna vad jag vet) kom upp till ytan här i Sverige straffades vi uppfödare hårt i flera år då Sverige förbjöd oss att använda positiva individer i avel. OLWS är liknande CA en sjukdom som en häst är bärare av utan att bli sjuk. Om den får dubbla gener blir den alltid sjuk och dör inom några timmar från födseln. Man undviker detta genom att aldrig para en bärare med en annan bärare.

Eftersom våra rasföreningar (baserade i USA) länge, i många år, har varit fullt medvetna om denna och andra genetiska defekter så har det forskats mycket på dessa och vi som uppfödare har alltid vetat om det, och hur vi ska avla för att undvika sjuka hästar. Våra rasföreningar har verkligen lagt stora pengar på forskning och att föra upp problemet till ytan, tagit fram tester osv.
Ändå föbjöds vi använda många av våra bästa hästar i avel pga att de var bärare av tex OLWS. Varför, jo för att vi testade dom och således VISSTE OM att dom var bärare. Istället för att se det som ett hjälpemedel så at man inte parade två bärare med varandra och riskerade ett drabbat föl (25% chans) så blev vi helt förbjudna att använda dessa djur i avel. Många av våra bästa hingstar tvingades till att verka utomlands eller inte alls i avel. Detta gällde enbart i Sverige ska tilläggas, fram tills det att EU tvingade Sverige att ta bort förbudet pga att det stred mot konkurrensfriheten. Det intressanta var att om man inte testade, och därmed inte "visste om" att hästen bar på genen så var det fritt fram att avla. Och ingen ifrågasatte stona, om de var bärare eller ej, enbart hingstarna. Fast vi som uppfödare testade både ston och hingstar för vår egen skull så vi visste vad vi gjorde!

Om vi bara följer den svenska djurskyddslagen så räcker den hela vägen. Vi får inte avla med risk att något djur ska lida, därmed får vi inte avla på tex HYPP som kan ge en sjuk avkomma med enbart en gen, och vi får inte avla på två bärare av tex OLWS eller CA eftersom det finns risk för en sjuk avkomma.

Vi som paintuppfödare blev straffade för att vi testade våra djur och därmed visste vad vi avlade på. Ska det vara så? Att om man låter bli att testa så är det fritt fram men om man testar och vet vad man gör så är man förbjuden att avla? Det i sig strider mot djurskyddslagen.

Nej fram för tester av kända anlag som man vet kan skada hästarna i dubbla eller enkla anlag och avla med förnuft! Och det ska man inte straffas för, utan tvärtom. Självklart ska alla avelsdjur där vissa anlag finns testas så man vet vad man gör!

Och jag hoppas ni slipper det helvete som vi har gått igenom med förbud och liknande! Och förhoppningsvis har "vi" banat väg för att fler raser tar sitt ansvar och testar för sina sjuka anlag istället för att stoppa huvudet i sanden!

Så länge icke bärare betäcks med icke bärare så är det ju inga problem

Exakt ! Men då måste ju de som äger föräldradjuren ha testat sin hästar. Och det är väl där skon klämmer, alla testar inte avelsdjuren.

Visste inte att sjukdommen fanns, men den borde finnas bland anglo, trakehner och andra halvblod med mycket arab i. Hur vet man vilka linjer som är bärare? Otäck sjukdom det lilla jag fick läst..
/U

Ja raser där man regelbundet inför arabblod är väl de utanför rena araber som är mest i riskzonen. Ridponnyraser också t ex. Jag vet faktiskt inte hur t ex angloförbunden osv gör? Rimligtvis borde de iaf kunna kräva att de arabhingstar som ska verka i rasen är SCID och CA -testade.

Potensiellt kan vilken linje som helst vara bärare. Om man inte har en avkomma från två indivder som är testade Clear så får man dra ett tagelprov och skicka till UC Davies för testning. Dollarkursen är ju skaplig nu, 270:- tror jag det kostade senast för en uppfödarkompis.

Word! :bow:

CA har trots allt varit på tapten en del bland de som är iintresserade av arabrasen. Och jag tror ärligt talat att en del hingstägare testat eftersom de insett att deras hingst CA-status hade kunnat bli offentliggjord på en internationell CA-lista "bakvägen" av en stoägare. Då ser det snyggare ut att testa och gå ut med det själv.

Det är problemet med cystor. Det finns inget test för det och det har multifaktoriell uppkomst. Då är det bekvämare att inte veta och sälja och avla i "god tro".

Jag skulle gärna se en artikelserie om rasbundna genetiska sjukdomar i Ridsport eller liknande som kanske når arabhästägare som inte är arabfolk sas. Men jag tror att det kan finnas motstånd mot det, många vill upprätthålla bilden av araben som en supersund ras.

Ni är några här som verkar kunniga...Jag är fortfarande novis men letar all fakta jag kan och har gjort så det sista halvåret.
Har nu fått veta att testet som görs idag, dock ändå inte är 100% säkert. Att det är "markörer" man ser ?? Vet inte riktigt hur det funkar, men tror att om man ser 2 markörer så KAN det finnas 2 gener som är fel ?? Har jag fattat rätt? Vet man när det "rätta" testet kommer. Har mailat till USA men inte fått svar än.
Vet att jag griper efter halmstråt, men vill så gärna tro att han ska få förbli frisk.
Mvh Maggan

Men visst brukar det hållas stenkoll på hingstarna men ston kan i princip vara "hur som helst"? Även inom annan avel alltså... Då syftar jag på eksemston exempelvis som man betäcker trots att eksem kan vara ärftligt och inga tester tas. Likaså andra sjukdomar som den här i tråden.

Jag har inte heller hört talas om den innan, och då läser jag regelbundet här och på ridsport mm men sysslar då inte med en arabinblandad ras heller.

Den frågan har kommit upp en del på internationella forum.

Om man har ett positivt/negativt resultat är det väldigt säkert. Däremot har det funnits enstaka hästar där det har varit svårt att fälla ett avgörande och då framgår detta på CA-listan/testresultaten.

Hittills har det inte dykt upp några sådana fall där testen inte "stämt" mellan föräldradjur och avkommor.

När det slutgiltiga testet för den exakta genen kommer ska UC Davies testa om alla redan testade hästar utan extra kostnad. Vet inte hur det är med de andra labben.

Mag!

Gå in på de gamla CA - trådarna på SAHFs forum och läs. I forumdiskussionerna finns även en hänvisning till en site på nätet där det finns information som uppdateras kontinuerligt. Mycket intressant och informativ.

Kanske kan du kontakta Anette Mattsson, hon är kunnig i det här med CA.

Lycka till!

Mag!

Gå in på de gamla CA - trådarna på SAHFs forum och läs. I forumdiskussionerna finns även en hänvisning till en site på nätet där det finns information som uppdateras kontinuerligt. Mycket intressant och informativ.

Kanske kan du kontakta Anette Mattsson, hon är kunnig i det här med CA.

Lycka till!

Tack "lilla Grodan"
Men tror jag lusläst allt på nätet..även alla gamla trådar och SHAF sida. Även allt som finns utomlands.
Anette Mattson har jag också kontaktat men inte fått tag i än.
Kullatorp har jag pratat med och givetvis har jag haft stort stöd i Anne som äger hingsten. Känner mig inte ensam i detta utan har fått mycket stöd från folk även från USA. Vet ju att vi inte är det enda...Fast ändå känns det orättvist...

Jag beklagar verkligen, sa tragiskt att han ska behöva vara drabbad.

Jag avskyr "strutsmentliteten" som verkar rada hos arabuppfödare. Tycker dock att det är ännu värre med cyst-problematiken. CA kan man ju testa, för det utesluter inte nagon häst fran aveln...

Jag har varit tvungen att ta bort tva unga hästar pga cystor. För tillfället tror jag inte att jag nagonsin kommer att vaga köpa en ung arab igen. All den kärlek man investerar :cry: . Lider med dig, och hoppas hoppas att han kan fa vara symptomfri.

Jag har varit tvungen att ta bort tva unga hästar pga cystor. För tillfället tror jag inte att jag nagonsin kommer att vaga köpa en ung arab igen.
Vad tråkigt att du har råkat så illa ut, men inte ska du väl behöva låta bli att köpa en ung arab igen för det? Det går ju att röntga innan köpet. Även om man aldrig kan vara 100% säker på status på ett föl, så är det mest negativa svar som är osäkra (= skuggor på plåtar som kan vara cystor, men som eventuellt inte är det). Syns det inga tecken på cystor på fölungen (i alla fall om den är uppåt 6-8 månader, eller så), så är det ganska troligt att det inte dyker upp några senare heller. Allt enligt vet. Mats Axelsson som röntgade min Sawanusia (då 7 månader) innan leverans.

För övrigt har jag inget att tillägga till CA-diskussionen här, förutom att det är självklart att man ska testa. Jag har själv ett föl efter en bärare i år (pappa är Ecaho, som testades som bärare först efter att stoet blivit dräktigt), som jag inte har testat än. Jag hoppas att hon är helt fri, men jag tänker inte gråta ihjäl mig om hon är bärare (mamma är fri). Det finns så mycket annat som är svårare att få kontroll över när man avlar. CA går ju i alla fall att undvika med ett enkelt test.

Carina på Silver Arabians

Jag hoppas att hon är helt fri, men jag tänker inte gråta ihjäl mig om hon är bärare (mamma är fri). Det finns så mycket annat som är svårare att få kontroll över när man avlar. CA går ju i alla fall att undvika med ett enkelt test.

Carina på Silver Arabians

Håller helt med om detta! Det är ju ingen katastrof med en postitiv individ. Det betyder bara att man kan ha kontroll över aveln! Tyvärr finns det många som skriker högt om man råkar nämna att man avlar på en häst som är positiv, och nu pratar jag om "våra" gener -som OLWS -men samma problematik. Men det betyder inte en sjuk häst och ingen sjuk häst kommer att födas om man avlar ansvarigt. Men folk är helt okej med att man avlar på vad som helst om man "inte vet" genetisk status. :crazy:

Vi har som sagt krigat runt detta problem i åratal och periodvis blivit hårt straffade för att vi testar -och använder positiva hästar i avel. Det är tydligen bättre att inte testa och veta och avla på -med risk för sjuka föl.

Folk borde vakna upp och inse att hästar precis som alla andra arter bär på mängder av "sjuka" gener. Ju mer öppen man är för detta desto mer forskning och tester kommer fram och desto lättare att bedriva en korrekt avel där man kan eliminera problemet med sjuka hästar. Att förbjuda avel på alla hästar med "sjuka" gener är inte svaret -såvida inte genen i sig i enkel uppsättning kan ge en sjuk häst.

Sorgligt att det fortfarande fungerar bäst för svenska avelsförbund att stoppa huvudet i sanden och leka struts. Vad gäller "mina" raser, quarter och paint, är det ju tack vare att våra avelsförbund är amerikanska som gjort att det satsats på forskning och framtagning av tester osv. Just för att uppfödarna VILL veta så de kan undvika att få fram sjuka föl. I USA får man avla på vad som helst så det är "säkert" för uppfödarna att testa vilket sparar dom både pengar och känslomässigt lidande. Ändå är painten här i Sverige svartmålad som en ras med en massa sjuka gener -just för att de förts fram i ljuset. Sverige är ett konstigt land ibland....

Nu när det finns ett test borde ju ingen mer behöva komma i min "sits"....Så alla som stoppar huvudet i sanden eller inte låtsas om det borde skämmas..Problemet finns men är så enkelt åtgärdat genom lite sunt förnuft. Se bara till att inte avla på två bärare så händer ju inget... Låt aldrig detta behöva hända igen som hänt mej nu, stå här med den ljuvligaste, goaste lilla fölunge och veta att jag troligen måste ta bort honom så småningom...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 856
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka