Cerebellar Abiotrophy

Sv: Cerebellar Abiotrophy

Grattis! Det är ju ändå skönt, för då kan man betäcka med den hingsten som passar bäst, oavsett CA status!! :D

Grattis! :)

Och ett bra exempel på hur linjer kan föras vidare utan att CA-genen "hänger med" sas.

Äntligen har svaret kommit på Novan och hon är N/N. Nu kan inte fölis ha sämre status än N/CA hoppas givetvis på N/N där med men hon kan iallafall inte vara drabbad :bump:. Hoppas på svaren för fölis snart. Idag är det 3 veckor sedan jag skickade proverna.

Grattis! :)

Och ett bra exempel på hur linjer kan föras vidare utan att CA-genen "hänger med" sas.
Ja, eller hur? Tänk om Ecaho hade tagits ur aveln tidigt? Då hade inte det funnits några fria döttrar (han verkar vara bäst som sto-producent) som kunde föra hans gener vidare.

Mycket tyder just nu på att det inte alltid är 50 % av bärarnas avkommor som får genen. Att den är olika "stark". Precis som att en del hingstar inte får 50/50 av stoföl/hingstföl. Ecaho, exempelvis, verkar ha oproportionerligt få bäraravkommor.

Carina på Silver Arabians

Äntligen har svaret kommit på Novan och hon är N/N. Nu kan inte fölis ha sämre status än N/CA hoppas givetvis på N/N där med men hon kan iallafall inte vara drabbad :bump:. Hoppas på svaren för fölis snart. Idag är det 3 veckor sedan jag skickade proverna.
Ännu mer grattis till dig! Du hade mycket mer att oroa dig för än jag... :D

För mig tog det exakt två veckor från det att de bekräftade att provet kommit fram tills jag fick svaret på analysen.

Det är idag 2 veckor sedan de kom fram så jag borde få svaret idag (okej imorgon blir det väl svensk tid) tycker jag.

Intressant! Jag undrar om inte det kan vara lite åt det hållet med El Mokari också. Han har ju högvis med avkommor (många danska hästar har honom i dubbel uppsättning dessutom) men det verkar inte vara så många bärare bland dem. Magnum P/WH Justice t ex kanske nedärver CA betydligt oftare?

Och så kan man säkert ha tur/otur också. Jag minns i CA-listans ursprungliga upplägg då man kunde se att vissa uppfödare fått drabbade/bärare varje gång. Medan något annat stuteri kombinerat bärare flera ggr och aldrig fått en drabbad häst (någon hade tom blivit N/N).

Shaggy: Jättegrattis till dig också!

Senast ändrad:

Intressant! Jag undrar om inte det kan vara lite åt det hållet med El Mokari också. Han har ju högvis med avkommor (många danska hästar har honom i dubbel uppsättning dessutom) men det verkar inte vara så många bärare bland dem. Magnum P/WH Justice t ex kanske nedärver CA betydligt oftare?

Och så kan man säkert ha tur/otur också. Jag minns i CA-listans ursprungliga upplägg då man kunde se att vissa uppfödare fått drabbade/bärare varje gång. Medan något annat stuteri kombinerat bärare flera ggr och aldrig fått en drabbad häst (någon hade tom blivit N/N).

Ja, visst kan man ha tur, eller otur, med för den delen. En kanadensisk uppfödare fick ett drabbat stoföl efter Ecaho förra året. Testade helbrodern som var tre, tror jag, och han är N/N.

Eller som med mina ungston. Z:s pappa är N/CA. S:s mamma är N/CA. Båda är själva N/N. S:s uppfödare gjorde kombinationen "Z:s pappa" x "S:s mamma" och får givetvis ett superstoföl som är CA/CA (men än så länge symptomfritt vid 1,5 års ålder)... :eek:

Detta påminner mig om att jag måste få arslet ur o testa Pselma med... Får bli nästa vår tror jag. Hon ska ju inte betäckas nu utan tävlas, faktiskt redan den 18 e, så då spelar det ju ingen roll.

En annan aspekt är alla dessa CA/CA som är symptomfria... Varför är dem det? Där har vi något att forska på!

Beklagar :( Håller tummarna för att eran inte utvecklar symptom eller blir sämre. Jag köpte mig ju ett 5 årigt sto och det visade sig att hon hade CA. Inte kul jag hade henne i 6 månader, blev tvungen att ta bort henne förra sommaren.

Ja det är också intressant. Stressfri uppväxt? Foder?

*kl*
Ang. bärare i aveln: Summan av kardemumman är väl att om CA-testet kommit för 10-20 år sedan och bärare då helt hade uteslutits från aveln hade varken kimmis87, min eller carinasos hästar existerat.

Senast ändrad:

O då hade inte min lille prins existerat, hemska tanke :eek:

"Min" 2 åring hade inte heller existerat, måste CA testa henne med innan hon ev betäcks. (om hon betäcks eller inte beror mkt på ARABs priser :cool: )

Ja det är El Mokari jag menar. Spanskt blod via Estopa och Morisca V. Därmed inte sagt att CA-statusen absolut kommer därifrån.
Vet du hur man kommit fram till att El Mokari var CA-bärare? Är det säkert, eller bara ett antagande?

Beklagar :( Håller tummarna för att eran inte utvecklar symptom eller blir sämre. Jag köpte mig ju ett 5 årigt sto och det visade sig att hon hade CA. Inte kul jag hade henne i 6 månader, blev tvungen att ta bort henne förra sommaren.
Är du säker på att det var CA? Gjorde du en DNA-test?

Han är liksom Magnum P outad via ättlingar där allt annat är testat. Det är inte absolut säkert alltså. Magnum har väl fortfarande ingen "officiell" CA-status?

Cinoras arabkorsning diagnosticerades på symptom tror jag.

Senast ändrad:

lite KL

Det är intressant att arabkorsningar blir drabbade. För hur hänger det ihop med att genen nedärvs recessivt?
Det måste alltså röra sig om arabkorsningar som har arab både på moder och faders sida?

Det räcker med en arab om det är "fel" arab och genen har hängt med fram till nutid. Och den araben kan lika gärna finnas bak i en "ren" welsh t ex (eller som gylles holsteiners).

Sen är många "arabkorsningar" eg. rena araber pga allt papperfiffel på 90-talet... Man fick mer för en ponnykorsning med halvokänd stam än för en ren arab då. Alltså reggades mkt renrasigt i ASRPs "slaskregister".

Men både modern och fadern måste ju bära genen för att avkomman ska bli drabbad?

Men jag är med på att många rena ponnyraser idag har arab-blod långt bak.

"Problemet" är nog just att araben både är poppis vid korsningsavel idag och att den använts så mkt som förädlare historiskt. Potensiellt så bör genen kunna finnas i alla raser som någonsin förädlat med arab. Och det är ju en del...

Jag tror inte så många utanför arabrasen har koll på CA. Så de har ingen anledning att fråga efter CA-status när de ska betäcka sitt welsh/arabsto med en ridponnyhingst (eller tom en arabhingst) eller sin Trakhener med en Anglo osv.

Danska ridponnyföreningen testar sina hingstar (liksom USA:s angloförbund t ex). Och i Danmark hittade man ju en ridponnyhingst som var bärare med första araben så långt bak som i åttonde led.

Men här i Sverige tror jag varken det ena eller andra förbundet kräver/rekommenderar test? Det borde ju vara "högriskraser" annars kan man tycka.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 856
Senast: Fetaost
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka