Cerebellar Abiotrophy

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saralina
  • Startdatum Startdatum
S

saralina

Hej, är helt ny här. Har just upptäckt att araber kan utveckla en sjukdom som heter CA. Vill gärna veta allt om detta ämne. Förstår att fölen föds friska, men att de börjar utveckla strax efter födelsen, vad är det som säger att det inte börjar utveckla den i fosterstadiet ? Sen undrar jag om någon har haft ett sån föl och vad man gjorde med det ? Hur vanligt är det, jag har aldrig sett nått eller hört talas om det innan ? Vad är det som gjort att det kommit i ropet så mycket nu, måste ju ha funnits alltid eller ?

Sv: Cerebellar Abiotrophy

Det har alltid funnits, men det är först nu på senare tid man kan testa för att se om hästen är bärare av anlaget. Forskningen går framåt och man vet nu även hur det nedärvs.

Jag rekommenderar dig att läsa arabtråden här på avel. Samt kika på följande stuteris hemsida . Där finns en video på ett drabbat föl samt artiklar om sjukdomen.

Och här är länk till en internationell infosite där det även finns länkar till det universitet som testar samt en CA-status lista (frivillig): http://www.cerebellar-abiotrophy.org/

CA har funnits mycket länge. Förmodligen kan CA ha blivit vanligare de senaste årtiondena pga framsteg med semin osv. Flera av de stora "kändishingstarna" har ju visat sig vara bärare och de hade inte fått lika många avkommor i lika många länder om det inte vore för dagens seminteknik.

Tidigare har man nog inte heller vetat riktigt vad det var för något. Jag har sett ett arabsto med väldigt typiska symptom där uppfödaren då helt enkelt antog att hon hade fått syrebrist vid födseln t ex. (Stoet har vanligt förekommande "svenska linjer" kanske jag ska tillägga).

En del har dessutom förmodligen mycket mildare symptom än andra. Det finns t ex en hingst i USA som tävlats i distans och använts i aveln där ägarna inte märkt ngt alls.

Jag tror modern till det "typiska" sto jag sett är ett sådant fall. Hon verkar mest nervig och knepig i psyket vid första anblicken men rör sig märkligt på volt och hoppar utan att "fälla ut landningsstället" sas. Men utan att testa så går det ju inte att veta säkert...

Bewelinn (som väntar på testsvar för sitt sto).

Senast ändrad:

Det finns alltså hästar som "används" och rids som har detta? Jag trodde att alla avlivades? Hur många föl har ni träffat på och sett i verkligheten? Hur vanligt är det egentligen. Har förstått att många är bärare, men nått drabbat föl har jag aldrig sett.

Tittar man på internationella forum så är det många ägare/uppfödare som har hästar med en mildare variant låter hästen gå hemma och skrota i hagen (så länge den klarar det). Men de grava fallen avlivas oftast ja.

Mamman i det fallet så jag skrev om ovan reds ju. Och är såld vidare sedan år tillbaka så risken finns ju att hon väntar föl någon gång i framtiden.

Jag vet inte hur vanligt det är (det finns preliminära siffror på siten du fått länk till) men jag har funderat en hel del på de araber som är anses vara "knepiga" i psyket. Jag har träffat på arabhästar som varit extremt klaustrofobiska, nerviga och flyktbenägna. En hingst nedärvde detta starkt till sina avkommor. Nedärvde han dåligt psyke eller CA....? :confused: Återigen, omöjligt att veta utan att testa.

Tack för du tar dej tid att svara. Tycker detta är intressant, har lite svårt med engelskan men ska fördjupa lite i din länk. Vad är det som säger att de inte redan i fosterlivet börjar utveckla detta ? vet du nått om det ?

Tack för du tar dej tid att svara. Tycker detta är intressant, har lite svårt med engelskan men ska fördjupa lite i din länk. Vad är det som säger att de inte redan i fosterlivet börjar utveckla detta ? vet du nått om det ?

Att nedbrytningen av cellerna inte börjar förrän efter födseln har forskarna känt till sedan 80-talet. Förmodligen via obduktioner antar jag. Ett universitet hade en hel flock arabhästar som bar på genen som studieobjekt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 872
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 514
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 139
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 133
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka