Sv: Cerebellar Abiotrophy
*KL*
Jag finner denna diskussionen väldigt intressant!
Som ägare och uppfödare av raser som drabbats av en del genetiska defekter, amerikan paint och quarter så kan jag absolut relatera till detta med rasrelaterade genetiska problem. När OLWS problematiken (som dock inte alls ärbegränsad till quarter/paint men testas endast inom de raserna vad jag vet) kom upp till ytan här i Sverige straffades vi uppfödare hårt i flera år då Sverige förbjöd oss att använda positiva individer i avel. OLWS är liknande CA en sjukdom som en häst är bärare av utan att bli sjuk. Om den får dubbla gener blir den alltid sjuk och dör inom några timmar från födseln. Man undviker detta genom att aldrig para en bärare med en annan bärare.
Eftersom våra rasföreningar (baserade i USA) länge, i många år, har varit fullt medvetna om denna och andra genetiska defekter så har det forskats mycket på dessa och vi som uppfödare har alltid vetat om det, och hur vi ska avla för att undvika sjuka hästar. Våra rasföreningar har verkligen lagt stora pengar på forskning och att föra upp problemet till ytan, tagit fram tester osv.
Ändå föbjöds vi använda många av våra bästa hästar i avel pga att de var bärare av tex OLWS. Varför, jo för att vi testade dom och således VISSTE OM att dom var bärare. Istället för att se det som ett hjälpemedel så at man inte parade två bärare med varandra och riskerade ett drabbat föl (25% chans) så blev vi helt förbjudna att använda dessa djur i avel. Många av våra bästa hingstar tvingades till att verka utomlands eller inte alls i avel. Detta gällde enbart i Sverige ska tilläggas, fram tills det att EU tvingade Sverige att ta bort förbudet pga att det stred mot konkurrensfriheten. Det intressanta var att om man inte testade, och därmed inte "visste om" att hästen bar på genen så var det fritt fram att avla. Och ingen ifrågasatte stona, om de var bärare eller ej, enbart hingstarna. Fast vi som uppfödare testade både ston och hingstar för vår egen skull så vi visste vad vi gjorde!
Om vi bara följer den svenska djurskyddslagen så räcker den hela vägen. Vi får inte avla med risk att något djur ska lida, därmed får vi inte avla på tex HYPP som kan ge en sjuk avkomma med enbart en gen, och vi får inte avla på två bärare av tex OLWS eller CA eftersom det finns risk för en sjuk avkomma.
Vi som paintuppfödare blev straffade för att vi testade våra djur och därmed visste vad vi avlade på. Ska det vara så? Att om man låter bli att testa så är det fritt fram men om man testar och vet vad man gör så är man förbjuden att avla? Det i sig strider mot djurskyddslagen.
Nej fram för tester av kända anlag som man vet kan skada hästarna i dubbla eller enkla anlag och avla med förnuft! Och det ska man inte straffas för, utan tvärtom. Självklart ska alla avelsdjur där vissa anlag finns testas så man vet vad man gör!
Och jag hoppas ni slipper det helvete som vi har gått igenom med förbud och liknande! Och förhoppningsvis har "vi" banat väg för att fler raser tar sitt ansvar och testar för sina sjuka anlag istället för att stoppa huvudet i sanden!