Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, eller hur? Tänk om Ecaho hade tagits ur aveln tidigt? Då hade inte det funnits några fria döttrar (han verkar vara bäst som sto-producent) som kunde föra hans gener vidare.Grattis!
Och ett bra exempel på hur linjer kan föras vidare utan att CA-genen "hänger med" sas.
Ännu mer grattis till dig! Du hade mycket mer att oroa dig för än jag...Äntligen har svaret kommit på Novan och hon är N/N. Nu kan inte fölis ha sämre status än N/CA hoppas givetvis på N/N där med men hon kan iallafall inte vara drabbad . Hoppas på svaren för fölis snart. Idag är det 3 veckor sedan jag skickade proverna.
Ja, visst kan man ha tur, eller otur, med för den delen. En kanadensisk uppfödare fick ett drabbat stoföl efter Ecaho förra året. Testade helbrodern som var tre, tror jag, och han är N/N.Intressant! Jag undrar om inte det kan vara lite åt det hållet med El Mokari också. Han har ju högvis med avkommor (många danska hästar har honom i dubbel uppsättning dessutom) men det verkar inte vara så många bärare bland dem. Magnum P/WH Justice t ex kanske nedärver CA betydligt oftare?
Och så kan man säkert ha tur/otur också. Jag minns i CA-listans ursprungliga upplägg då man kunde se att vissa uppfödare fått drabbade/bärare varje gång. Medan något annat stuteri kombinerat bärare flera ggr och aldrig fått en drabbad häst (någon hade tom blivit N/N).
Shaggy: Jättegrattis till dig också!
Intressant! Jag undrar om inte det kan vara lite åt det hållet med El Mokari också. Han har ju högvis med avkommor (många danska hästar har honom i dubbel uppsättning dessutom) men det verkar inte vara så många bärare bland dem. Magnum P/WH Justice t ex kanske nedärver CA betydligt oftare?
Och så kan man säkert ha tur/otur också. Jag minns i CA-listans ursprungliga upplägg då man kunde se att vissa uppfödare fått drabbade/bärare varje gång. Medan något annat stuteri kombinerat bärare flera ggr och aldrig fått en drabbad häst (någon hade tom blivit N/N).
Shaggy: Jättegrattis till dig också!
Vet du hur man kommit fram till att El Mokari var CA-bärare? Är det säkert, eller bara ett antagande?Ja det är El Mokari jag menar. Spanskt blod via Estopa och Morisca V. Därmed inte sagt att CA-statusen absolut kommer därifrån.
Är du säker på att det var CA? Gjorde du en DNA-test?Beklagar Håller tummarna för att eran inte utvecklar symptom eller blir sämre. Jag köpte mig ju ett 5 årigt sto och det visade sig att hon hade CA. Inte kul jag hade henne i 6 månader, blev tvungen att ta bort henne förra sommaren.